پیشنهاد سردبیر
نفت و انرژی
۳ سناریوی ناترازی برق در تابستان ۱۴۰۵ با کسری ۱۸ هزار مگاواتی/ آیا مدیریت ناجی شبکه برق میشوند؟
بر اساس گزارش اخیر مرکز پژوهشهای مجلس درباره وضعیت تأمین برق در تابستان ۱۴۰۵، شبکه برق کشور در صورت تداوم روند فعلی رشد مصرف و محدودیت توسعه ظرفیت تولید، در سناریوی واقعبینانه با ناترازی حدود ۱۳ هزار مگاواتی روبهرو خواهد شد؛ رقمی که در سناریوی خوشبینانه حدود ۱۰ هزار مگاوات و در بدترین حالت تا ۱۸ هزار مگاوات برآورد شده است. با توجه به سهم بالای نیروگاههای حرارتی در تأمین بیش از ۹۰ درصد برق کشور و محدودیت تأمین سوخت، کارشناسان معتقدند عبور از پیک مصرف تابستان آینده بیش از ساخت نیروگاههای جدید، نیازمند اجرای فوری برنامههای مدیریت مصرف، بهینهسازی سیستمهای سرمایشی و توسعه تولید پراکنده خورشیدی است.
مدیرعامل توانیر در پاسخ به آنا:
۳۵ درصد برق کشور در صنعت مصرف میشود/ تأکید توانیر بر ورود دانشگاهها به حل مسئلههای واقعی صنعت برق
مدیرعامل توانیر با بیان اینکه حدود ۳۵ درصد مصرف برق کشور در بخش صنعت است، اعلام کرد همکاری دانشگاهها با صنعت برق تاکنون بیشتر در قالب پروژههای پژوهشی بوده و کمتر به حل عملی مسائل منجر شده است؛ موضوعی که به گفته وی در شرایط ناترازی مالی، بدهیهای گسترده و فاصله قیمت تمامشده و فروش برق، نیازمند بازتعریف جدی نقش دانشگاهها در حل چالشهای فنی، اقتصادی و اجتماعی این صنعت است.
در گفتوگو با آنا تشریح شد
فناوری زمینگرمایی در ساختمانها با بیش از ۵۰ درصد مصرف انرژی/ چاههای ۷۰ تا ۱۰۰ متری راهی برای کاهش مصرف گاز
یک کارشناس انرژیهای تجدیدپذیر با اشاره به سهم بالای بخش ساختمان در مصرف انرژی کشور گفت: در حالی که بیش از نیمی از انرژی مصرفی خانوارها صرف گرمایش و سرمایش میشود، استفاده از سامانههای زمینگرمایی با حفاری چاههای ۷۰ تا ۱۰۰ متری میتواند مصرف گاز در گرمایش ساختمانها را تقریباً به صفر برساند و مصرف برق را نیز تا حدود یکسوم کاهش دهد؛ ظرفیتی که تاکنون در سیاستهای توسعه انرژیهای پاک کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
در گفتوگو با آنا تاکید شد
عبور دانشگاه ملی مهارت از مقالهمحوری به سمت پژوهشهای مهارتمحور / بهرهگیری از ۲۰ هزار مدرس حرفهای برای پاسخ به نیاز بازار کار
رئیس دانشگاه ملی مهارت، با تشریح راهبردهای جدید این دانشگاه برای عبور از مقالهمحوری به سمت پژوهشهای کاربردی و مهارتی، از آمادگی کامل برای تعریف پروژههای مشترک با دانشگاه آزاد اسلامی خبر داد و اعلام کرد: این دانشگاه برای تطبیق آموزشها با نیاز واقعی صنعت، از ظرفیت ۸۸۰ عضو هیئت علمی و بیش از ۲۰ هزار مدرس مجرب از بخشهای صنعت و خدمات بهره میبرد.
نقشآفرینی زنان در مدیریت مصرف انرژی
مدیرکل دفتر امور زنان و خانواده وزارت نیرو با تأکید بر اهمیت مشارکت زنان و خانوادهها در مدیریت مصرف انرژی، از اجرای برنامههای آموزشی و فرهنگی با محوریت پویش «۲۵ درجه» خبر داد و گفت: افزایش آگاهی، آموزش و بهرهگیری از ظرفیت رسانهها و زنان متخصص، از مهمترین راهکارهای عبور موفق از اوج مصرف تابستان است.
ابتکار ایران برای تشکیل کنسرسیوم انرژی سازمان همکاری شانگهای
معاون وزیر نیرو از ارائه ابتکار جدید ایران برای ایجاد «کنسرسیوم انرژی سازمان همکاری شانگهای» خبر داد و اعلام کرد: پیشنویس تفاهمنامه و اساسنامه این کنسرسیوم توسط ایران تدوین و به دبیرخانه سازمان ارائه شده و انتظار میرود پس از بررسی، به عنوان یکی از اسناد اجلاس سران کشورهای عضو مطرح شود.
ذخایر راهبردی و فناوریهای نوین؛ دو ابزار کلیدی برای ثبات بازار انرژی
کارشناسان معتقدند ایجاد و تقویت ذخایر راهبردی انرژی در کنار بهرهگیری از فناوریهای نوین در پایش تولید، توزیع و مصرف، از مهمترین ابزارهای مدیریت بازار انرژی و حفظ ثبات در تأمین فرآوردهها به شمار میرود؛ اقداماتی که میتواند از بروز اختلال در زنجیره عرضه جلوگیری کرده و پایداری دسترسی مصرفکنندگان به منابع انرژی را تضمین کند.
آییننامه جدید رفع موانع نیروگاههای تجدیدپذیر ابلاغ شد
هیئت وزیران با تصویب آییننامه جدید رفع موانع احداث نیروگاههای تجدیدپذیر، مجموعهای از مشوقها و تسهیلات را برای توسعه انرژیهای پاک از جمله تسریع واگذاری اراضی و صدور مجوزها تا تأمین مالی ۵ میلیارد دلاری، اولویت تخصیص ارز، امکان صادرات برق و تضمین توسعه حداقل ۵ هزار مگاوات نیروگاه خورشیدی پشتبامی را در نظر گرفت.
محکومیت حمله به زیر ساخت های انرژی کشور در مجامع بین المللی
معاون برق و انرژی وزارت نیرو، با محکوم کردن حملات به زیرساختهای انرژی ایران، بر ضرورت همکاری راهبردی کشورهای عضو برای تقویت امنیت انرژی تأکید کرد.
در گفتوگو با آنا تاکید شد
فناوریهای نوین در خط مقدم مقابله با بحران خشکسالی/ ظرفیتهای پدافندی انتقال آب با رویکرد علمی قابل تحقق است
معاون سابق برنامهریزی و امور اقتصادی شرکت مادر تخصصی مدیریت منابع آب ایران با تأکید بر ضرورت بهرهگیری از ظرفیت دانشگاهها و شرکتهای فناور برای عبور از بحران آب کشور گفت: تشدید تنشهای آبی به یکی از چالشهای جدی کشور تبدیل کرده است؛ در چنین شرایطی، توسعه فناوریهای نوین برای شیرینسازی آب دریا، کاهش هزینههای انتقال آب و افزایش بهرهوری مصرف، در کنار تقویت پیوند دانشگاه و صنعت، به عنوان یکی از مهمترین راهبردهای مدیریت منابع آب مورد توجه کارشناسان و سیاستگذاران قرار گرفته است.