انتخاب مدرسه بهتر با تحلیل عملکرد سالهای گذشته مدارس

مسعود بهرامی، مدیر کل سابق آموزش و پرورش شهرستانهای استان تهران با بیان اینکه یکی از اشتباهات رایج اولیا و دانش آموزان توجه صرف به عملکرد آموزشی مدارس و غفلت از سایر ویژگیهای مندرج در ساحتهای ششگانه سند تحول بنیادین بخصوص جنبههای تربیتی دانش آموزان است، به خبرنگار آنا گفت: باید توجه داشته باشیم که مدارس مختلف بویژه مدارس خاص دولتی و مدارس دارای نام و آوازه غیر دولتی در گزینش و جذب دانش آموز بسیار حساساند و با دقت عمل میکنند؛ بنابراین این طبیعی است که، چون ورودیهای بهتر را گلچین میکنند و برنامهها و فعالیتهای آموزشی ویژه نیز با مشارکت مالی و حمایتی والدین برای این دانش آموزان اجرا میکنند، نتایج آزمون نهایی و البته آزمون ورودی دبیرستان در این مدارس درخشانتر باشد.
این کارشناس خبره آموزش و پرورش با بیان این مطلب که با توجه به ورودیها و برنامههای ویژه تقریبا غیر ممکن است که مدارس سمپاد و نمونه و غیر دولتیهای خوش نام نتوانند در امتحان نهایی و ورود به دانشگاه نتایج قابل توجه کسب کنند، افزود: برای مقایسه مدارس بهتر است مدارس خاص را با هم و مدارس عادی را با هم مقایسه کنیم. نمیشود یک مدرسه خاص دولتی یا مدرسه غیر دولتی شمال شهری را با مدرسه عادی دولتی مقایسه کرد.
بهرامی ضمن تأکید بر لزوم رسیدگی ویژه به مدارس عادی دولتی در عرصههای تربیتی و آموزشی ادامه داد: تنها در صورتی میتوان همه مدارس را با هم مقایسه کرد که هم ورودیهای غیر انتخابی و هم حمایتهای مشابه مالی در مدارس وجود داشته باشد تا بتوان نتایج آزمون نهایی را محصول عملکرد آموزشی مدرسه تلقی کرد و این آرمان دستگاه تعلیم و تربیت کشور است.
وی به والدینی که در شرف انتخاب مدرسه برای دانش آموزان مقطع متوسطه شان هستند توصیه کرد: توجه به نتایج سالهای گذشته مدارس در امتحان نهایی با لحاظ شرایط جذب دانش آموز در ورودی مدرسه و نیز برنامههای تربیتی و مبنایی مدرسه برای رشد متوازن دانش آموز بر اساس شش ویژگی اصلی مندرج در سند تحول بنیادین دو رکن اساسی برای انتخاب مدرسه است.
مسعود بهرامی عرصههای «علمی و فناوری»، «اعتقادی»، «هنر و زیبایی»، «تندرستی»، «سیاسی و اجتماعی» و «اقتصادی و حرفهای» را شش عرصه مهم برای تربیت دانش آموز در تراز سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواند و گفت: مدرسهای موفق است که بتواند دانش آموز را در هر شش عرصه بصورت متوازن و متناسب با استعداد هر دانش آموز تربیت کند.
انتهای پیام/