مدرسه قلب توسعه است / با مشارکت مردم، الگوی مدرسه‌سازی می‌تواند کشور را متحول کند

مدرسه قلب توسعه است   با مشارکت مردم، الگوی مدرسه‌سازی می‌تواند کشور را متحول کند
دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی در سخنانی پر احساس و الهام‌بخش با تأکید بر نقش بنیادین معلم و مدرسه در توسعه‌ی کشور گفت: امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند الگوسازی در فعالیت‌های داوطلبانه و جهادی هستیم.

به گزارش خبرنگار آنا، مهدی مسکنی، دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی، در نشست هم اندیشى فعالان و جهاد‌گران عرصه آموزش در مناطق محروم که امروز ظهر برگزار شد، با اشاره به تجربیات شخصی و مشاهده‌های میدانی خود در مناطق محروم گفت: اولین باری که مدرسه برای من به شکل جدی باز شد، با معلمی آشنا شدم که نه‌تنها آموزش می‌داد، بلکه اخلاق و تشکر را هم یاد می‌داد. این تجربه برایم الهام‌بخش شد تا درک کنم مدرسه چقدر می‌تواند نقش کلیدی در ساخت آینده کشور داشته باشد.

وی افزود: مدرسه فقط یک فضای فیزیکی نیست. معلم، هویت‌بخش است، شخصیت‌ساز است. مدیر مدرسه اگر دغدغه‌مند باشد، یک شهر را می‌تواند تغییر دهد. باید به مدرسه نه صرفاً به عنوان آموزش، بلکه به عنوان کانون تحول اجتماعی نگاه کنیم.

مسکنی در ادامه به تجربیات موفق جهادی اشاره کرد و گفت: در دوره کرونا با یک مدل ساده مشارکت مردمی، توانستیم تولید ماسک را به یک حماسه ملی تبدیل کنیم. این نشان می‌دهد که مدل خیلی مهم است. اگر بتوانیم همین مدل را در مدرسه‌سازی و آموزش پیاده کنیم، می‌توانیم آینده کشور را بسازیم.

وی با اشاره به مدرسه‌ای در سراوان استان سیستان و بلوچستان، خاطرنشان کرد: فقط یک مدرسه در سراوان توانسته تاکنون ۱۸۰ پزشک تربیت کند؛ همین امسال ۲۷ دانش‌آموز آن وارد رشته پزشکی شده‌اند. این آمار نشان می‌دهد که آموزش درست، با مدل درست، در هر نقطه‌ای از کشور می‌تواند معجزه کند.

دستیار رئیس مجلس شورای اسلامی همچنین یاد و خاطره برخی از چهره‌های مؤثر در حوزه فعالیت‌های عام‌المنفعه و جهادی را گرامی داشت و گفت: خدا رحمت کند مرحوم مجتبی کاشانی، مرحوم حافظی و مرحوم قفلی را. این بزرگواران در سخت‌ترین شرایط، انرژی خود را وقف مدرسه کردند. من با چشم خودم دیدم که چگونه یک کارگر ساده با یک هنرمند یا نویسنده کنار هم قرار گرفتند تا برای بچه‌ها مدرسه بسازند.

وی تأکید کرد: ما امروز به شدت نیازمند این هستیم که شور جوانی را به یک مدل عملی و قابل اجرا گره بزنیم. بچه‌های دهه ۸۰ و ۹۰ نیاز دارند دیده شوند، انگیزه بگیرند، مسئولیت پیدا کنند. با واگذاری واقعی کار و میدان دادن، این نسل می‌تواند شگفتی بیافریند.

مسکنی در پایان خاطرنشان کرد: باید مدرسه را جدی بگیریم. باید آموزش و پرورش را از حالت منفعل خارج کنیم. معلم نباید نگران معیشت باشد، بلکه باید با تمام توان در میدان تربیت حضور داشته باشد. این، رسالت ماست؛ اگر به توسعه کشور فکر می‌کنیم، باید از مدرسه شروع کنیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب