آغاز متفاوت سال تحصیلی با تمرکز بر کیفیت یادگیری؛ رئیس‌جمهور پیگیر تحول در کلاس‌های درس

آغاز متفاوت سال تحصیلی با تمرکز بر کیفیت یادگیری؛ رئیس‌جمهور پیگیر تحول در کلاس‌های درس
دبیر کل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به تحولات پیش‌روی نظام آموزشی کشور، از برنامه‌ریزی برای شروعی متفاوت در سال تحصیلی جدید خبر داد.

به گزارش خبرنگار آنا، محمود امانی طهرانی در سی‌وهشتمین اجلاسیه رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، با تأکید بر لزوم تحول در فضای یادگیری مدارس، گفت: امسال همه ما خواهان یک اول مهر متفاوت هستیم؛ متفاوت از جهت نگاه دقیق‌تر به کلاس‌های درس. این بار تمرکز رئیس‌جمهور بر آن است که دانش‌آموزان چگونه یاد می‌گیرند؟ در کلاس چه اتفاقی می‌افتد؟ معلمان چگونه آموزش را آغاز می‌کنند؟ و حتی چینش صندلی‌ها چگونه است؟

وی با اشاره به نقش مهم رسانه‌ها در این مسیر افزود: نقش خبرنگاران در تحقق این تحول جدی و مؤثر است. این صرفاً یک تعارف نیست؛ رسانه‌ها می‌توانند در تبیین و ترویج رویکردهای جدید آموزش نقش‌آفرینی کنند.

ورود رئیس‌جمهور به موضوع کیفیت آموزش

امانی طهرانی تأکید کرد: در حال حاضر، کانون توجه به قلب کلاس درس منتقل شده است. معاونین آموزشی، ادارات کل آموزش و پرورش و معلمان سراسر کشور در تلاش‌اند تا این پیام را منتقل کنند که حتی در شرایط محدود، می‌توان آموزش باکیفیت‌تری ارائه داد؛ آموزشی که برای دانش‌آموزان لذت‌بخش و اثربخش باشد.

تغییرات در کلاس‌های درس از مهر امسال

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش گفت: امسال انتظار داریم زمانی که دانش‌آموزان وارد کلاس می‌شوند، با فضایی متفاوت روبه‌رو شوند. چینش صندلی‌ها باید تغییر کند، کار گروهی در جریان آموزش گنجانده شود، فرصت‌هایی برای ارائه مطالب توسط دانش‌آموزان فراهم گردد و استفاده از فناوری‌های آموزشی مانند نمایش فیلم‌های آموزشی در کلاس‌ها افزایش یابد.

وی با اشاره به الگوهای نوین تدریس گفت:
معلمان باید به سمت استفاده از روش‌هایی چون تدریس ترجیعی، مدل یاران یاور در یادگیری، کاوشگری، و حتی روش‌های تعاملی مانند محاکم قضایی حرکت کنند. حتی اگر اجرای کامل این الگوها میسر نباشد، شروع متنوع و انگیزشی درس‌ها با قصه، لطیفه، آزمایش یا پرسش می‌تواند تحولی بزرگ ایجاد کند.

بهبود فضای فیزیکی و محیط مدرسه

امانی طهرانی در ادامه گفت: رئیس‌جمهور، دومین محور برنامه‌های خود را به کیفیت‌بخشی فضا و تجهیزات مدارس اختصاص داده است. وضعیت فضاهای آموزشی در کشور متنوع است؛ برخی مدارس نیاز به مقاوم‌سازی دارند، برخی دیگر باید زیبا و رنگ‌آمیزی شوند، و برخی نیز نیازمند بهسازی کامل‌اند.

وی با تأکید بر جایگاه دانش‌آموزان گفت:
بچه‌ها مهمان نیستند؛ صاحبخانه‌اند. همان‌طور که برای مهمان آماده‌سازی می‌کنیم، باید مدارس را هم برای حضور شاداب دانش‌آموزان آماده کنیم؛ با رنگ، گل، گلدان، و مشارکت والدین و جامعه محلی.
آموزش‌وپرورش؛ مسئله‌ای ملی و عمومی

امانی طهرانی با بیان اینکه آموزش‌وپرورش دیگر موضوعی مغفول نیست، اظهار داشت: امروز مسئله آموزش به دغدغه‌ای ملی تبدیل شده است. همه ما با وجود محدودیت‌های مالی به این باور رسیده‌ایم که اگر به‌دنبال حل مسائل اساسی کشور هستیم، باید فرزندان خود را به‌درستی تربیت کنیم.

وی افزود: دیگر نمی‌توان این مسئولیت را صرفاً بر دوش خانواده‌ها گذاشت. امروز وظیفه همه جامعه است که بپرسد: برای بچه‌های کشورم چه کرده‌ام؟ این پرسش می‌تواند آغازگر یک پویش ملی باشد؛ پویشی بدون شعار، صادقانه و مؤثر.

تجلیل از معلمان، گامی کوچک اما ارزشمند

دبیر شورای عالی آموزش و پرورش با ذکر مثالی گفت: دو سال پیش، به یکی از مدارس ماندگار تهران رفتم. مدیری توانمند آن مدرسه را از خاک به افلاک رسانده بود. روز اول مهر، جمع زیادی از اولیا و فارغ‌التحصیلان فقط برای تشکر از آن مدیر آمده بودند. این صحنه بسیار دلگرم‌کننده بود.

امانی طهرانی تصریح کرد: اگر این سؤال در ذهن مردم نهادینه شود که برای بچه‌های کشورم چه کرده‌ام؟، سال تحصیلی آینده می‌تواند با مشارکت همه‌جانبه مردم و مسئولان، به سالی متفاوت و اثرگذار تبدیل شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا