بیش از ۳۰۰۰ مدرسه نیمهتمام به بهرهبرداری میرسد

به گزارش خبرنگار آنا، حمیدرضا خانمحمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در جمع خبرنگاران، با اشاره به نظام مسائل احصا شده در حوزه ساخت و ساز مدارس گفت: یکی از چالشهای اصلی ما، وجود مدارس عارضهای یا کانکسی، ساختمانهای سنگی ناایمن، و تراکم بالای دانشآموزان در برخی مناطق است. همچنین تخریب و بازسازی مدارس در مناطق فرسوده و حاشیهای شهرها و ارتقای سرانه فضای آموزشی در مناطق محروم، جزو اولویتهای جدی ماست.
وی افزود: در کنار این موارد، موضوعاتی نظیر دانشگاه فرهنگیان، هنرستانها و پژوهشسراها نیز بهعنوان مسائل کلان مطرح شدهاند که در قالب برنامههای آینده دنبال خواهند شد.
تفاوت این دوره؛ مشارکت مردمی در هر پروژه
خانمحمدی با اشاره به تغییر رویکرد سازمان در اجرای پروژهها گفت: در حال حاضر، حدود 7 هزار و 200 پروژه مدرسهسازی مکانیابی شده که ویژگی متمایز آنها، مردمی بودن است. یعنی برای هر پروژه، یک گروه مردمی باید شکل بگیرد، دور پروژه را مشخص و آن را پیگیری کند؛ چه از نظر مالی، چه اجرایی.
وی افزود: خیرین، شرکتها، حامیان مسئولیت اجتماعی (CSR) و اهالی منطقه در اجرای این پروژهها مشارکت خواهند داشت. حتی طرح این رویکرد از سوی شخص رئیسجمهور بوده و ایشان تاکید دارند که مردم در خلق، اجرا و نگهداری مدرسهها نقش ایفا کنند.
رشد تعهدات خیرین؛ از ۷.۷ به ۱۸ هزار میلیارد تومان
رئیس سازمان نوسازی مدارس با اشاره به استقبال خیرین گفت: پس از صحبتهای رئیسجمهور، تعهد خیرین از ۷.۷ هزار میلیارد تومان به حدود ۱۸ هزار میلیارد تومان رسید. این نشاندهنده عزم جدی جامعه خیرین برای پاسخ به ندای رئیسجمهور است.
وی تاکید کرد: در این مسیر نهادهایی مانند ستاد اجرایی فرمان امام، بنیاد برکت، بنیاد علوی و بسیج نیز برای تکمیل پروژهها و پایان مدارس سنگی پای کار آمدهاند.
هدفگذاری ساخت ۳۰۰۰ مدرسه تا پایان ششماهه اول
خانمحمدی با اشاره به هدفگذاری دولت در این حوزه گفت: دولت در قالب نهضت مدرسهسازی، اعتبارات ویژهای برای تکمیل پروژههای نیمهتمام اختصاص داده است. امیدواریم تا پایان ششماهه نخست سال، بیش از ۳۰۰۰ مدرسه از پروژههای نیمهتمام تکمیل و تحویل داده شود.
وی افزود: تعداد پروژههایی که در حال حاضر در دست اجرا داریم، حدود سه برابر متوسط عملکرد سالهای قبل سازمان است؛ این موضوع نیازمند عزم جدی، برنامهریزی دقیق و تداوم مشارکت مردمی است.
روایت مردمی؛ قلب تپنده نهضت مدرسهسازی
رئیس سازمان نوسازی مدارس بر اهمیت روایتگری و روحیه مردمی این نهضت تأکید کرد و گفت: ما در قالب رویداد فرهنگی بساز مدرسه، به دنبال روایت مشارکت مردم هستیم. این رویداد با الهام از فرهنگ دفاع مقدس، داستانها، عکسها، شعر و فیلمهایی از مشارکتهای محلی را به نمایش میگذارد تا افراد متمول بدانند که برخی مردم با حداقل امکانات، همه داشتههای خود را برای ساخت یک مدرسه هزینه میکنند.
وی با اشاره به نمونههایی از این مشارکت مردمی گفت: دهیار روستایی به نام فرانک اسدی با وجود مشکلات اقتصادی، زمین مدرسه را با کمک اهالی آماده کرد؛ در حالی که آن زمین تنها داراییاش بود. اینها باید روایت شود تا روحیه ایثار و مشارکت تقویت شود.
مدارس فرسوده در اولویت تخریب و بازسازی
خانمحمدی همچنین به اقدامات خاص در حوزه مدارس پرخطر پرداخت و گفت: در برخی مناطق با چالش جدی مدارس ناایمن مواجه هستیم. بهطور خاص، حدود ۱۲۰ کلاس درس نیازمند تخریب و بازسازی فوری است. برای این موارد نیز با تأمین منابع لازم، پروژهها در دست اقدام هستند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری، هدف ما تکمیل حداکثری پروژههای نیمهتمام و ارتقای کیفی مدارس در مناطق کمبرخوردار است. شرط اصلی تحقق این اهداف، ادامه مشارکت مردم، خیرین و همافزایی نهادهای مسئول است. این یک کار مردمی است، و اگر مردم آن را از آنِ خود بدانند، قطعاً به موفقیت خواهد رسید.
انتهای پیام/