ارتقای کیفیت آموزشی نیازمند برنامهریزی مبتنی بر داده و عدالت است

به گزارش خبرنگار آنا، علی زرافشان، مشاور وزیر آموزشوپرورش در امور کیفیتبخشی، در نشست هم انديشى فعالان وجهاد كران عرصه آموزش در مناطق محروم که امروز ظهر برگزار شد، با اشاره به تغییر اولویتهای نظام آموزشی کشور، اظهار کرد: اگرچه در دهههای گذشته تمرکز نظام آموزشی بر دسترسی به آموزش بود، امروز موضوع عدالت و کیفیت به دغدغه اصلی تبدیل شده است.
وی با اشاره به مطالعهای که در سال ۱۳۹۹ با هدف اندازهگیری عدالت آموزشی انجام شده، توضیح داد: در این مطالعه، با استفاده از ۲۰ شاخص مصوب شورایعالی آموزشوپرورش، استانها و شهرستانهای کشور ارزیابی و رتبهبندی شدند. این ارزیابی نهتنها وضعیت کلی هر استان، بلکه نقاط ضعف و قوت در شاخصهای مختلف را مشخص کرد.
زرافشان افزود: برای نمونه، بر اساس نتایج این مطالعه، استان سیستانوبلوچستان با ۱۷ شهرستان در انتهای جدول، بیشترین نیاز به مداخله و توانمندسازی را داشت. به همین دلیل، برنامه مدرسهیاری از همین استان آغاز شد.
مشاور وزیر با تأکید بر لزوم برنامهریزی مبتنی بر داده ادامه داد: اگر قرار باشد برنامهای برای بهبود کیفیت آموزشی طراحی شود، ابتدا باید بدانیم کدام استانها و شهرستانها در کدام شاخصها دچار ضعف هستند. این اطلاعات به فعالان و تصمیمگیران کمک میکند که مداخلههای هدفمند و مؤثر انجام دهند.
وی اضافه کرد: در این مطالعه، شاخصهایی، چون نرخ پوشش تحصیلی، نسبت معلم به دانشآموز، کیفیت زیرساختها و ... لحاظ شدهاند. ممکن است یک استان به میانگین کشوری نرسد، اما میتوان عملکرد آن را نسبت به گذشته خودش ارتقا داد، که خود گامی مهم در راستای عدالت آموزشی است.
زرافشان در ادامه به نابرابری دروناستانی نیز اشاره کرد و گفت: در برخی استانها مثل زنجان، فاصله بین مناطق برخوردار و محروم بسیار زیاد است. این شکاف نشان میدهد که حتی در سطح استان هم توزیع منابع بهطور عادلانه صورت نگرفته است.
وی در پایان خاطرنشان کرد: نسخه بهروزشده این گزارش در آینده نزدیک منتشر خواهد شد و میتواند تصویری روشن از تحولات چهار سال اخیر و تأثیر اقدامات انجامشده ارائه دهد. این اطلاعات به فعالان حوزه آموزش کمک میکند تا بدانند در کجا ایستادهاند و برای بهبود کیفیت، بر کدام شاخصها باید تمرکز کنند.
انتهای پیام/