هواوی رسماً وارد بازار خودروهای فناورانه اروپا شد

هواوی رسماً وارد بازار خودروهای فناورانه اروپا شد
شرکت فناوری هواوی با رونمایی از سه مدل شاسی‌بلند برقی برند آیتو در نمایشگاه خودروی مونیخ ۲۰۲۵، برای نخستین بار ورود خود به بازار رقابتی خودروی اروپا را اعلام کرد. این خودروها که محصول همکاری استراتژیک هواوی با خودروساز چینی، سِرِس، هستند با ارائه فناوری‌های پیشرفته و قیمت‌گذاری رقابتی، خود را به عنوان یک بازیگر جدید و جدی در این منطقه معرفی می‌کنند.

سه مدل خودروی الکتریکی M۵ ،M۸ و M۹ که در غرفه هواوی در نمایشگاه بین‌المللی IAA Mobility مونیخ به نمایش درآمدند، نشان‌دهنده استراتژی این شرکت برای گسترش دامنه فعالیت‌های خود فراتر از حوزه تجهیزات مخابراتی و دستگاه‌های الکترونیکی مصرفی است. این اقدام، هواوی را مستقیماً در برابر خودروسازان باسابقه اروپایی قرار می‌دهد و رقابت در بازار خودرو‌های برقی را وارد مرحله جدیدی می‌کند. برند آیتو حاصل همکاری مشترکی است که در آن، شرکت دولتی سرس مسئولیت تولید و ساخت خودرو‌ها را بر عهده دارد و هواوی به عنوان مغز متفکر، فناوری‌های کلیدی شامل سیستم‌عامل HarmonyOS برای بخش اطلاعات و سرگرمی، سامانه‌های پیشرفته دستیار راننده، موتور‌های الکتریکی و مجموعه حسگر‌ها را تأمین می‌کند.

فروش این خودرو‌ها در بازار چین از طریق شبکه فروش اتحاد حمل‌ونقل هوشمند هارمونی متعلق به هواوی انجام می‌شود. این مدل کسب‌وکار به هواوی اجازه داده است تا از شبکه گسترده فروشگاه‌های فیزیکی خود که پیش از این به فروش تلفن‌های هوشمند و لپ‌تاپ اختصاص داشتند، برای عرضه و فروش خودرو‌های برقی نیز استفاده کند و به این ترتیب، دسترسی مشتریان به محصولات خود را تسهیل نماید.

معرفی محصولات آیتو در مونیخ

اولین مدلی که در این نمایشگاه معرفی شد، آیتو M۵، محصول پایه و ورودی این برند است. این شاسی‌بلند سایز متوسط با طول ۴۷۸۵ میلی‌متر، عرض ۱۹۳۰ میلی‌متر و ارتفاع ۱۶۲۵ میلی‌متر، بر روی یک فاصله محوری ۲۸۸۰ میلی‌متری ساخته شده است. طراحی بیرونی آن خطوطی ساده و یکپارچه دارد و یک واحد لایدار با ۱۹۲ خط لیزر بر روی سقف آن نصب شده است. در فضای داخلی، یک نمایشگر لمسی مرکزی ۱۵.۶ اینچی در کنار یک صفحه کیلومترشمار دیجیتال در پشت فرمان دو شاخه، کانون توجه است. کنسول میانی نیز با دو پد شارژ بی‌سیم و جالیوانی، کاربردی طراحی شده است.

هواوی رسماً وارد بازار خودروی اروپا شد

این مدل با دو نوع قوای محرکه عرضه می‌شود. نسخه تمام الکتریکی به یک موتور الکتریکی در محور عقب با توان ۲۰۰ کیلووات (معادل ۲۶۸ اسب بخار) مجهز است که انرژی خود را از یک باتری ۸۳ کیلووات ساعتی ساخت شرکت CATL تأمین می‌کند. این مجموعه بر اساس چرخه تست CLTC چین، بُردی معادل ۶۰۲ کیلومتر را فراهم می‌آورد. نسخه دیگر، یک مدل افزایش‌دهنده بُرد است که از یک موتور بنزینی ۱.۵ لیتری کوچک تنها به عنوان ژنراتور برای شارژ باتری ۴۲ کیلووات ساعتی استفاده می‌کند و چرخ‌ها همواره توسط موتور‌های الکتریکی به حرکت درمی‌آیند. این نسخه در دو مدل دیفرانسیل عقب با توان ۲۰۰ کیلووات و دو دیفرانسیل با مجموع توان ۳۶۵ کیلووات (معادل ۴۸۹ اسب بخار) در دسترس است. قیمت مدل M۵ در بازار چین بین ۲۲۹،۸۰۰ تا ۲۴۹،۸۰۰ یوان (معادل ۲۷،۵۰۰ تا ۲۹،۸۹۰ یورو) تعیین شده است.

هواوی رسماً وارد بازار خودروی اروپا شد

مدل بعدی، آیتو M۸، یک شاسی‌بلند فول‌سایز است که از زمان عرضه در آوریل ۲۰۲۵، به یکی از پرفروش‌ترین خودرو‌ها در کلاس خود در بازار چین تبدیل شده است. این خودرو با طول ۵۱۹۰ میلی‌متر، عرض ۱۹۹۹ میلی‌متر، ارتفاع ۱۷۹۵ میلی‌متر و فاصله محوری ۳۱۰۵ میلی‌متر، ابعاد بزرگ‌تری نسبت به M۵ دارد. فضای داخلی آن در دو چیدمان پنج یا شش صندلی در سه ردیف قابل سفارش است. داشبورد این مدل با یک مجموعه سه‌گانه نمایشگر شامل صفحه کیلومتر ۱۲.۳ اینچی، نمایشگر اصلی ۱۵.۶ اینچی و یک نمایشگر ۱۶ اینچی برای سرنشین جلو، نمایی فناورانه دارد. علاوه بر این، یک نمایشگر سربالای واقعیت افزوده ۶۸ اینچی نیز اطلاعات را روی شیشه جلو به نمایش می‌گذارد. نسخه EREV این مدل دارای سیستم دو موتوره با مجموع قدرت ۳۹۲ کیلووات (۵۲۶ اسب بخار) است، در حالی که نسخه تمام الکتریکی آن با یک موتور ۲۲۷ کیلوواتی (دیفرانسیل عقب) یا دو موتور با مجموع قدرت ۳۸۷ کیلووات (دو دیفرانسیل) عرضه می‌شود. ظرفیت باتری‌ها از ۳۷ تا ۱۰۰ کیلووات ساعت متغیر است و حداکثر بُرد آن بر اساس استاندارد CLTC به ۷۰۵ کیلومتر می‌رسد. قیمت این مدل در چین از ۳۵۹،۸۰۰ تا ۴۴۹،۸۰۰ یوان (۴۳،۰۶۰ تا ۵۳،۸۳۰ یورو) است.

هواوی رسماً وارد بازار خودروی اروپا شد

در بالاترین رده محصولات این برند، مدل پرچمدار آیتو M۹ قرار دارد. این خودرو با طول ۵۲۳۰ میلی‌متر و فاصله محوری ۳۱۱۰ میلی‌متر، بزرگ‌ترین و لوکس‌ترین محصول آیتو به شمار می‌رود. طراحی بیرونی آن با چراغ‌های جلوی منحصر‌به‌فرد و چهار واحد لایدار برای سیستم‌های پیشرفته کمک‌راننده، از سایر مدل‌ها متمایز می‌شود. این مدل نیز همانند M۸، به داشبورد سه‌نمایشگره مجهز است و در چیدمان‌های پنج یا شش صندلی عرضه می‌شود. نسخه EREV مدل M۹ از یک موتور ۱.۵ لیتری برای شارژ باتری ۵۲ کیلووات ساعتی خود استفاده می‌کند که نیروبخش یک سیستم دو موتوره با مجموع قدرت ۳۶۵ کیلووات (۴۸۹ اسب بخار) است. نسخه تمام الکتریکی M۹ نیز با دو موتور الکتریکی، مجموعاً ۳۹۰ کیلووات (۵۲۳ اسب بخار) قدرت تولید می‌کند و انرژی خود را از یک باتری ۱۰۰ کیلووات ساعتی می‌گیرد. قیمت این مدل پریمیوم در بازار چین از ۴۶۹،۸۰۰ تا ۵۶۹،۸۰۰ یوان (۵۶،۲۲۲ تا ۶۸،۱۹۰ یورو) متغیر است.

آمار فروش ۷۰۰۲۵ دستگاه از محصولات آیتو در هفت ماهه نخست سال ۲۰۲۵ در چین، نشان‌دهنده تقاضای بالا برای این خودرو‌های برقی پیشرفته در بازار داخلی است. حال باید منتظر ماند و دید که واکنش بازار اروپا به این برند جدید چگونه خواهد بود. حضور بازدیدکنندگان در غرفه هواوی در مونیخ، از توجه اولیه بازار به این رقیب جدید حکایت دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا