20:20 03 / 06 /1404
هشدار جدی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای به بازنشرکنندگان بازی‌های صهیونیستی

با هرگونه اشاعه بازی‌های ویدئویی صهیونیستی در سکوهای ایرانی برخورد قانونی خواهد شد

با هرگونه اشاعه بازی‌های ویدئویی صهیونیستی در سکوهای ایرانی برخورد قانونی خواهد شد
بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در پی شناسایی بازی‌های ویدئویی مرتبط با رژیم صهیونیستی در برخی فروشگاه‌های دیجیتال داخلی، از تشدید نظارت‌ها و برخورد قانونی با عرضه‌کنندگان این محتوا خبر داد. براساس اعلام محمدحسن خلعتبری مشاور مدیرعامل بنیاد، این بازی‌ها علاوه بر تهدیدات فرهنگی، در شرایط حساس امنیتی نیز با اهداف تبلیغاتی دشمن هم‌راستا شده‌اند.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ محمدحسن خلعتبری مشاور مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با بیان اینکه رصد و پایش مستمر فروشگاه‌های بازی بخشی از مأموریت‌های اصلی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای است، خاطرنشان کرد: بررسی‌های کارشناسی نشان می‌دهد بازی‌های مربوط به شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی علاوه بر عدم رعایت ضوابط فرهنگی کشور، از نظر امنیتی نیز دارای مخاطرات جدی هستند. بر اساس اعلام واحد رده‌بندی سنی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای (اسرا)، در خلال جنگ اخیر رژیم صهیونیستی علیه ایران، سیستم‌های تبلیغاتی تعبیه‌شده در این بازی‌ها اقدام به نمایش محتوای تبلیغاتی همسو با اهداف دشمن برای کاربران ایرانی کرده‌اند.

وی افزود: البته برخی گزارش‌های رسانه‌ای نادرست هم در مدت اخیر منتشر و ادعا شده است که تمامی بازی‌های صهیونیستی در پلتفرم‌های ایرانی عرضه شده است، که به هیچ عنوان این‌گونه نیست و مصادیق محدود این بازی‌ها شناسایی شده‌اند. فرآیند مرتبط برای مقابله با حضور این بازی‌ها در فروشگاه‌های بازی در حال نهایی شدن است؛ واحد اسرا (نظام رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی ایران) به صورت مستمر و با بهره‌گیری از ابزار‌های پایش پیشرفته، محتوای بازی‌های موجود در فروشگاه‌های داخلی را رصد می‌کند و در این زمینه با سایر نهاد‌های نظارتی همکاری نزدیک دارد.

خلعتبری همچنین با تأکید بر اینکه سازوکار‌های نظارتی در این زمینه در حال تقویت شدن است؛ از تمامی فعالین محترم صنعت بازی و فروشگاه‌های فروش بازی درخواست کرد تا نسبت به حذف فوری این بازی‌ها از فروشگاه‌ها اقدام کرده و مانع از دسترسی کاربران ایرانی به محتوای تولیدشده توسط شرکت‌های مرتبط با رژیم صهیونیستی شوند. بدیهی است با مجموعه‌هایی که در شرایط حساس خلاف چارچوب‌های کلان ملی رفتار کنند، مطابق با فرآیند در نظر گفته شده برخورد مقتضی به عمل خواهد آمد.

طی سال‌های اخیر، بازی‌های رایانه‌ای از یک سرگرمی صرف فراتر رفته و به ابزاری راهبردی در عرصه دیپلماسی عمومی و جنگ نرم تبدیل شده‌اند. رژیم صهیونیستی نیز با درک ظرفیت‌های گسترده این رسانه تعاملی، تلاش کرده است تا از طریق تولید و توزیع بازی‌های دیجیتال، نفوذ فرهنگی و روانی خود را در منطقه، به‌ویژه در میان نسل جوان کشورهای هدف، گسترش دهد. این بازی‌ها علاوه بر اینکه حامل پیام‌های سیاسی و ایدئولوژیک هستند، با بهره‌گیری از الگوریتم‌های تبلیغاتی، روایت‌هایی همسو با منافع اسرائیل را در ذهن کاربران تثبیت می‌کنند.

بر اساس برخی گزارش‌های رسانه‌ای منتشرشده از سوی روزنامه جوان، از میان ۵۸۵ بازی تولیدشده توسط شرکت‌های اسرائیلی، تعداد قابل‌توجهی یعنی ۵۲۵ عنوان در حال حاضر از طریق سکوهای عمومی در دسترس کاربران ایرانی قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد بررسی و جمع‌بندی گزارش‌هایی از همین دست بوده است که سبب شده تا بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای واکنش نشان دهد و ناشران غیرمجاز بازی‌های ویدئویی وابسته به رژیم رژیم صهیونیستی مورد خطاب قرار دهد، تا آن‌ها پیش از به جریان افتادن اقدامات قانونی، رویۀ خود را اصلاح کنند.

باید گفت شواهد در ایران،  نشان می‌دهد که برخی بازی‌های مرتبط با شرکت‌های وابسته به رژیم صهیونیستی، در کنار بی‌توجهی به ضوابط فرهنگی کشور، از طریق تبلیغات درون‌برنامه‌ای و طراحی‌های روایی، مفاهیمی را القا می‌کنند که با منافع ملی و امنیت فرهنگی کشور در تضاد است. این بازی‌ها با استفاده از عناصر جذاب گرافیکی، داستان‌پردازی هدفمند و سیستم‌های امتیازدهی، مخاطب را به‌گونه‌ای درگیر می‌کنند که پیام‌های پنهان و آشکار آن‌ها به‌تدریج در ذهن کاربران نهادینه می‌شود. در شرایطی که بخش قابل توجهی از جامعه جوان ایران روزانه با بازی‌های دیجیتال در تعامل است، غفلت از این حوزه می‌تواند زمینه‌ساز تغییرات تدریجی در نگرش‌ها، باورها و حتی رفتارهای اجتماعی شود.

بازی‌های رایانه‌ای از منظر دیپلماسی عمومی،  به ابزاری مؤثر برای انتقال ارزش‌ها، بازنمایی قدرت نرم و شکل‌دهی به افکار عمومی بدل شده‌اند. رژیم صهیونیستی با سرمایه‌گذاری در صنعت بازی‌سازی، روایت‌های تاریخی و سیاسی خود را بازتولید می‌کند و تلاش دارد تا چهره‌ای مدرن، فناورانه و مشروع از خود در ذهن مخاطبان جهانی ترسیم کند. این رویکرد، بخشی از راهبرد کلان رژیم اسرائیل برای تثبیت جایگاه خود در فضای فرهنگی و رسانه‌ای منطقه است.

مقابله با گسترش نفوذ بازی‌های صهیونیستی در کشور، در چنین شرایطی فقط یک اقدام فنی یا نظارتی نیست، بلکه ضرورتی راهبردی برای حفظ امنیت فرهنگی، استقلال رسانه‌ای و سلامت روانی جامعه محسوب می‌شود. تقویت سازوکارهای رصد، پالایش و حمایت از تولیدات بومی، در کنار آگاهی‌بخشی عمومی درباره مخاطرات محتوایی برخی بازی‌ها، می‌تواند گامی مؤثر در صیانت از فضای دیجیتال کشور باشد. بازی‌های رایانه‌ای اگر به‌درستی مدیریت شوند، تهدید نیستند و می‌توانند به ابزاری قدرتمند برای روایت‌سازی ملی، دیپلماسی فرهنگی و ارتقای سرمایه اجتماعی بدل شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا