تولیدکنندگان بازی و انیمیشن میتوانند از حمایتهای دانشبنیان بهرهمند شوند

به گزارش خبرگزاری آنا؛ صنایع خلاق بهویژه طی چند سال اخیر در حوزههای بازیهای ویدئویی، پویانمایی و اسباببازی، نقش فزایندهای در شکلدهی به فرهنگ عمومی، آموزش غیررسمی و ارتقاء سواد رسانهای ایفا کردهاند.
باید توجه داشت که این حوزهها ظرفیتهای اقتصادی قابلتوجهی دارند و میتوانند بهعنوان ابزارهایی مؤثر در انتقال ارزشهای فرهنگی و تقویت هویت ملی مورد استفاده قرار گیرند. از همینرو، سیاستگذاری هدفمند و حمایتهای ساختاری از تولیدات خلاق، به یکی از اولویتهای نهادهای علمی و فرهنگی کشور تبدیل شده است.
براساس گفتههای مدیران معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری به نظر میرسد که مسئولین این معاونت تلاش میکنند با تمرکز بر توسعه فناوریهای نرم و هویتساز، ضمن حفظ استقلال محتوایی تولیدکنندگان، مسیر رشد و اثرگذاری محصولات فرهنگی را هموار سازند. حمایت از نوآوری، ارزیابی دقیق بر اساس شاخصهای بومی و فراهمسازی زیرساختهای لازم برای تعامل با نهادهای حمایتی، از جمله اقداماتی است که میتواند به تقویت جایگاه صنایع خلاق در زیستبوم فناوری کشور منجر شود. برهمین اساس گفتگویی با رئیس ستاد توسعۀ فناوریهای نرم معاونت علمی ریاست جمهوری انجام دادهایم که شرح آن را در ادامه میخوانید.
سیاستگذاری در سه حوزهٔ کلیدی صنایع خلاق
سیّد مهدی شریفی، در رابطه با مسئولیت سیاستگذاری سه حوزهٔ کلیدی بازی ویدئویی، پویانمایی و اسباببازی در کشور و مشروط بودن یا نبودن حمایتهای معاونت علمی ریاستجمهوری از فعالان صنایع خلاق در این حوزه، به خبرنگار فناوری آناتک گفت: معاونت علمی و ستاد توسعهٔ فناوریهای نرم و هویتساز، بدون ورود مستقیم به تعیین محتوای تولیدات، از آثاری که به اصول فرهنگی و ارزشی نزدیکتر باشند، حمایتهای مادی و معنوی بهعمل میآورند.
فعالیت میزهای تخصصی و معیارهای ارزیابی
وی افزود: در حال حاضر، میزهای تخصصی برای بازی، اسباببازی و انیمیشن فعال هستند که از طریق تعاملات مستمر و ارزیابی بر اساس شاخصهای فنی، فرهنگی ایرانی و اسلامی، به شناسایی و حمایت از محصولات واجد شرایط میپردازند. این حوزهها بهعنوان زیرمجموعهای از صنایع خلاق، در چارچوب سیاستهای کلان فرهنگی و فناورانه، مشمول حمایت قرار میگیرند. نوع حمایتها نیز متناسب با تأثیرگذاری محصول بر مخاطب و تغییر نگرش و رفتار مصرفکننده تعیین میشود.
امکان بهرهمندی محصولات خلاق از حمایتهای دانشبنیان
رئیس ستاد توسعهٔ فناوریهای نرم معاونت علمی ریاستجمهوری در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فناوری آناتک مبنی بر اینکه آیا محصولاتی نظیر بازیهای رایانهای یا انیمیشن نیز میتوانند مشمول حمایتهای مرتبط با شرکتهای دانشبنیان قرار گیرند، تصریح کرد: شرکتها یا افراد تولیدکنندهٔ این محصولات، در صورتی که محصولی بر اساس شاخصهای فنی و فرهنگی تعریفشده در ستاد طراحی کرده باشند و واجد نوآوری و اثرگذاری باشند، مورد حمایت ستاد توسعهٔ فناوریهای نرم معاونت علمی ریاستجمهوری قرار خواهند گرفت.
نحوهٔ ارسال درخواست و بهرهمندی از خدمات حمایتی
وی در خصوص نحوهٔ تعامل با ستاد و ارسال درخواست بررسی محصول نیز به ما گفت: تمامی افراد و شرکتهای فعال در این حوزهها میتوانند با مراجعه به سامانهٔ «خدمت» معاونت علمی و فناوری ریاستجمهوری، از خدمات حمایتی بهرهمند شوند. از طریق این سامانه، امکان دریافت حمایتهای لازم فراهم شده است، مشروط بر آنکه محصول مورد نظر با شاخصهای تعیینشده همخوانی داشته باشد و در مسیر ارتقاء فرهنگی و فناورانهٔ کشور قرار گیرد.
انتهای پیام/

از بلاکچین و ابزارهای نوین برای تأمین مالی دانشبنیانها استفاده خواهیم کرد

از اساتید بینالمللی برای مشارکت در جایزۀ ملی نوآوری اجتماعی دعوت شده است
