معیشت معلمان، کلید تحول آموزش و پرورش است

معیشت معلمان، کلید تحول آموزش و پرورش است
رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، بر لزوم توجه جدی به معلمان به‌عنوان سرمایه‌ انسانی نظام آموزشی تأکید کرد و گفت: هر هزینه‌ای برای معلم، در واقع یک سرمایه‌گذاری بلندمدت برای توسعه کشور است.

علیرضا منادی، رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، امروز دوشنبه ۲۷ مردادماه، در سی‌وهشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور با اشاره به اهمیت بهره‌وری در نظام آموزشی، اظهار کرد: از مهم‌ترین مصادیق بهره‌وری، آموزش مهارت به دانش‌آموزان است. باید نیمی از آموزش متوسطه به سمت آموزش‌های مهارتی سوق داده شود. همچنین ضروری است هر دانش‌آموز، یک مهارت مشخص را بیاموزد تا آماده ورود به بازار کار باشد.

وی در ادامه با اشاره به ضرورت تغییر در ساختار زمانی آموزش، افزود: اگر آموزش رسمی از سن پایین‌تری آغاز شود، دانش‌آموزان پس از طی همان دوره ۱۲ ساله، می‌توانند در ۱۷ سالگی فارغ‌التحصیل شوند و زودتر وارد بازار کار شوند. این رویکرد، نشانه‌ای از بهره‌وری واقعی در نظام آموزشی است.

منادی به زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در آموزش و پرورش نیز اشاره کرد و گفت: برای پایداری شبکه آموزشی شاد، به ۴۰۰ سرور نیاز داریم. چرا که در شرایط بحرانی، نزدیک به ۱۷ میلیون دانش‌آموز، یک میلیون معلم و بیش از ۱۰۰ هزار مدرسه به این شبکه متصل می‌شوند. در چنین شرایطی، کمبود سرور می‌تواند مانع بزرگ اجرای آموزش مجازی باشد.

وی با تأکید بر جایگاه کلیدی معلمان در ارتقای کیفیت آموزش، تصریح کرد: مهم‌ترین درمان ضعف کیفیت آموزش و پرورش، توجه ویژه به معلمان است. هر چقدر برای معلم هزینه کنیم، سرمایه‌گذاری کرده‌ایم، نه هزینه. معلم باید در جامعه جایگاهی ویژه داشته باشد؛ اگر معلم عزیز باشد، کشور شکوفا خواهد شد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس همچنین درباره وضعیت نیروهای خدماتی مدارس گفت: برای بهبود وضعیت حقوقی سرایداران و خدمت‌گزاران مدارس، در مجلس تلاش‌های زیادی انجام دادیم و خوشبختانه شاهد افزایش قابل توجهی در دریافتی این قشر هستیم. چرا که این نیروها نیز بخشی از زنجیره تأمین آموزش محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا