علیرغم وجود تحریمها؛ دسترسی به بازیهای FIFA و PES برای ایرانیها آسانتر شده است

به گزارش خبرگزاری آنا؛ جمهوری اسلامی ایران طی دهههای گذشته با تحریمهای مختلف و ناعادلانهای در حوزههای گوناگون مواجه بوده است؛ تحریمهایی که علاوه بر صنایع حساس و زیرساختی حوزههای عمومی و فرهنگی مانند سرگرمی، آموزش، طراحی و بازیسازی را نیز از گزند خود مصون نگذاشتهاند. بسیاری از شرکتهای بزرگ فناوری غربی، به بهانههای واهی و با استناد به سیاستهای تحریمی، دسترسی کاربران ایرانی به خدمات و ابزارهای دیجیتال را مسدود کردهاند؛ خدماتی که در سایر نقاط جهان بهعنوان بستر رشد، خلاقیت و ارتباطات آزاد شناخته میشوند.
این رویکرد تبعیضآمیز باعث شده است که امروز بیش از ۳۰۰ هزار سایت، سرویس و ابزار کاربردی در حوزههای مختلف فناوری، طراحی، آموزش، سرگرمی و توسعه نرمافزار برای کاربران ایرانی غیرقابل دسترس باشد. از ابزارهای طراحی گرافیک و توسعه بازی گرفته تا پلتفرمهای آموزشی و خدمات ابری، همگی در فهرست بلندبالای محدودیتهای تحریمی قرار گرفتهاند. این در حالی است که بسیاری از این خدمات هیچ ارتباطی با مسائل سیاسی یا امنیتی ندارند و صرفاً در خدمت رشد فردی و توسعه فرهنگی کاربران قرار دارند.
دولت سیزدهم در پاسخ به این محدودیتها، با رویکردی فعال و فناورانه، پروژههایی نظیر «۴۰۳» و «رادار بازی» را راهاندازی کرد تا با شناسایی ابزارهای تحریمی و ارائه راهکارهای فنی، امکان دسترسی مجدد کاربران ایرانی به این خدمات فراهم شود. پروژه «۴۰۳» با هدف عبور از موانع تحریمی و بازگشایی مسیرهای ارتباطی، و «رادار بازی» با تمرکز بر نیازهای خاص صنعت بازیسازی، توانستند بخشی از این خلأ را پر کنند و حمایت عملی از فعالان حوزه فناوری و سرگرمی را رقم بزنند.
اکنون با گذشت یکسال از فعالیت دولت چهاردهم، انتظار میرود وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات با حفظ و توسعه این مسیر، اقدامات دولت پیشین را ادامه داده و با بهرهگیری از ظرفیتهای داخلی و تعامل با نهادهای تخصصی، راهکارهای پایداری برای مقابله با تحریمهای فناورانه ارائه دهد. در همین راستا، گفتوگویی داشتهایم با محمد حاجیمیرزایی، مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای، تا از آخرین اقدامات انجامشده در حوزه بازیسازی و تلاشهای صورتگرفتۀ این بنیاد و تعاملات انجام شده با مجموعۀ وزارت ارتباطات برای رفع و کاهش محدودیتهای تحریمی در این صنعت پویا مطلع شویم.
مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای در این خصوص در گفتگو با خبرنگار فناوری آناتک عنوان کرد: طی ماههای اخیر، تعاملاتی با شرکت ارتباطات زیرساخت داشتهایم تا راهکارهایی برای دور زدن تحریمها و تسهیل دسترسی به ابزارهای ضروری حوزۀ بازیسازی فراهم شود. این شرکت مجموعهای از راهکارهای فنی را ارائه کرده که برخی از آنها جدید هستند، ولی جزئیاتشان بهدلایل فنی منتشر نشده است.
حاجیمیرزایی با اشاره به ابزارهای پرکاربرد در اکوسیستم فناوری کشور افزود: فهرستی از ابزارهایی که توسط فعالان حوزه فناوری و بازیسازی مورد استفاده قرار میگیرند تهیه و به شرکت ارتباطات زیرساخت ارائه شده است. برای نمونه، نرمافزار طراحی فیگما که پیشتر بهدلیل تحریمها دسترسی به آن محدود شده بود، اکنون با اقدامات انجامشده در دسترس طراحان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: در بنیاد ملی بازیهای رایانهای نیز فهرستی از ابزارهای تخصصی بازیسازی مانند موتورهای بازی یونیتی و سایر انجینها تهیه کردهایم و از طریق درگاه همگرا از بازیسازان خواستهایم تا نیازهای خود را اعلام کنند. این اطلاعات به شرکت ارتباطات زیرساخت منتقل شده تا بررسیهای فنی لازم انجام شود.
مدیرعامل بنیاد همچنین به بهبود دسترسی کاربران به بازیهای خارجی اشاره کرد و گفت: دسترسی به بازیهایی مانند FIFA و PES برای کاربران ایرانی بسیار آسانتر شده است. البته هنوز در برخی اپراتورها مشکلاتی در سطح پروتکلها وجود دارد، اما بسیاری از کاربران با استفاده از DNSهای رایگان که توسط شرکتهای داخلی و خارجی ارائه میشود، موفق به اتصال به این سرویسها شدهاند.
وی در پایان تأکید کرد: این اقدامات گامی مهم در جهت کاهش اثرات تحریم و حمایت از توسعه صنعت بازیسازی در کشور است. امیدواریم با ادامه این همکاریها، شاهد رفع محدودیتهای بیشتری در حوزه فناوری باشیم.
انتهای پیام/

جنگ تحمیلی اخیر نشان داد که خطوط قرمز محتوایی برای سکوهای خارجی گزینشی است

استریمرهای ایرانی میتوانند به رشد بازیهای بومی کمک کنند

نظارت بنیاد بر رعایت ردهبندی سنی است، نه مسائل اجرایی و صنفی گیمنتها
