16:16 05 / 06 /1404
در دومین روز از دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی عنوان شد:

پارک‌های علم و فناوری در توسعه صنایع خلاق مانند ساخت پویانمایی نقش ویژه دارند

پارک‌های علم و فناوری در توسعه صنایع خلاق مانند ساخت پویانمایی نقش ویژه دارند
دومین روز از با تمرکز بر بررسی پنل ها امروز برگزار شد؛ جایی که فعالان و مدیران این حوزه درباره چالش‌های بازار رسمی و غیررسمی محتوا، تغییرات پارادایم مصرف، فرصت‌های هوش مصنوعی و نقش پارک‌های علم و فناوری در توسعه انیمیشن و تولیدات خلاق گفت‌وگو کردند.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ در دومین روز از دومین رویداد تخصصی صنایع خلاق و فرهنگی، پنل‌هایی از جمله «افق‌های نو در صنعت تصویر»، «مدل‌های درآمدی و سرمایه گذاری در صنعت تصویر»، «پارک‌های علم و فناوری اکوسیستم‌های نو برای انیمیشن ایران» و «خلاقیت داده محور از بینش تا محصول»، بررسی شد. در پنل نخست که با حضور کارشناسان و مدیران فعال در حوزه تصویر، ابعاد مختلف این صنعت برگزار شد، سخنرانان ضمن اشاره به سهم بالای بازار غیررسمی در ایران و جهان، به ظرفیت‌های بالقوه گنجینه‌های داستانی بومی، ضرورت انطباق با فناوری‌های نو و الگوگیری از مدل‌های موفق بین‌المللی پرداختند و از مباحثی، چون اجرای قوانین کپی‌رایت، تغییر الگو‌های مصرف محتوا، هم‌افزایی میان خلاقیت، سرمایه و فناوری و بازتعریف نقش پارک‌های علم و فناوری که از محور‌های اصلی این پنل بود،‌سخن گفتند.

مصرف غیررسمی فیلم و سریال در ایران چند برابر بازار رسمی

حسین یزدان‌شناس، مدیرکل مطالعات سازمان سینمایی، با اشاره به ابعاد گسترده مصرف غیررسمی آثار تصویری در کشور گفت: مصرف غیررسمی فیلم و سریال در ایران چندین برابر بازار رسمی است. بخش قابل توجهی از تولیدات شبکه نمایش خانگی به‌صورت رایگان در تلگرام یا ماهواره منتشر می‌شود و مردم بدون پرداخت هزینه به تولید کننده محتوا، به آن دسترسی دارند.

وی با استناد به مطالعه‌ای در سال ۱۴۰۰ افزود: ۵۰ درصد ایرانی‌ها روزانه حداقل یک فیلم یا سریال تماشا می‌کنند و ۸۱.۴ درصد نیز هفته‌ای چند بار این کار را انجام می‌دهند؛ اگر قوانین کپی‌رایت به‌طور جدی اجرا شود و انزوای بین‌المللی کاهش یابد، بازار فعلی که حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود، ظرفیت جهش تا هزاران میلیارد تومان را دارد.

چَک فناوری در انتظار سینمای ایران 

در ادامه حامد جعفری، رئیس بنیاد سینمایی فارابی، با بیان اینکه ۶۷ تا ۶۸ درصد مخاطبان جهانی آثار تصویری را از مسیر‌های غیرقانونی تماشا می‌کنند، گفت: تلگرام یکی از ابزار‌های این مصرف غیرمجاز است، با وجود تغییر برخی پارادایم‌ها، سینما به‌عنوان رسانه‌ای گرم و تفریحی جمعی دیرتر جایگزین می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت یافتن نقطه تلاقی خلاقیت، سرمایه و فناوری، افزود: با بهره‌گیری از گنجینه‌های داستانی، فرهنگ عامه کشور و همگام‌سازی با فناوری‌های نو مانند هوش مصنوعی، می‌توان با هزینه کمتر و حتی توسط تیم‌های کوچک، تولیدات متمایزی ارائه کرد و در صورت بی‌توجهی به این روند، تولیدکنندگان داخلی «چَک حضور فناوری» را خواهند خورد، اما اگر به‌روز شوند، فرصت‌های بی‌بدیلی در انتظارشان خواهد بود.

فرصتی برای جبران عقب‌ماندگی سینما

مجید شیخ انصاری، استاد سینما دانشگاه هنر نیز بر رفع موانع سنتی خلق محتوا تأکید کرد و گفت: در گذشته، نبود سرمایه مانع اصلی اجرای ایده‌های خلاقانه بود، اما این سد امروز تا حد زیادی برداشته شده است. 

وی معتقد است تمرکز پارک‌های علم و فناوری باید بر «پرورش خلاقیت و شخصیت‌های روایی» و نه صرفاً ایجاد خوشه‌های تولید یا کلاس‌های آموزشی باشد. شیخ انصاری، با انتقاد از ادبیات تهدیدمحور نسبت به هوش مصنوعی، آن را فرصتی دانست که می‌تواند عقب‌ماندگی‌ها را جبران کند و  مدل‌های اسکاندیناوی را نمونه موفقی عنوان کرد که در آن پارک‌های فناوری، بستر رشد ایده‌ها را فراهم کرده و بدون دخالت سلیقه‌ای، زمینه ورود آنها به بازار را مهیا می‌کنند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا