خان‌محمدی:

مدرسه باید کانون تحول باشد/ اتصال مردم به آموزش و پرورش، کلید رهایی از فقر آموزشی است

مدرسه باید کانون تحول باشد  اتصال مردم به آموزش و پرورش، کلید رهایی از فقر آموزشی است
رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: مدرسه باید به کانون تحول در کشور تبدیل شود. وی با اشاره به ضرورت پیوند جریان‌های مردمی با نظام آموزشی، گفت تنها با مشارکت مستقیم مردم و تمرکز بر کیفیت آموزش، می‌توان از فقر آموزشی عبور کرد.

به گزارش خبرنگار آنا، حمیدرضا خان‌محمدی، رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نشست هم انديشى فعالان وجهاد كران عرصه آموزش در مناطق محروم که امروز برگزار شد، با جمعی از فعالان مردمی و نهاد‌های جهادی، ضمن قدردانی از حضور پرشور آنان گفت: با وجود تغییرات در اطلاع‌رسانی جلسه، حضور پررنگ شما نشان‌دهنده علاقه و تعهد عمیق نسبت به نظام تعلیم و تربیت است. این افتخار بزرگی برای من و همکارانم در سازمان است.

وی افزود: نقطه عطف بزرگی در حال رخ دادن است. بعد از ۴۶ سال، برای نخستین بار آموزش و پرورش به عنوان مسئله اول دولت و ریاست محترم جمهوری مطرح شده است؛ هم در مدرسه‌سازی فیزیکی و هم در کیفیت و محتوای آموزشی.

خان‌محمدی با بیان اینکه باید نشست‌هایی میان فعالان مردمی و مسئولان عالی‌رتبه از جمله وزیر آموزش و پرورش و ریاست‌جمهوری برگزار شود، اظهار کرد: مقدمه‌ای فراهم شود تا این جمع فرهیخته با جناب آقای دکتر پزشکیان نیز دیدار داشته باشند و الگو‌های موفق مردمی و جهادی خود را ارائه کنند.

رئیس سازمان نوسازی مدارس کشور تأکید کرد: کلید رهایی از فقر آموزشی، پیوستن به سامانه‌ها و مدل‌های جدید در آموزش است. گروه‌های جهادی، مردمی و خیریه می‌توانند در حوزه بازماندگان از تحصیل و ارتقای کیفیت آموزش، نقش‌آفرینی مؤثری داشته باشند.

وی با اشاره به لزوم عبور از ساختار‌های سنگین اداری و تمرکز بر بدنه مدارس گفت: ما باید به مدیر مدرسه برسیم؛ جایی که کانون تحول است. مدرسه‌ای که مدرس آن درگیر و دغدغه‌مند نباشد، نمی‌تواند مأموریت تحول را انجام دهد.

خان‌محمدی افزود: طرح‌های موفق جهادی هم در ساخت و هم در ارتقای کیفیت نشان داده‌اند که اگر به نقطه هدف، یعنی مدرسه، برسیم، تحولات بنیادین شکل می‌گیرد.

وی در بخشی از سخنانش به فرمایشات رهبر انقلاب اشاره کرد و گفت: آموزش و پرورش مسئله‌ای حاکمیتی است و باید با استفاده از حلقه‌های میانی و مردمی، این حاکمیت را به نقطه اجرا در مدارس متصل کنیم. اگر مدیر مدرسه در این فرآیند غایب باشد، همه چیز ناقص می‌ماند.

وی همچنین از مدل جدیدی در مدرسه‌سازی سخن گفت: از لحظه آغاز ساخت مدرسه باید گروهی از مردم در کنار آن قرار گیرند. مدرسه‌ای که بدون حس تعلق ساخته شود، دو ماه بعد فرسوده می‌شود. اما اگر مردم در ساخت و نگهداری آن شریک باشند، آن مدرسه بهترین مدرسه خواهد شد؛ نه در مقیاس کلی، بلکه در مقایسه با ظرفیت بومی خودش.

خان‌محمدی در ادامه خواستار جدی گرفتن توصیه‌ها در برنامه هفتم توسعه شد و گفت: جریانات مردمی و جهادی باید در قالب سیاست‌های الزام‌آور در قانون وارد شوند. کمک به مدرسه‌سازی نباید صرفاً توصیه‌ای باشد.

وی در پایان با تشکر از خبرنگاران و اصحاب رسانه، تأکید کرد: امیدوارم این جلسه نقطه آغازی باشد برای شکل‌گیری ریل جدیدی در نظام تعلیم و تربیت کشور تا مدرسه، همان‌گونه که مقام معظم رهبری تأکید کرده‌اند، کانون توجه و نقطه آغاز تحول شود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب