16:16 03 / 06 /1404
معاون ارتباطات تپسی در گفت‌وگو با آناتک:

الگوریتم قیمت‌گذاری تحت تأثیر اختلال GPS قرار نگرفته است

الگوریتم قیمت‌گذاری تحت تأثیر اختلال GPS قرار نگرفته است
معاون ارتباطات تپسی به آناتک می‌گوید معتقد است با وجود اختلال گسترده در سامانه GPS، الگوریتم قیمت‌گذاری سفرهای شهری همچنان با دقت قابل قبول عمل می‌کند. براساس گفتۀ او استفاده از داده‌های تاریخی و روش‌های مکمل، مانع تأثیر مستقیم این اختلال بر محاسبه کرایه‌ها شده است.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ بعد از جنگ تحمیلی اخیر که به مدت ۱۲ روز بخش‌هایی از کشور را با چالش‌های نظامی مواجه کرد، یکی از پیامد‌های قابل توجه آن، اختلال گسترده در سامانه موقعیت‌یابی جهانی (GPS) بود. این اختلال که براساس گفتۀ برخی مسئولان کارشناسان، ناشی از ملاحظات امنیتی و سوءاستفاده احتمالی دشمنان ایران از داده‌های موقعیت‌یابی برای اهداف نظامی بود، موجب شد تا عملکرد این سامانه در کشور به حالت عادی بازنگردد. البته مسئولان ذی‌ربط از جمله وزیر ارتباطات و تعدادی از مدیران ارشد این وزارتخانه چند مرتبه، وعده داده‌اند که با بهره‌گیری از راهکار‌های جایگزین، مشکلات ناشی از اختلال در GPS را برای شهروندان و کسب‌وکار‌ها کاهش دهند.

استفاده از سامانه‌های موقعیت‌یابی جایگزین مانند «بیدو» (سامانه چینی موقعیت‌یابی ماهواره‌ای) و همچنین بهره‌گیری از فناوری موقعیت‌یابی مبتنی بر دکل‌های مخابراتی و شبکه‌های سلولی، به‌عنوان راه‌حل‌های عملی و قابل پیاده‌سازی مطرح شده‌اند. این فناوری‌ها می‌توانند در شرایط بحرانی یا محدودیت‌های امنیتی، نقش مکمل یا جایگزین GPS را ایفا کنند و از وابستگی کامل به سامانه‌های خارجی بکاهند. 

یکی از صنایعی که به‌طور مستقیم از اختلال در GPS آسیب دیده، صنعت حمل‌ونقل هوشمند و تاکسی‌های اینترنتی است. رانندگان و مسافران این سکوها برای یافتن مبدا و مقصد سفر، انتخاب مسیر بهینه و دریافت کرایه مناسب، به موقعیت‌یابی دقیق وابسته‌اند. اختلال در GPS موجب سردرگمی رانندگان و مسافران شده و در مواردی باعث اتلاف وقت، کاهش درآمد و مواردی از این دست شده است. این شرایط، ضرورت تسریع در اجرای راهکار‌های جایگزین از سوی دولت را دوچندان می‌کند

شرکت‌های فعال در حوزه حمل‌ونقل اینترنتی نیز تلاش کرده‌اند تا با ایجاد تغییرات در برنامک‌های خود، بخشی از مشکلات را کاهش دهند. از جمله این اقدامات می‌توان به امکان تعیین دستی موقعیت مکانی، ارسال نقشه‌های آفلاین و اصلاح هوشمند موقعیت اشاره کرد.. در ادامه، گفت‌وگویی با نگار عرب، معاون ارتباطات تپسی، خواهیم داشت تا از اقدامات این شرکت در مواجهه با بحران اخیر و راهکار‌های پیشنهادی آن به عنوان یکی از دو تاکسی اینترنتی بزرگ فعال در ایران بیشتر آگاه شویم.

الگوریتم قیمت‌گذاری تحت تأثیر اختلال GPS قرار نگرفته است

در روز‌های اخیر با اختلال جدی در عملکرد مسیریاب‌ها و سیستم مکان‌یابی در کشور مواجه بودیم که بخشی از آن منشأ داخلی و بخشی منشأ خارجی داشت. تپسی برای رفع مشکلات رانندگان خود چه اقداماتی انجام داد؟ 
این اختلالات به دلیل تغییر در موقعیت مکانی راننده روی نقشه، تأثیر قابل توجهی بر یافتن راننده برای سفر‌ها دارد و از سوی دیگر، رانندگان را در پیدا کردن مبدا مسافر و انتخاب مسیر مناسب برای رسیدن به مقصد با مشکل مواجه می‌کند. 
چالش‌هایی که در پی این اختلالات به وجود می‌آید، موجب اتلاف وقت، سردرگمی و نارضایتی رانندگان و مسافران می‌شود. برای اینکه بتوانیم به‌صورت موقت و تا زمان رفع کامل مشکل از سوی نهاد‌های مسئول، شرایط را برای مسافر و سفیر بهبود ببخشیم، چند امکان جدید در سکو ایجاد کردیم. در گام نخست، امکان تغییر دستی موقعیت را فراهم کردیم تا سفیر و مسافر بتوانند موقعیت دقیق خود را روی نقشه مشخص کنند. در مرحله بعد، قابلیت ارسال نقشه آفلاین مسیر برای سفیر به برنامه افزوده شد و همچنین مسیر سفر روی نقشه برای مسافر نمایش داده شد. در ادامه نیز اصلاح هوشمند موقعیت مکانی به برنامه اضافه شد تا یافتن موقعیت دقیق برای سفیر و مسافر آسان‌تر شود.

نسخه‌ای که تپسی برای رانندگان خود ارائه داده، چه ویژگی‌هایی دارد و به نظر شما تا چه حد مشکلات رانندگان با این نسخه رفع شده است؟ 
ویژگی‌های این نسخه در پاسخ قبلی توضیح داده شد. در ارتباط با میزان رفع مشکلات، واقعیت این است که هنوز تا رسیدن به شرایط مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. امکاناتی که به نسخه جدید اضافه شده‌اند، شاید در حکم یک مُسکن عمل کنند و شرایط را در کوتاه‌مدت تا حدی قابل تحمل سازند، اما در بلندمدت، لازم است که این مسئله به‌طور کامل از سوی نهاد‌های مسئول برطرف شود و راه‌حل اساسی برای آن اندیشیده شود.

اختلال در مسیریابی باعث می‌شود زمان رسیدن به مبدا یا مقصد با پیش‌بینی اولیه متفاوت باشد. از آنجا که تپسی قیمت کرایه و حتی تعداد سکه‌های باشگاه سفیران را بر اساس تخمین اولیه از زمان سفر، ترافیک و... اعلام می‌کند که بخش زیادی از آن به سیستم مسیریابی وابسته است، راننده‌ای که سفری را پذیرفته و مسیریاب به‌دلیل اختلال، زمان سفر را ده دقیقه تخمین زده ولی سفر نیم ساعت طول کشیده، متضرر شده است. آیا شرکت برای رفع این موضوع اقدامی انجام می‌دهد؟ 

این اختلال، الگوریتم قیمت‌گذاری ما را به‌صورت معنادار تحت تأثیر قرار نداده است؛ زیرا سیستمی که تخمین زمانی را در اختیار الگوریتم قیمت‌گذاری قرار می‌دهد، برای افزایش دقت، از روش‌های متعدد از جمله اطلاعات تاریخی موجود در خود سیستم استفاده می‌کند. همین موضوع موجب شده تخمین زمانی انجام‌شده تا حد قابل قبولی دقیق باشد. 
همچنین تپسی مسیر سفر را بر اساس داده‌های خود، به‌صورت آفلاین در اختیار سفیر و مسافر قرار می‌دهد تا بتوانند برای رسیدن به مقصد از آن استفاده کنند و تا حد امکان، از اتلاف وقت جلوگیری شود. همچنین باید توجه داشت که سفیران پیش از پذیرش درخواست سفر، قیمت، مبدا و مقصد را مشاهده می‌کنند و با توجه به شناخت نسبی از مسیر‌ها و فاصله‌ها، در صورتی سفر را می‌پذیرند که قیمت از نظرشان منطقی و مقرون‌به‌صرفه باشد.

به‌جز مسیریاب، در جریان جنگ ۱۲ روزه، بسیاری از رانندگان به‌ویژه در شهر‌های درگیرتر مانند تهران و اصفهان با کاهش درآمد مواجه شدند. با توجه به اینکه شغل ثابتی نداشتند، احتمالاً این تکانه اقتصادی تأثیر زیادی بر زندگی‌شان گذاشته است. آیا شرکت از مسیر مسئولیت اجتماعی یا هر روش دیگری در کنار رانندگان خواهد بود؟ 
باید گفت در جریان جنگ ۱۲ روزه، فعالیت سفیران در تهران به‌شدت تحت تأثیر قرار گرفت. برای حمایت از سفیران فعال در پایتخت که در شرایط حساس جنگ، همچنان در خدمت‌رسانی به شهروندان نقش داشتند، اعتبار هدیه‌ای برای خرید کالا از فروشگاه‌های همکار خود در نظر گرفتیم. این اقدام با هدف همراهی با سفیران در تأمین بخشی از نیاز‌های روزمره آنان انجام شد و در این طرح، بیش از ۷۰۰۰ سفیر اعتبار هدیه دریافت کردند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا