فرهادی: با مستندات قوی، ۴۸۰ هزار میلیارد تومان بودجه تصویب کردیم/ سرانه آموزشی سه برابر شد

به گزارش خبرگزاری آنا، علی فرهادی در دومین روز از اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور، گفت: معاونت برنامهریزی آموزش و پرورش با درک اهمیت برنامهریزی به عنوان ابزاری برای در اختیار قرار گرفتن آینده و انتقال آن به زمان حال، بر این باور است که هیچ فعالیتی دشوارتر از برنامهریزی نیست، اما در عین حال هیچ کاری مهمتر از آن وجود ندارد، چرا که برنامهریزی نکردن به معنای طراحی مسیر شکست است.
فرهادی ادامه داد: همانگونه که شهید باقری به درستی اشاره کردهاند که در عملیات نظامی، عدم دقت در اطلاعات و برنامهریزی نه تنها منجر به شکست میشود، بلکه تلفات جبرانناپذیری را به همراه خواهد داشت، بنابراین برنامهریزی دقیق همانند اطلاعات عملیاتی است که غفلت از آن میتواند پیامدهای سنگینی در پی داشته باشد.
وی افزود: در راستای انجام ماموریتهای محوله، معاونت برنامهریزی اقدام به تصویرسازی ماموریتها، وظایف و راهبردهای خود در قالب بخشهای مختلف کرده است که از روسای محترم مناطق و مدیران کل استانها انتظار میرود با دقت به سوالات مطرح شده در حوزههای اداره کل برنامه، بودجه، پشتیبانی و امور مالی، اداره کل منابع انسانی و مرکز نیروی انسانی توجه ویژه داشته باشند، چرا که مطالعه دقیق این اطلاعات برای نظام برنامهریزی ضروری بوده و بدون آن، مدیران محترم نخواهند توانست به جمعبندی جامعی دست یابند.
فرهادی تصریح کرد: در بخش نکات کلیدی برای روسای مناطق، لازم به تاکید است که در توزیع تسهیلات رفاهی باید بر اساس شاخصهای عادلانه عمل شود، نه بر مبنای چانهزنی افراد، زیرا اگرچه برخی همکاران در پیگیری مسائل مهارت بیشتری دارند، اما ما موظف به توزیع متوازن و منصفانه هستیم، همچنین معاونت برنامهریزی برای عملکرد مطلوب نیازمند ارتباط تنگاتنگ با واحد فناوری برای تسهیل امور و واحد حراست برای شفافسازی و پیشگیری از فساد است، ضمن اینکه واحدهای ارزیابی عملکرد باید به صورت مستمر این مجموعه را رصد کرده و بازخوردهای لازم را ارائه دهند.
وی ادامه داد: در حوزه توصیههای اجرایی، امروز شاهد رونمایی از کتاب برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۴ و سه کتاب دیگر خواهیم بود که بر اساس آن باید از اجرای هر طرحی که فاقد پیشینه مطالعاتی است پرهیز شود، همچنین در مدیریت پروژهها اولویت با پروژههای نیمهتمام است و تا زمانی که پروژهای ناتمام مانده، نباید کار جدیدی آغاز شود، چرا که اهداف سالانه باید به دقت تعیین و پیگیری شوند، این در حالی است که هر فعالیتی باید دارای اهداف مشخص باشد و اولویتبندی به عنوان یکی از ارکان اساسی برنامهریزی مد نظر قرار گیرد، ضمن اینکه نظارت مستمر ضروری بوده و مدیران باید شخصاً در جریان قرار گیرند، همچنین رعایت قوانین و مقررات الزامی است و از ایجاد تعهدات مالی مازاد بر منابع باید پرهیز کرد.
فرهادی با بیان اینکه در بخش هماهنگیهای استانی، برقراری ارتباط مستمر با دستگاههای استانی از جمله فرمانداری، استانداری و سازمان برنامه ضروری است، گفت: چرا که تهیه گزارشهای مدیریتی منظم و توجه ویژه به سامانههای یکپارچه میتواند نقش مهمی در بهبود عملکرد ایفا کند، بنابراین با رعایت این اصول و با برنامهریزی دقیق میتوان به اهداف تعیین شده در حوزه آموزش و پرورش دست یافت.
وی افزود: در حوزه برنامهریزی و مدیریت منابع، معاونت برنامهریزی وزارت آموزش و پرورش با اتخاذ رویکردی نظاممند و مبتنی بر اسناد بالادستی، طی دو سال اخیر (۱۴۰۲-۱۴۰۴) به پیشرفتهای قابل توجهی دست یافته است که از جمله میتوان به پرداخت به موقع پاداشهای پایان خدمت اشاره کرد که علیرغم مشکلات موجود، موفق شدیم بیش از ۶۰ درصد پاداش پایان خدمت سال ۱۴۰۳ را پیش از موعد پرداخت نماییم، در حالی که در مهر ۱۴۰۲، پاداشهای پایان خدمت سالهای ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ پرداخت نشده بود و سال ۱۴۰۰ به میزان ۷۴۰۰ میلیارد تومان معوق مانده بود و این پیشرفت نشاندهنده تحول مثبت در نظام پرداختها است.
فرهادی ادامه داد: در بخش بهبود وضعیت معیشتی نیروها، اقدامات مؤثری صورت گرفته که از آن جمله میتوان به ترمیم سریع و دقیق حقوق نیروهای خدماتی اشاره کرد که در زمان مناسب به انجام رسید، همچنین با پیگیریهای مستمر، وضعیت ۲۳ هزار نفر از نیروهای خرید خدمات با افزایش قابل توجه حقوق از ۴.۳ میلیون به ۱۳ میلیون تومان حداقل حقوق تغییر یافت که این اقدام تحولی بزرگ در نظام پرداختها محسوب میشود، علاوه بر این، برای اولین بار در تاریخ آموزش و پرورش، پیشبینی پرداخت دو سالانه پاداش پایان خدمت انجام شده و پرداخت یک نهم پاداش به معلمان دارای اضافه تدریس نیز به موقع صورت گرفته است.
وی تصریح کرد: در حوزه تأمین منابع مالی نیز دستاوردهای چشمگیری حاصل شده که از مهمترین آنها میتوان به فروش ۳۵ هزار میلیارد تومان اوراق دولتی بدون هرگونه تنزیل اشاره کرد که این موفقیت بیسابقه در بین دستگاههای اجرایی کشور محسوب میشود، همچنین با برنامهریزی دقیق، موفق به جذب ۵۴۰۰ میلیارد تومان خارج از بودجه برای مزایای جانبی شدیم و در بخش بیمه نیز با مدیریت هوشمندانه، حدود ۲۴۰۰ میلیارد تومان صرفهجویی به عمل آمد که این میزان معادل سود بزرگترین شرکتهای تولیدی کشور است.
فرهادی همچنین گفت: در بخش توسعه زیرساختهای رفاهی، برای اولین بار کارت سپاس معلم با همکاری بانک صادرات طراحی و اجرا شده که به ازای هر واریز رفاهی، امکان دریافت اعتبار قرضالحسنه پنجماهه تا ۱۰ برابر مبلغ واریزی فراهم شده است و تاکنون برای بیش از یک میلیون نفر این کارت صادر شده که نشاندهنده توجه ویژه به رفاه فرهنگیان است، همچنین در حوزه پرداخت حقوق، وزارت آموزش و پرورش به عنوان اولین و بزرگترین دستگاه اجرایی کشور، سیستم پرداخت تحت وب را با موفقیت راهاندازی کرده که این نوآوری موجب افزایش سرعت و شفافیت در پرداختها شده است.
وی افزود: در بخش بودجهریزی، با ارائه مستندات قوی مبتنی بر برنامه هفتم توسعه و سند تحول بنیادین، موفق شدیم از ۷۹۵ هزار میلیارد تومان درخواستی، مبلغ ۴۸۰ هزار میلیارد تومان را به تصویب برسانیم و در همین راستا، ۴۳ هزار میلیارد تومان بدهی سال ۱۴۰۳ را از ۷۳ هزار میلیارد تومان به کمتر از ۲۹ هزار میلیارد تومان کاهش دادیم که نشاندهنده مدیریت مالی کارآمد است، همچنین سرانه آموزشی کمتر از ۲هزار میلیارد تومان در سال ۱۴۰۲ و ۴۹۰۰ میلیارد تومان ۱۴۰۳ به بیش از ۱۱ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که رشد قابل توجهی را نشان میدهد.
علی فرهادی بیان کرد: پرداخت حقوق مدارس خارج از کشور، تاکنون ۶ ماه معوق شده بود که اکنون زودتر از موعد برای آنها پرداخت میشود.
وی ادامه داد: با توجه به شرایط خاص کشور و حمله وحشیانه دشمن که منجر به شهادت ۳۴ دانشآموز عزیزمان شد، از خداوند متعال میخواهیم که ما را نیز لایق پوشیدن ردای شهادت قرار دهد و توفیق خدمت صادقانه به نظام مقدس جمهوری اسلامی و مردم شریف ایران را به همه ما عطا فرماید، چرا که معتقدیم خدمت به معلمان و دانشآموزان این مرز و بوم، افتخاری بزرگ و مسئولیتی خطیر است که باید با تمام توان به آن پرداخت.
۱۶ درصد مدارس کشور مربوط به مراکز غیر دولتی هستند؛ قانون ۳۰ ساعت شدن بیمه معلمان از مهرماه
احمد محمودزاده در سی هشتمین اجلاس روسای آموزش و پرورش در مجموعه فرهنگی شهید باهنر تهران اظهار کرد: این سازمان به واقع یک نهاد راهبردی در وزارت آموزش وپرورش است که کمک زیادی به اقتصاد و کیفیت-عدالت آموزشی و پرورشی خواهد کرد.
وی بیان کرد: در حال حاضر این سازمان با حدود ۲۰ هزار مدرسه، فعالیت۱۱۰ هزار معلم و جمعیتی ۲.۵ میلیونی دانش آموز فعالیت خود را پیگیری میکند.
محمود زاده ادامه داد: این سازمان تابع حکم رانی وزارت آموزش و پرورش به ویژه مقاطع ابتدایی و متوسطه خواهد بود. همچنین ایفای نقش تسهیلو تنظیم گری با شرکای بیرونی، درونی، نهاد انقلابی و خود مردم در این سازمان رخ داده شاهد تحول خوبی در این خصوص داشته باشیم.
معاون وزیر آموزش وپرورش خاطر نشان کرد: هم اینک بیش از ۱۰۰ هراز مدرسه در کشور وجود دارد که از حیث مدارس غیر دولتی با ۱۹ هزار و ۷۵۱ مدرسه نیز ۱۶.۴ درصد از سرانه آموزشی را در اختیار دارد.
محمودزاده این راهم گفت: یکی از ابعاد توجه به عدالت آموزشی را میتوان در راهبردهای دولت پیگیری کرد. ما در این سازمان سه محور اساسی از جمله اجرای برنامه تقویمی، بازنگری در قانون و ایجاد مدرارس در حوزه مجازی را برشمرد.
وی بیان کرد: قانون ۳۰ ساعته شدن معلمان مدارس غیر دولتی با بیمه کامل به همین منظور مورد تصویب قرار گرفت تا از به کارگیری نیروهای فاقد تخصص جلوگیری شود.
حقالزحمه مصححان امتحانات نهایی خرداد پرداخت شد
محسن زارعی؛ رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش در سی و هشتمین اجلاس رؤسای آموزش و پرورش سراسر کشور که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، گفت: یک بند کامل در سیاستهای کلی ایجاد تحول در نظام آموزش و پرورش کشور به استقرار نظام رصد، ارزیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش اختصاص دارد، اما این ارزیابی و استقرار به چه صورت انجام میشود.
وی با بیان اینکه در تضمین کیفیت، یک موضوع مناسبسازی شایستگی معلمان است، افزود: بعد از اجرای قانون رتبهبندی موضوع مسیر رشد معلمی برای توانمندسازی معلمان و اعطای گواهی حرفهای به معلمان در شورای عالی آموزشوپرورش طرح موضوع شد.
زارعی به ارتقای ارزشیابی پیشرفت تحصیلی که موضوع استانداردسازی آزمونهاست اشاره کرد و گفت: این موضوع در سه سطح طراحی، اجرا و نمرهگذاری مورد توجه است. به این معنا که مبتنی بر اهداف یادگیری باید طراحی سؤال صورت کیرد و هر سؤال باید دارای شناسنامه باشد و اینکه در چه سطحی ارزیابی انجام میشود.
وی اضافه کرد: در اجرا نیز باید عدالت در سنجش مورد توجه باشد و دانشآموزان در یک شرایط امتحان دهند. همچنبن در تصحیح نمره باید عدالت صورت گیرد که با تصحیح الکترونیکی این موضوع محقق میشود.
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش گفت: امسال ۲۹۱ هزار و ۹۰۰ کارنامه برای مصححان صادر شد.
وی ادامه داد: موضوع بعدی توسعه سواد سنجش معلمان است و اینکه در چه فرایندی از یاددهی _ یادگیری در تدریس بازخورد دقیق بگیرند و به اولیا هم بتوانند ارائه دهند.
زارعی گفت: ۸ هزار نفر ساعت دبیران راهبری دوره متوسطه اول در سمنان آموزش دیدند و این دورهها برای دبیران راهبری دوره متوسطه دوم در خراسان رضوی و تهران برگزار شد و قرار است این دورهها در آذربایجان شرقی، همدان و یزد دنبال شود.
وی اضافه کرد: ۱۳۵۵ ویدئوی آموزشی و ۲۲۶۶ چند رسانهای برای دبیران سراسر کشور تولید و توزیع شد و همچنین همایش سنجش کلاس با همیاری دانشگاه علامه طباطبایی برای اشتراک گذاری تجارب برگزار شد. این اقدامات با همکاری سازمان پژوهش و معاونت آموزش متوسطه انجام شد..
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشوپرورش گفت: بر اساس مصوبات ۷۶۰، ۸۶۶ و مصوبه اخیر شورای عالی آموزشوپرورش، نشانگرها بهروز شدند و مبتنی بر سند تحول بنیادین شاخصها تعیین شد.
وی درباره وضعیت نمرات دانشآموزان گفت: ۱۳ هزار گراف برای مدارس تهیه شد و وضعیت هر درس و هر پایه مشخص شد. برای ارتقای کیفیت لازم است وضعیت موجود را تحلیل کنیم.
زارعی در ادامه گفت: حقالزحمه مصححان امتحانات نهایی به استانها پرداخت شده است.
انتهای پیام/