میانگین نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان زنگ خطر نیست، بلکه خود خطر است

میانگین نمرات امتحان نهایی دانش‌آموزان زنگ خطر نیست، بلکه خود خطر است
مشاور وزیر آموزش‌وپرورش با تأکید بر نقش حیاتی مشارکت مردم در توسعه فضاهای آموزشی گفت: امروز بیش از یک‌سوم مدارس کشور به همت خیرین ساخته شده‌اند. وی هشدار داد که آموزش‌وپرورش اکنون با چالش جدی کیفیت آموزشی و عدالت در دسترسی به آموزش مواجه است.

به گزارش خبرنگار آنا، مهدی نوید ادهم، مشاور وزیر آموزش و پرورش در نشست هم‌اندیشی فعالان و جهادگران عرصه آموزش در مناطق محروم که امروز پیش از ظهر برگزار شد، اظهار کرد: امروز بیش از یک‌سوم مدارس کشور به همت خیرین ساخته شده‌اند. در غیر این صورت ما همچنان با مدارس چندنوبته دست و پنجه نرم می‌کردیم.

وی هشدار داد که آموزش‌وپرورش اکنون با چالش جدی کیفیت آموزشی و عدالت در دسترسی به آموزش مواجه است و پیشنهاد کرد همان‌گونه که مشکل فیزیکی مدارس با مشارکت مردم حل شد، می‌توان از ظرفیت خیرین برای ارتقاء کیفیت و عدالت آموزشی نیز بهره گرفت.

در جلسه کمیسیون یاری مجمع خیرین مدرسه‌ساز، نوید ادهم، مشاور وزیر آموزش‌وپرورش، با اشاره به تجربیات سه دهه اخیر در حوزه مدرسه‌سازی اظهار کرد: حدود ۳۰ سال پیش در همین ساختمان و مجموعه سازمان نوسازی، بحثی مطرح شد که با توجه به نیاز فزاینده آموزش‌وپرورش به فضای فیزیکی و رشد جمعیت دانش‌آموزی، چگونه می‌توان با منابع محدود این نیاز را پاسخ داد.

وی گفت: نتیجه آن جلسات این شد که جریانی تحت عنوان خیرین مدرسه‌ساز پایه‌گذاری شد تا با مشارکت مردم، مشکل فضای فیزیکی آموزش‌وپرورش حل شود. خوشبختانه مردم نیز با تمام توان لبیک گفتند و امروز بیش از یک‌سوم مدارس کشور با مشارکت خیرین ساخته شده‌اند.

وی افزود: اگر این مشارکت نبود، قطعاً امروز با کلاس‌های چند نوبته و حتی چهار یا شش نوبته رو‌به‌رو بودیم. تجربه گذشته نشان داد که مشارکت مردمی می‌تواند گره‌گشای آموزش‌وپرورش باشد.

هشدار درباره وضعیت کیفیت آموزش

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش، بخش دیگری از سخنان خود را به موضوع کیفیت آموزشی اختصاص داد و گفت: اکنون با پدیده تلخ دیگری مواجه هستیم: وجود مدرسه، مدیر و دانش‌آموز، اما نبود کیفیت. علیرغم تمام تلاش‌ها و زحمات معلمان و مدیران، خروجی سیستم آن چیزی نیست که انتظار می‌رود.

وی به برخی آمار‌های نگران‌کننده اشاره کرد و اظهار داشت: در آزمون‌های نهایی، نمرات دانش‌آموزان بین ۸ تا ۱۰ و میانگین کشوری در همین حدود است؛ این فقط زنگ خطر نیست، بلکه خود خطر است.

وی ادامه داد: در آزمون بین‌المللی تیمز و پرلز حدود ۴۰ درصد از دانش‌آموزان ابتدایی، مهارت‌های پایه‌ای خواندن و نوشتن را به حد استاندارد ندارند.

نوید ادهم با اشاره به وضعیت ریاضی دانش‌آموزان گفت: سال گذشته نمره ریاضی دانش‌آموزان شرکت‌کننده در آزمون دانشگاه صنعتی شریف حدود ۶ یا ۷ بود. این مسئله در رسانه‌ها نیز بازتاب وسیعی داشت.

هشدار درباره عدالت آموزشی

وی همچنین با تأکید بر اهمیت عدالت آموزشی افزود: تفاوت معناداری بین استان‌ها، مناطق مختلف، و مدارس دولتی و غیردولتی وجود دارد که نمود آن در نتایج کنکور، پذیرش در رشته‌های برتر، و مدارس سمپاد دیده می‌شود.

وی پرسید: آیا همان‌گونه که خیرین برای حل مشکل فضای فیزیکی آموزش‌وپرورش کمک کردند، می‌توانند برای ارتقاء کیفیت و تحقق عدالت آموزشی نیز وارد میدان شوند؟

اقدامات انجام‌شده برای کیفیت‌بخشی

نوید ادهم با اشاره به فعالیت‌های کمیسیون یاری گفت: ما کمیسیونی راه‌اندازی کردیم که به موضوع کیفیت‌بخشی در آموزش‌وپرورش بپردازد. در این کمیسیون با حضور جمعی از اساتید، خیرین و کارشناسان، اقدامات متعددی آغاز شده است.

وی در این زمینه افزود: برگزاری دوره‌های توانمندسازی معلمان و مدیران در استان‌های مختلف، مانند سیستان و بلوچستان، برای ارتقاء مهارت‌های تدریس، یکی از اولویت‌هاست.

توسعه کتابخانه‌های مدارس و آموزش مهارت خواندن به معلمان دوره ابتدایی برای ارتقاء سواد پایه نیز در حال اجراست.

گسترش پیش‌دبستانی و پیوند مدارس توانمند با مدارس مناطق نیازمند از دیگر محور‌های مهم کاری ماست.

آمار مناطق آموزشی محروم

نوید ادهم گفت: در سال ۱۳۹۹ وزارت آموزش‌وپرورش با استفاده از ۲۰ شاخص، ۴۴۹ منطقه آموزشی کشور را رتبه‌بندی کرد که از این میان، در آن زمان ۶۰ منطقه زیر میانگین کشوری قرار داشتند. اکنون با بررسی جدید، این عدد به حدود ۱۰۰ منطقه رسیده است.

وی ادامه داد: برای ارتقاء این مناطق، نیازمند مشارکت همه‌جانبه مردم، خیرین و گروه‌های جهادی هستیم.

تعریف جدید از مدرسه‌سازی

نوید ادهم در بخش پایانی سخنان خود گفت: مدرسه‌سازی مترادف با ساخت ساختمان نیست. مدرسه یعنی: ساختمان + معلم + دانش‌آموز + مدیر + محتوای درسی + نظام تعلیم و تربیت. ما باید این نگاه را در جامعه گسترش دهیم.

وی تأکید کرد: در حالی که سازمان نوسازی مدارس میدان‌دار ساخت فضاست، در حوزه کیفیت، میدان‌دار باید وزارت آموزش‌وپرورش باشد. خیرین هم باید در این بخش نقش‌آفرینی کنند.

مشاور وزیر آموزش‌وپرورش خاطرنشان کرد:امروز آرامش نسبی در حوزه فضای فیزیکی داریم، اما بحران کیفیت و عدالت آموزشی، نیازمند تصمیم و اقدام ملی است.

از همین‌جا دست یاری به‌سوی خیرین، نهادهای مردمی و نیروهای جهادی دراز می‌کنیم تا نسل آینده را نجات دهیم.

دانشگاه فرهنگیان باید محور ارتقای کیفیت و بسط عدالت آموزشی باشد

مشاور وزیر آموزش و پرورش، در حوزه تعلیم و تربیت، بر لزوم تقویت نقش دانشگاه فرهنگیان در اجرای سند تحول بنیادین تأکید کرد و خواستار مشارکت بیشتر نهادهای مردمی در ارتقای کیفیت آموزش کشور شد.

وی با اشاره به وجود یک نقشه راه روشن برای آموزش و پرورش گفت: خوشبختانه امروز آموزش و پرورش کشور دارای سند تحول بنیادینی است که مورد تأیید مقام معظم رهبری، مجلس شورای اسلامی، شورای عالی انقلاب فرهنگی و دولت قرار دارد، اما در مرحله اجرا، همچنان با چالش‌هایی روبه‌رو هستیم.

نوید ادهم با بیان اینکه اجرای این سند نیازمند مشارکت همه‌جانبه است، تصریح کرد: از گروه‌های جهادی درخواست می‌کنیم که بیش از گذشته به کمک آموزش و پرورش بیایند. شما عزیزان می‌توانید در بسط عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت فرآیند یاددهی‌یادگیری نقش مهمی ایفا کنید.

وی در ادامه دانشگاه فرهنگیان را نقطه‌ کانونی این تحول دانست و افزود: دانشگاه فرهنگیان باید محور ارتقای کیفیت در آموزش و پرورش باشد. تقویت این دانشگاه و گسترش ماموریت‌های آن به سایر بخش‌ها می‌تواند به پیشبرد اهداف سند تحول کمک کند.

مشاور وزیر آموزش و پرورش همچنین به اهمیت خدمات مشاوره‌ای در مدارس اشاره کرد و گفت: برخی گروه‌های جهادی حاضر در این جلسه، تمرکز خود را بر ارائه خدمات مشاوره‌ای، چه تحصیلی و چه تربیتی قرار داده‌اند؛ این‌گونه فعالیت‌ها نه تنها برای دانش‌آموزان، بلکه برای توانمندسازی معلمان نیز بسیار اثرگذار است.

نوید ادهم تأکید کرد: آموزش و پرورش نهادی حاکمیتی است، اما اجرای کیفی برنامه‌ها، بدون مشارکت بخش‌های مردمی و جهادی ممکن نیست. وی از گروه‌های حاضر خواست تا در هماهنگی با آموزش و پرورش، فعالیت‌های خود را در مناطق نیازمند هدفمند کنند.

وی گفت: ما در کمیسیون مهندسی آموزش آمادگی داریم که هم مناطق هدف را به شما معرفی کنیم و هم در زمینه موضوعات محتوایی با شما هم‌فکری و همکاری داشته باشیم تا بتوانیم تدابیر مناسبی برای ارتقای یادگیری نسل جوان کشور در سال‌های پیش رو اتخاذ کنیم.

مشاور وزیر در پایان سخنان خود اظهار امیدواری کرد که با تلاش مشترک آموزش و پرورش و نهادهای مردمی، شاهد تحولات مثبت در نظام آموزشی کشور باشیم و گفت: برای ما افتخار است که در کنار شما عزیزان، برای ساختن آینده‌ای بهتر برای فرزندان این سرزمین تلاش کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب