فیلیمو آنچه را برای خود میپسندد، برای دیگران نمیپسندد!

به گزارش خبرگزاری آنا؛ فیلیمو صبح امروز همزمان با انتشار قسمت جدید سریال «تاسیان»، ویدئویی ضبط شده از تینا پاکروان، کارگردان سریال را در ابتدای آن قرار داد که در پیامی از کاربران درخواست میکرد تا سریال او را به صورت قانونی دنبال کنند.
پیام خانم پاکروان که تمام میشد، بدون درنگ پیامی تصویری از سوی خود سکوی نمایش خانگی فیلیمو به نمایش در میآمد که مردم را برای تماشای قانونی سریال دعوت و ترغیب میکرد.
نکتۀ جالب اما لحظاتی قبل از اینکه وارد قسمت پخش سریال شوید، رخ میدهد. سکوی نمایش خانگی فیلیمو زمانی که کاربر برای اینکه محتوایی را اصطلاحاً رایگان یا با اشتراک ببیند، قصد ورود به حساب کاربری خود را دارد، سه راه برای تأیید هویت و دریافت کد تایید (OTP) پیش روی او میگذارد که شامل دریافت از طریق پیامک، تماس تلفنی و تلگرام است!
این موضوع در حالی اتفاق میافتد که محدودیت دسترسی به تلگرام به درست یا غلط که اکنون محل بحث گزارش آناتک نیست، در کشور برقرار است و هنوز مصوبهای برای لغو یا تغییر آن وجود ندارد.
ضرورت احترام به حقوق مؤلفین، مصنفین و هنرمندان اصلی پذیرفته شده و قطعی است و چند دهه از وجود آن در ایران هم میگذرد. هرچند با توجه به تغییرات گستردۀ ایجاد شده در زیستبوم تولید محتوا، حتماً نیاز به بروزرسانی آن وجود دارد.
باید گفت بیاحترامی به قوانین و مقررات یک زنجیره در جامعه محسوب میشود، این موضوع از جمله مواردی است که یادگیری اجتماعی در ترویجش نقش عمده و به سزایی را دارد. بنابراین اگر فیلیمو دربارۀ احترام به قوانین و مقررات انتظار دارد که جامعه با سکو همراهی کند، خود نیز باید با نهادهای تنظیمگر فرهنگ و فضای مجازی همکاری و همراهی داشته باشد، قوانین و مقررات را هم محترم بشمارد. اصطلاحاً «آنچه را برای خود میپسندد، برای دیگران بپسندد» اما تحلیل و بررسی رفتار این سکوی نمایش خانگی طوری است که تصور میشود، فیلیمو «آنچه را برای خود میپسندد، برای دیگران نمیپسندد.»
فیلیمو انتظار دارد که کاربران فضای مجازی به حقوق سکوی تحت مالکیتش احترام بگذارند و آثار تولید شده توسط این شرکت را فقط از راه قانونی مشاهده کنند اما همین سریال تاسیان هنوز مشخص نیست که بالاخره مجوز تولید و انتشار گرفته است یا همچنان بدون مجوز تولید میشود.
اسفند ماه سال گذشته روابط عمومی ساترا در پاسخ به سوال که در پاسخ به این سوال که چگونه اثری که مجوز تولید نداشته است تولید شده است، اعلام کرده بود: «سریال تاسیان صرفاً مجوز طرح تولید داشته است و مجوز تولید فیلمنامه به دلیل عدم اعمال اصلاحات اعلام شده از سوی شورای صدور مجوز ساترا صادر نشده بود و باید نیروی انتظامی به این سوال پاسخ دهد که چه طور سریالی که مجوز تولید فیلمنامه نداشته است مجوز فیلم برداری دریافت کرده است؟»
البته کش و قوسهای فیلیمو و نهاد تنظیمگر صوت و تصویر فراگیر، محدود به سریال «تاسیان» نیست و بارها اخباری از تولید یا انتشار بدون مجوز یا بدون رعایت ضوابط تولید و انتشار توسط رسانهها منتشر شده است. گویی مدیران صبا ایده خود را در جایگاهی بالاتر از نهاد تنظیمگر میپندارند!
«اکنون»، «سریال رهایم کن»، «جوکر» و... از جمله آثاری هستند که رسانههای مختلف گزارشهایی دربارۀ عدم رعایت ضوابط تولید، انتشار یا محتوایی نهاد تنظیمگر در آنها توسط صبا ایده منتشر کردند.
هنگامی که صبا ایده توقع احترام به حقوق خود از سوی کاربران فضای مجازی را دارد، ضروری است که رفتار مشابهی در جامعه داشته باشد. بی اعتناییهای گاه و بیگاه این سکو به نهاد تنظیمگر، در یک جامعه که همواره در معرض یادگیری جمعی است، اثر منفی خود را خواهد گذاشت. وظیفۀ صدا و سیما «ساترا» برای نظارت بر زیستبوم صوت و تصویر فراگیر دو سال قبل با مصوبۀ شورای عالی انقلاب فرهنگی تثبیت شد «اینجا بخوانید» و تاکنون نیز تغییری نداشته است. ضمن اینکه مقررۀ مذکور در همان کشوری تصویب و اجرایی میشود که حقوق مؤلفین و مصنفین را به رسمیت میشناسد. گزینش قانون و مطالبۀ قسمتهایی از آن که به نفع سکو است، درست نیست، همۀ کسب و کارها و البته کاربران فضای مجازی اگر مطالبۀ اجرای قانون را دارند، ضرورت دارد که همۀ آن را بپذیرند، اگر هم با قسمتی از قانون مشکل دارند، برای اصلاح آن از مبادی مربوط پیگیری کنند، عمل به قانون به صورت گزینشی راهکار مناسبی نیست.
نکتۀ دیگر اما دربارۀ تلگرام است. همانطور که پیشتر گفتیم، این سکو در حال حاضر به هر دلیل درست یا غلطی در کشور با محدودیت دسترسی روبرو است. بسیاری از مردم هم به این سکو دسترسی ندارند یا حداقل به سختی دسترسی دارند. زمانی که فیلیمو به همین سادگی مقررات کشور را زیر پا میگذارد و دریافت کد تأیید از طریق تلگرام را پیشنهاد میکند، نمیتواند انتظار داشته باشد که کاربران از همان طریق بدون پرداخت اشتراک یا سهم از اینترنت تمام بهاء به این سکو، محتوای تولید شده بر بستر فیلیمو را تماشا نکنند.
همانطور که برای فیلیمو ارسال کد تأیید از طریق تلگرام یک راهکار برای ارسال «کد تأیید» در نظر گرفته شده است، برخی کاربران هم اینطور پسندیدهاند که تلاشهای تیم محتوایی این سکو برای تولید یک اثر را نادیده بگیرند و اثر را دانلود کنند و رایگان ببینند.
«زنجیرۀ ارزش» یکی از نظریههای حوزۀ ارتباطات و کسب و کار است که علت بیاعتنایی برخی سکوهای اقتصاد دیجیتال به خصوص در لایۀ پیامرسانی مشخص نیست!
تلگرام سکویی در خارج از ایران است که هیچ امتیاز ویژهای هم برای کسب و کارهای ایران قائل نیست، مانند سایر سکوهای خارج از کشور، ولی اکنون که بسیاری از سکوهای اجتماعی رکوردهای چند میلیونی در تعداد کاربران روزانه و ماهانه ثبت کردهاند، فرصت خوبی پیش روی فیلیمو و بسیاری دیگر از کسب و کارهای اقتصاد دیجیتال وجود دارد که همکاریهای جدیتر با یکدیگر داشته باشند، تا زنجیرۀ ارزش خود را تکمیل کنند.
همانطوری که مشارکت «تپسی» و «فیلمنت» یا «اسنپ» و «فیلیمو» گسترش زنجیرۀ ارزش اقتصاد دیجیتال برای همۀ این سکوها محسوب میشود، افزایش همکاری با سکوهای اجتماعی داخلی نیز به نفع هردو خواهد بود.
رقابت جایگاه خود را دارد اما در نگاه کلانتر همۀ مجموعههای فعال در ایران یک زیستبوم ملی را تشکیل میدهند که نام آن «زیستبوم ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران» است، رشد هریک از آنها به معنای توسعۀ بازار سایرین هم خواهد بود و البته شکست یا حذف هرسکو از زیستبوم نیز تمام اعضاء را متأثر خواهد کرد.
انتهای پیام/