حمایت زیرساختی و تبلیغاتی از پیامرسانهای بومی دفاع از کیان ایران است

به گزارش خبرگزاری آنا؛ جلسۀ امروز صبح مجلس با حضور سیّدستار هاشمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، جلسهای که بخشی از آن به صورت غیرعلنی و با موضوع امنیت سایبری کشور بود، اما قسمتی از جلسه به صورت علنی برگزار شد و موضوع توسعۀ توانمندیهای کشور در حوزۀ ارتباطات از جمله روند اجرای مصوبۀ حمایت از سکوهای بومی (مصوب دی ماه گذشتۀ شورای عالی فضای مجازی)، موضوع بحث قرار گرفت. نمایندگان مختلفی در خصوص توان فعلی کشور در حوزۀ ارتباطات و فناوری اطلاعات و برنامههای وزارت ارتباطات در راستای ارتقای زیستبوم فناوری اطلاعات کشور صحبت کردند که رئیس مجلس یکی از آنها بود.
رئیس مجلس شورای اسلامی، در این جلسه با اشاره به مصوبه ۳۲ بندی شورای عالی فضای مجازی درباره حمایت از سکوهای داخلی، از صدا و سیما خواست تا در اجرای این مصوبه نقش خود را ایفا کند. وی تأکید کرد که
صدا و سیما باید بدون دریافت وجه، تبلیغ این سکوها را در دستور کار قرار دهد.
قالیباف اضافه کرد: «در حوزه تولید محتوا، کشور هم از نظر فرهنگی و هم اقتصادی در حال زیان دیدن است. متأسفانه ۷۰ درصد بستر اینترنت کشور در اختیار سکوهای خارجی است؛ چرا که نیاز محتوایی داخلی بهدرستی تأمین نمیشود.»
وی با اشاره به مصوبه شورای عالی فضای مجازی افزود: «در این مصوبه ۳۲ وظیفه مشخص برای حمایت از سکوهای داخلی تعیین شده که باید به ترتیب اجرا شوند. این وظایف دارای حق تقدم هستند و کوتاهی در اجرای آنها، بهویژه از سوی صدا و سیما، قابل قبول نیست.»
رئیس مجلس همچنین خواستار تقویت تبلیغات و تولید محتوا در این حوزه شد. قالیباف هشدار داد: «اگر محتوا به شبکههای داخلی منتقل نشود، سکوهای خارجی بار دیگر پیشتاز خواهند شد و کاربران به سمت آنها بازمیگردند.»
مسئولان با حضور خود از سکوهای بومی حمایت کنند
البته خود رئیس مجلس، برخی از نمایندگان و تعداد زیادی از مسئولین ارشد دولتی و غیر دولتی مصداق و مخاطب بند آخر صحبتهای قالیباف هستند، گروهی از مسئولان بخشی از یک درصد تولید کنندۀ محتوای حرفهای و مؤثر در فضای مجازی هستند که وقتی حاضر به تولید محتوا بر بستر سکوهای داخلی نمیشوند، در حقیقت مانع از تکامل زیستبوم محتوا بر بستر بومی شدهاند.
تعدادی از مسئولان مشخص نیست با فیلترشکن یا اینترنتی که حامیان رسانهای دولت فعلی طبقاتی میخوانندش و دسترسی به سکوهایی مانند ایکس با آن ممکن میشود، مردم ایران را در این سکوی آمریکای مورد تخاطب قرار میدهند! گروهی نیز وارد اینستاگرام میشوند و پستگذاری میکنند. حتی در روزهایی که اینترنت بینالملل تقریبا به واسطۀ تجاوز نظامی رژیم اسرائیل به خاک ایران قطع بود، احسان چیتساز، معاون وزیر ارتباطات (احتمالاً با همان اینترنت طبقاتی که میگویند مخالفش هستند)، وارد اینستاگرام شد و دربارۀ نقش ارتباطات ماهوارهای در جنگ نوشت! رئیس مجلس باید همزمان از مسئولان مختلف در نهادهای مختلف از جمله وزارت ارتباطات هم بخواهند که رفتارهایی نشان ندهند که مردم را دچار این احساس کند که مسئولان ما حتی خود حاضر به استفاده از سکوهای بومی نیستند!
حیات یک شبکه اجتماعی وابسته به همین ۱ درصد تولید کنندۀ محتوای حرفهای است؛ اگر این گروه تصمیم بگیرند به سرویسهای داخلی کوچ کنند، اکثریت کاربران نیز از آنها الگو خواهند گرفت
محمدمهدی حبیبی، مدیرعامل تشکل فضای مجازی پاک (فمپ) در همین راستا دو روز قبل در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار فناوری آناتک گفته بود: «۹۰ درصد کاربران فقط مصرفکننده محتوا هستند، ۹ درصد گاهی تولید میکنند، و تنها ۱ درصد تولیدکنندگان حرفهای محتوا هستند که ۹۰ درصد محتوای شبکه را شکل میدهند. بنابراین، حیات یک شبکه اجتماعی وابسته به همین ۱ درصد است؛ اگر این گروه تصمیم بگیرند به سرویسهای داخلی کوچ کنند، اکثریت کاربران نیز از آنها الگو خواهند گرفت.»
حمایت زیرساختی تکلیفی که گزارشی از آن منتشر نشده است
رئیس مجلس در جلسۀ صبح امروز به ضرورت حمایت از سکوهای داخلی توسط صدا و سیما اشاره کردند؛ موضوعی که البته درست است و جزوء تکالیف صدا و سیما براساس مصوبۀ ۳۲ بندی شورای عالی فضای مجازی در دی ماه گذشته بود، ولی حداقل در فیلمهایی که بعد از جلسه منتشر شد، مشخص نیست که آیا نمایندگان مجلس از وزیر ارتباطات دربارۀ تکلیف این وزارتخانه هم دربارۀ حمایت زیرساختی از سکوهای بومی سوال کردند یا چنین سوالی انجام نشد.
تجربۀ عملی کاربران در استفاده از سکوهای بومی طی ایام جنگ تحمیلی رژیم اسرائیل به ایران و بازخوردهایی که در شبکههای اجتماعی نشان میدادند، بعضاً حاکی از این بود که حس کاربری آنها در مقایسه با حوادث تابستان و پاییز ۱۴۰۱ بهبود نداشته است، موضوعی که یکی از دلایل آن میتواند، حمایت زیرساختی ناکافی از سکوهای بومی توسط تیم فعلی وزارت ارتباطات باشد. آن سال هم دسترسی به اینترنت بینالملل گاهی قطع و برخی اوقات محدود شد اما کمتر گزارشی از این منتشر شد که دسترسی کاربران به سکوهای بومی نیز با اختلال جدی روبرو باشد. نمایندگان در جلسۀ امروز یکی از مواردی که میتوانستند از وزیر ارتباطات سوال کنند، همین موضوع میزان حمایت زیرساختی از سکوهای بومی براساس مصوبۀ ۳۲ بندی شورای عالی فضای مجازی بود.
برنامهسازی به جای تبلیغات بازرگانی در دستورکار گیرد
براساس بخشی از جزئیات مصوبۀ ۳۲ بندی شورای عالی فضای مجازی که دی ماه سال گذشته توسط یکی از خبرگزاریهای رسمی کشور منتشر شد، بنا بود که در اقدام دوم برای حمایت از سکوهای بومی یک بستۀ تبلیغاتی (به میزان ۵۰۰ میلیارد ریال) توسط صدا و سیما به سکوهای اجتماعی بومی اختصاص پیدا کند، اقدامی که گفتههای امروز رئیس مجلس نشان میدهد که هنوز به سرانجام نرسیده است.
دلایل مختلفی میتواند، در پس این به نتیجه نرسیدن وجود داشته باشد، از جمله طرح درخواستهای از سوی رسانۀ ملی برای اضافه کردن آوردهای از سوی سکوها به این مبلغ، تفاهم نداشتن بر سر اینکه مبلغ مختص به هر سکو به برنامهسازی اختصاص پیدا کند یا آگهی بازرگانی برای رسانههای اجتماعی ایرانی پخش شود، مبلغ شامل پخش چه تعداد برنامه یا چند دقیقه و چند بار تکرار آگهی تبلیغاتی در طول روز باشد و...، البته دلیل اصلی باید توسط سکوها یا رسانۀ ملی بیان شود، ولی براساس گمانهزنیهای رسانهای میتوان ریشۀ موضوع اجرایی نشدن تبلیغات را در یکی از موارد بالا دید.
توصیه میشود که رسانههای اجتماعی بومی این ظرفیت را برای مشارکت در تولید برنامههای رسانهای مانند سریالها، تاکشوها و... استفاده کنند؛ چرا که چند ثانیه آگهی بازرگانی هر تعداد هم که طی روز تکرار شود، به اندازۀ یک برنامۀ مدون و شکیل رسانهای نمیتواند در ترغیب مردم به استفاده از سکوهای داخلی مؤثر باشد
توصیه میشود که رسانههای اجتماعی بومی این ظرفیت را برای مشارکت در تولید برنامههای رسانهای مانند سریالها، تاکشوها و... استفاده کنند؛ چرا که چند ثانیه آگهی بازرگانی هر تعداد هم که طی روز تکرار شود، به اندازۀ یک برنامۀ مدون و شکیل رسانهای نمیتواند در ترغیب مردم به استفاده از سکوهای داخلی مؤثر باشد
هرچند توصیه میشود که رسانههای اجتماعی بومی این ظرفیت را برای مشارکت در تولید برنامههای رسانهای مانند سریالها، تاکشوها و... استفاده کنند؛ چرا که چند ثانیه آگهی بازرگانی هر تعداد هم که طی روز تکرار شود، به اندازۀ یک برنامۀ مدون و شکیل رسانهای نمیتواند در ترغیب مردم به استفاده از سکوهای داخلی مؤثر باشد.
سندی که نباید بلاتکلیف بماند
سومین اقدامی که باید براساس مصوبۀ ۳۲ بندی شورای عالی فضای مجازی برای حمایت از سکوهای داخلی انجام میشد، ابلاغ «سند سیاستها و الزامات تعرفه گذاری ترافیک شبکه و تسهیم درآمد محتوا» و مقدمات اجرایی سازی آن بود.
این سند، با هدف مزیتبخشی واقعی به ترافیک داخلی، تقویت اقتصاد محتوا و تنظیم صحیح نظام تعرفهگذاری تصویب شده است. برخلاف سیاستهای پیشین که تمرکز صرف بر کاهش هزینه مصرف اینترنت داخلی داشت، رویکرد جدید به ایجاد مشوقهای مالی برای تولیدکنندگان محتوا متمرکز است تا از طریق یک سیستم اقتصادی پایدار، رشد محتوای داخلی تسریع شود و اجرایی شدن آن میتواند به چند سال اجرای سیاست نادرست نیمبهاء کردن ترافیک داخلی پایان دهد، همچنین بخشی از درآمد ترافیکی کشور را هزینۀ حمایت از تولید محتوای فاخر کند.
هرچند اخیراً برخی اپراتورها و شرکتهای بزرگ مالک سکوهای نمایش ویدئوی درخواستی، با ارسال نامهای به رئیس جمهور مواضع نادرستی در قبال آن گرفتند، ولی به نظر میرسد که اتخاذ رویکرد تقابلی با این سند بیشتر ناشی از ناآگاهی یا تلاش برای کمرنگ نشدن امکان اجرای قراردادهای غیرشفاف در حوزۀ محتوا باشد
حمایت زیرساختی و تبلیغاتی از سکوهای داخلی دفاع از کیان ایران است
همانطور که پیشتر گفته شد، امروز اهمیت رسانههای اجتماعی به جهت نقشی که بر انگارهسازی در افکار عمومی دارند، در قدرت سازی و وحدت ملی کمتر از جنگافزارهای نظامی نیست. از طرفی اطلاعات فراوانی بر بستر شبکههای اجتماعی تولید میشود که تجمیع آنها میتوانند، گنجی بیبدیل و بسیار گران بهاء برای دولتهای بیگانهای باشد که مالکیت آنها بر شبکههای اجتماعی غربی سبب میشود، به اطلاعات معمول و کلاندادههای کاربران آن دسترسی داشته باشند.
همۀ این موارد سبب میشود که حمایت تبلیغاتی و زیرساختی از سکوهای بومی و تشویق مردم با ابزارهای اقناعی به طور کل گامهای مهم در راستای حفظ کیان ایران و حفاظت از منافع مردم آن قلمداد شود.
انتهای پیام/