09:52 18 / 04 /1404
در گفت‌و‌گو با آنا تشریح شد

سیر تحولی ادبیات کودک از آغوش تا آگاهی

سیر تحولی ادبیات کودک از آغوش تا آگاهی
مدیرگروه رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی بجنورد با بیان اهمیت بنیادین ادبیات کودک در شکل‌گیری شخصیت انسان، از نقش آن در توسعه سواد رسانه‌ای نسل نو، تفاوت‌های ادبیات دیروز و امروز و ضرورت وجودی این گونه ادبی می‌گوید.

فاطمه زارع مدیرگروه رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری آنا به مناسبت روز ادبیات کودکان و نوجوانان با بیان اهمیت بنیادین ادبیات کودک در شکل‌گیری شخصیت انسان از نقش آن در توسعه سواد رسانه‌ای نسل نو، تفاوت‌های ادبیات دیروز و امروز و نیز ضرورت وجودی این گونه ادبی سخن گفت.

وی در پاسخ به این پرسش که ادبیات کودک از چه زمانی شکل گرفت، اظهار کرد: از نخستین مادر و کودکی که پا به این کره‌ خاکی گذاشتند، ادبیات کودکان متولد شد؛ زیرا مادران برای آرام کردن کودکانشان لالایی می‌خواندند و این آغاز ادبیات کودکان بود.

مدیرگروه رشته علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد افزود: اگرچه به‌طور رسمی و مدون، ادبیات کودک در قرون اخیر شکل گرفت؛ اما ریشه‌های آن بسیار کهن است. از افسانه‌ها و اسطوره‌ها تا قصه‌های عامیانه‌ای که نسل‌به‌نسل منتقل شده‌اند و با گذشت زمان، این قصه‌ها ساختارمند شدند، نویسنده پیدا کردند و در قالب کتاب، شعر و نمایش‌های ویژه‌ کودک، رسمیت گرفتند.

زارع با بیان اهمیت بالای ادبیات کودک اضافه کرد: ادبیات کودک فقط سرگرمی نیست؛ بستری برای یادگیری، درک احساسات، شناخت مفاهیم اخلاقی و اجتماعی و حتی تقویت تخیل است.

این مدرس درس «قصه‌گویی و نمایش خلاق» ادامه داد: کودک از راه داستان، دنیا را لمس می‌کند، احساساتش را می‌شناسد و راه مواجهه با مسائل مختلف را می‌آموزد. بدون ادبیات، دنیای کودکان تهی از رنگ، خیال و فهم خواهد بود.

چگونه می‌توان در دوران جنگ شناختی، سواد رسانه‌ای کودکان را ارتقا داد؟

 زارع در این‌باره گفت: در عصر بمباران اطلاعات و رسانه‌های گوناگون، ادبیات کودک به ما فرصتی می‌دهد تا کودکان را با دروازه‌های درست اندیشیدن آشنا کنیم.

وی افزود: اگر کودکان با داستان‌های درست، شخصیت‌های الگو و روایت‌هایی که تفکر انتقادی را تقویت می‌کنند آشنا شوند، بهتر می‌توانند در برابر فریب‌های رسانه‌ای مقاومت کنند. قصه‌هایی که در دل خود پرسش، تحلیل و انتخاب دارند، قدرت تشخیص و قضاوت را در کودک رشد می‌دهند.

عضو هیئت علمی گروه علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی واحد بجنورد در پاسخ به این پرسش که تفاوت ادبیات کودک در گذشته و امروز چیست؟ بیان کرد: در گذشته ادبیات کودک بیشتر حالت پندآموز و مستقیم‌گو داشت؛ شخصیت‌ها اغلب خوب یا بد بودند و پایانی آموزنده انتظار می‌رفت.

وی ادامه داد: امروز ادبیات کودک چندلایه، بینارشته‌ای و چندرسانه‌ای شده است. داستان‌ها تلاش می‌کنند نه فقط آموزش دهند، بلکه مخاطب را به درک و تجربه‌ی شخصی سوق دهند و موضوعاتی مثل محیط‌زیست، هویت، فناوری و صلح، جایگاه برجسته‌ای یافته‌اند.

زارع خاطرنشان کرد: ادبیات کودک از چند جنبه مورد بررسی قرار می‌گیرد؛ ادبیات برای کودک و نوجوان، درباره کودک و نوجوان از کودک و نوجوان که هریک تخصص خاصی را می‌طلبد، منظور از مورد سوم نویسندگان در سن کودک و نوجوان است که در چند دهه اخیر بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب