راهکار جلوگیری از قطع برق چراغهای راهنمایی چیست؟

به گزارش خبرنگار آنا، در روزهای اخیر، قطعی مکرر برق در برخی مناطق شهری موجب از کار افتادن چراغهای راهنمایی در چهارراهها و تقاطعهای مهم شده است. این اتفاق نه تنها موجب اختلال در عبور و مرور خودروها شده، بلکه افزایش تصادفات و درگیریهای خیابانی را نیز در پی داشته است.
بر اساس گزارشهای میدانی و تصاویر ارسالی شهروندان، نبود برق در ساعات اوج ترافیک موجب سردرگمی رانندگان و عابران پیاده و کاهش محسوس نظم ترافیکی شده است. به گفته کارشناسان، فقدان سامانه پشتیبان برق برای چراغهای راهنمایی در بسیاری از تقاطعها یکی از دلایل اصلی این آشفتگیهاست.
لزوم ایجاد زیرساخت برق اضطراری برای تقاطعها
با توجه به اهمیت حیاتی چراغهای راهنمایی در مدیریت ترافیک و جلوگیری از بروز حوادث رانندگی، کارشناسان حوزه حملونقل شهری بر لزوم تجهیز این نقاط به سیستمهای برق اضطراری تأکید دارند. یکی از راهکارهای مؤثر در این زمینه، نصب دستگاههای UPS (منبع تغذیه بدون وقفه) است.
دستگاههایی است که میتوانند در هنگام قطع برق، برای مدت مشخصی انرژی مورد نیاز چراغها را تأمین کرده و از خاموشی ناگهانی آنها جلوگیری کنند. به همین علت، نصب UPS در تقاطعهای پررفتوآمد میبایست در اولویت شهرداریها و سازمانهای ترافیکی قرار گیرد تا امنیت رانندگان و عابران حفظ شود.
انرژی خورشیدی؛ راهکاری پایدار و اقتصادی
در کنار استفاده از UPS، استفاده از پنلهای خورشیدی نیز بهعنوان راهکاری پایدار و سازگار با محیط زیست مطرح است. این پنلها میتوانند انرژی مورد نیاز چراغهای راهنمایی را در طول روز تأمین کرده و با ذخیره برق در باتریهای مخصوص، حتی در زمان قطع برق شبکه، چراغها را روشن نگه دارند.
کشورهایی مانند آلمان، چین و هند در سالهای اخیر با بهرهگیری از انرژی خورشیدی در زیرساختهای ترافیکی توانستهاند هزینههای جاری خود را کاهش داده و پایداری بیشتری در سیستمهای کنترل ترافیک ایجاد کنند.
با افزایش بار مصرف برق در تابستان و احتمال ادامهدار بودن خاموشیها، انتظار میرود شهرداریها و سازمانهای مرتبط هر چه سریعتر اقدام به تجهیز تقاطعهای مهم به دستگاههای UPS و نصب پنلهای خورشیدی در چهارراههای پرتردد کنند.
اقدامات مذکور از جمله ساده ترین راهکارهای مقابله با جلوگیری از قطعی برق در چراغهای راهنمایی در چهارراهها و معابر میباشد که مسئولین راهنمایی رانندگی و شورای شهر باید پیگیریهای خود در این زمینه را سرعت بخشند تا هرچه سریع تر از وقوع چنین بحرانی در سطح شهر جلوگیری شود.
سردار سید ابوالفضل موسویپور، رئیس پلیس راهور تهران بزرگ، درباره مشکلات ناشی از قطعی برق در تقاطعهای شهر تهران توضیح داد: امروزه بسیاری از چهارراهها با چند چراغ و نهایتاً یک مامور پلیس راهور کنترل میشوند، اما در صورت قطع برق، برای هدایت درست ترافیک باید ظرفیت نیروی انسانی بیش از چهار برابر شود که این امر عملاً امکانپذیر نیست.
وی در این باره ادامه داد: برای مدیریت چراغهای راهنمایی هوشمند تنها یک نفر از افسرهای راهنمایی و رانندگی کافی است اما در زمان خاموشی، تعداد مأموران برای کنترل ترافیک باید ۴ برابر شود که این امر از توان و عهده پلیس راهور خارج است.
موسویپور با اشاره به وجود ۸۰۳ تقاطع با چراغهای راهنمایی و رانندگی در تهران گفت: افزایش نیروی انسانی برای کنترل همه این نقاط عملی نیست و به همین دلیل برق چهارراهها نباید قطع شود.
رئیس پلیس راهور همچنین تاکید کرد: این موضوع سالهاست در جلسات مشترک با پلیس راهور، اداره برق و شهرداری مطرح شده و قرار بود برق ۳۰ تقاطع مهم قطع نشود، اما تا کنون حتی یک تقاطع نیز از برق اضطراری برخوردار نشده است.
انتهای پیام/