صدور بیش از ۲۱۳ هزار مجوز استخدامی در آموزش و پرورش؛ جذب سه هزار استعداد برتر بدون آزمون برای نخستینبار

به گزارش خبرنگار آنا، علی باقرزاده، رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی و امور اداری وزارت آموزش و پرورش، امروز در حاشیه سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش کشور، گزارشی جامع از وضعیت استخدام و برنامههای نیروی انسانی ارائه کرد.
وی با اشاره به پیگیریهای وزیر آموزش و پرورش اظهار داشت: تا کنون بیش از ۱۲۸ هزار مجوز استخدامی سالهای گذشته صادر شده و ۱۰۸ هزار نفر به جمع نیروهای آموزش و پرورش اضافه شدهاند.
وی افزود: در سال جاری نیز ۸۵ هزار مجوز استخدامی صادر شده است.
باقرزاده با اشاره به اعتراضات آزمون استخدامی گفت: پروندههای ۱۵۰ هزار معترض به دقت بررسی و پاسخ داده شده است.
یکی از نکات برجسته سخنان رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی، اخذ مجوز جذب سه هزار نفر از استعدادهای برتر بدون آزمون در دانشگاه فرهنگیان بود که برای نخستین بار صورت میگیرد. علاوه بر این، سه هزار مجوز دیگر برای جذب بهترین دانشجویان رشتههای مهندسی از دانشگاههای دولتی و غیردولتی به عنوان هنرآموز در هنرستانها صادر شده است. این افراد به مدت یک سال بورسیه شده و سپس دورههای معلمی را در دانشگاه فرهنگیان طی خواهند کرد.
وی در ادامه به افزایش ۱۳۰ درصدی نرخ حقالتدریس معلمان آزاد اشاره کرد و گفت: فوقالعاده ویژه خدمتگزاران مدارس برقرار شده و حقوق نیروهای خدماتی نیز ۳۰ درصد افزایش یافته است.
در بخش دیگری از سخنان خود، باقرزاده درباره طرح طبقهبندی مشاغل معلمان بیان کرد: طرح شناسنامه مشاغل اختصاصی معلمان در دستور کار است و قرار است ۱۷ شهریور در شورای توسعه مطرح و به تصویب برسد.
رئیس مرکز برنامهریزی منابع انسانی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد که ساماندهی نیروی انسانی، رتبهبندی معلمان و آموزش نیروی انسانی از اولویتهای اصلی است و مدیران باید نسبت به نیاز و موجودی نیروهای خود دقت کنند.
وی افزود: اگر نیاز و موجودی نیرو برابر باشد، وضعیت مطلوب است، در غیر این صورت با کمبود یا مازاد نیرو مواجه خواهیم بود.
وی همچنین خاطرنشان کرد که استانها موظفند در صورت کمبود نیرو، راهکارهای جبران را مشخص کنند و استفاده از دانشجومعلمان سال چهارم در مناطق کمبرخوردار تنها راهکار ممکن برای جبران کمبودها است.
باقرزاده از فراهم شدن امکان صدور ابلاغ برای تمامی نیروهای مدارس خبر داد و گفت: هماکنون نزدیک به ۶۰ درصد همکاران ابلاغ سال آینده را دریافت کردهاند.
وی با اعلام اولویت استخدام معلمان و نیروی خدماتی اظهار داشت: تاکنون ۷ هزار و ۳۰۰ مجوز استخدام نیروی خدماتی اخذ شده و ۱۳ هزار مجوز دیگر نیز در دست اقدام است تا پیش از آغاز سال تحصیلی، ۲۰ هزار نیروی خدماتی برای نگهداری و مراقبت از اموال مدارس بهکار گرفته شوند.
تحول بنیادین در برنامه درسی مدارس؛ حرکت از کتابمحوری به برنامهمحوری
در ادامه، حجتالاسلام علی لطیفی، رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی در سیوهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش که امروز در اردوگاه شهید باهنر تهران برگزار شد، بر ضرورت تحول بنیادین در برنامه درسی مدارس تاکید کرد. او برنامه درسی را بهعنوان نقشهای جامع و چندوجهی برای تربیت یکپارچه در مدارس معرفی کرد و گفت این تحول، شرط لازم برای تحقق تربیت تمامجانبه دانشآموزان است، نه صرفاً انتقال آموزش.
لطیفی افزود: در حال حاضر نظام آموزشی کشور ما بیش از حد کتابمحور است و انعطاف لازم برای پاسخگویی به نیازهای متنوع دانشآموزان شهری و روستایی ندارد. باید از این الگوی بسته و سخت به سوی برنامهمحوری حرکت کنیم تا امکان تنظیم و تطبیق برنامهها با شرایط مختلف فراهم شود.
وی تأکید کرد: تحول در برنامه درسی به معنای تغییر در همه مراحل تدوین، طراحی، تولید و اجراست، نه فقط اصلاح کتابهای درسی که تا امروز بیشتر مورد توجه بوده است. لطیفی یادآور شد که تربیت یکپارچه دانشآموزان باید محور اصلی قرار گیرد و بسیاری از اهداف تربیتی در چارچوب محدود کتابهای درسی نمیگنجند.
رئیس سازمان پژوهش، سه رکن اصلی طراحی جدید برنامه درسی را معرفی کرد: راهنمای عملی برنامه درسی مدرسهای، بستههای تربیت و یادگیری (شامل کتابهای درسی جدید) و پشتیبانی علمی همراه با رصد و پایش دقیق اجرای برنامهها.
وی افزود: راهنمای عملی شامل فعالیتهای آموزشی، پرورشی، سلامت و تربیت بدنی است و باید در هر دوره تحصیلی در اختیار معلمان و مدیران قرار گیرد تا تمامی ابعاد تربیتی مدرسه بهخوبی اجرا شود.
لطیفی همچنین خاطرنشان کرد: بخشی از زمان مدرسه باید به فعالیتهای تربیتی هدفمند اختصاص یابد که نحوه ارزیابی آن نیز مشخص باشد.
وی تاکید کرد: برای تحقق این اهداف، معلمان و مدیران توانمند و پشتیبانی علمی مستمر ضروری است.
وی از آماده شدن بستههای تربیت و یادگیری دوره اول ابتدایی برای سال ۱۴۰۴ خبر داد و گفت: راهنمای عمل برنامه درسی دوره اول متوسطه برای اجرای آزمایشی در مدارس داوطلب منتشر خواهد شد. همچنین بسته ویژه تربیتی «جنگ تحمیلی ۱۲ روزه» نیز آماده شده است.
روابط عمومی دیگر جایگاه تبلیغاتی ندارد/ حوزه اطلاع رسانی قلب تپنده آموزش و پرورش است
حسین صادقی روز دوشنبه در سی و هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش کشور اظهار کرد: آموزش و پرورش به عنوان فراگیرترین نهاد اجتماعی کشور، بیش از هر دستگاه دیگری نیازمند ارتباطات شفاف و مؤثر با مردم است و کوچکترین خطا یا غفلت در این حوزه، میتواند بازتاب گسترده و جبرانناپذیری در جامعه فرهنگی ایجاد کند.
وی با اشاره به جایگاه روابط عمومی در دستگاههای اجتماعی و فرهنگی افزود: امروز روابط عمومی یکی از بنیادیترین دانشها و مهمترین عوامل پیشرفت و توسعه کشور است. مأموریت اصلی روابط عمومی در آموزش و پرورش، تبدیل سیاستها و جهتگیریهای کلان به گفتمان عمومی و اجتماعی است؛ موضوعی که با هدایت جریان رسانهای هدفمند و هوشمند امکانپذیر میشود.
صادقی ادامه داد: حساسیت کار رسانه در آموزش و پرورش با هیچ دستگاه دیگری قابل مقایسه نیست، چراکه مخاطب ما انسان است؛ موجودی پویا و پیچیده. بنابراین متقاعد کردن جامعه و مدیریت افکار عمومی در این حوزه، به مراتب دشوارتر از سایر دستگاههاست.
رییس مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش تصریح کرد: امروز دیگر روابط عمومی یک کار اداری روزمره نیست؛ بلکه باید با دغدغهمندی، تعصب سازمانی، خلاقیت و هنرمندی شبانهروزی به دنبال حل مسائل دستگاه باشد. رسانهها تنها زمانی موفق خواهند بود که بتوانند ذینفعان و همراهان خود را با مسیر حرکت آموزش و پرورش همسو کنند.
صادقی با اشاره به رشد فعالیتهای رسانهای این وزارتخانه طی سال گذشته، گفت: اخبار منتشر شده آموزش و پرورش از ۱۸۲۳ خبر در سال گذشته به ۲۸۵۳ خبر در سال جاری افزایش یافته که بیانگر رشد ۴۰ درصدی است. علاوه بر این، بیش از ۱۰۰ برنامه تولیدی متنوع از جمله ویژهبرنامههای امتحانات و ۳۲ برنامه گزارش عملکرد استانی تولید و منتشر شده است.
وی افزود: برای نخستین بار، مدیران استانی آموزش و پرورش در قالب برنامهای پنج دقیقهای به صورت زنده عملکرد خود را ارائه کردند که اقدامی بیسابقه در حوزه اطلاعرسانی محسوب میشود.
صادقی همچنین از ایجاد قرارگاه اطلاعرسانی در وزارت آموزش و پرورش خبر داد و گفت: در این قرارگاه، استانداران، فرمانداران، نمایندگان مجلس، ائمه جمعه و مدیران استانی حضور دارند تا از نزدیک در جریان سیاستها، برنامهها و اقدامات حوزه آموزش و پرورش قرار گیرند. هدف این قرارگاه، انسجامبخشی به فعالیتهای رسانهای و اطلاعرسانی در سراسر کشور است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر رسانهها و روابط عمومیها بتوانند ارتباطی شفاف، دقیق و اعتمادآفرین با جامعه برقرار کنند، آموزش و پرورش خواهد توانست به رسالت خود در توسعه عدالت آموزشی و ارتقای فرهنگ عمومی جامعه.
انتهای پیام/