ضرورت اطلاعرسانی واحد در مواقع بحرانی/ جای ستاد تبلیغات جنگ خالیست

به گزارش خبرنگار آنا، سالیان متمادی است که کشور ما با بحرانهای طبیعی و انسانی متعددی روبهرو است؛ از سیلها و زلزلههای ویرانگر گرفته تا وضعیتهای پیچیده امنیتی و جنگ.
تجربه این حوادث تلخ در کشورمان نشان داده که یکی از مهمترین چالشهای مدیریت این بحرانها برای مردم، نحوه کمکرسانی و امداد نیست زیرا مردم ما نشان داده اند در مواقع بحرانی بیش از هر زمان دیگری با یکدیگر متحد میشوند.
مشکل اصلی و پر تکرار در هر حادثهای، زمانی به وجود میآید که هیچ نهاد مشخصی به منظور اطلاعرسانی به موقع، دقیق و هماهنگ به مردم و رسانهها وجود ندارد و هر سازمان و نهاد مرتبطی به حادثه، به صورت مستقل و بدون هماهنگی واحدی، اخبار، آمار و اطلاعات خود را منتشر میکند.
این عدم هماهنگی و تَشَتُّت در اطلاعرسانی باعث شده مردم در شرایط بحرانی بیش از همیشه سردرگم و نگران شوند.
چنین وضعیتی باعث میشود اعتماد مردم به اطلاعات و رسانههای رسمی کاهش یابد و مردم ناخودآگاه به سمت رسانههای معاند و غیرمعتبر سوق پیدا کنند و متأسفانه از همین طریق ذهن مردم به اخبار دروغ و غیرمعتبر آلوده میشوند یا حتی زمانی که رسانههای رسمی و نهادهای مسئول آمارهای مختلف و حتی گاه متضادی را اعلام میکنند، طبیعی است که مردم نتوانند تصمیمات درست و بهموقع بگیرند.
برای مثال، اگر آمار تلفات یا میزان خسارتها در رسانههای مختلف متفاوت باشد، مردم نمیدانند واقعیت چیست، باید چگونه رفتار کنند و کدام منابع را باور کنند در اینجاست که رسانههای زرد و نامعتبر فضا را به منظور استفاده از منافع شخصی خود مهیا دیده و دست به انتشار اخبار دروغ میزنند.
این سردرگمی نه تنها به افزایش استرس و اضطراب عمومی منجر میشود، بلکه میتواند باعث کاهش مشارکت مردم در اقدامات امدادی و پیشگیرانه شود.
بدون شک رسانهها و خبرنگاران نیز در این شرایط دچار سردرگمی میشوند و تلاش آنها برای انتقال اخبار دقیق و فوری به مخاطبانشان با مشکل مواجه میشود زیرا نمیدانند در شرایط بحران دقیقا به سراغ کدام نهاد بروند تا بتوانند به مردم خبر صحیح را اطلاع دهند.
در اینجاست که این سوال پیش میآید در بحرانها دقیقا نقش سازمان مدیریت بحران کشور چیست؟ این سازمان اگر نمیتواند بحران اطلاعرسانی این چنینی را که در هر بحرانی که برای کشور به وجود میآید تکرار میشود را مدیریت کند، چطور میتواند بحران اصلی به وجود آمده برای مردم را مدیریت کند.
ضرورت ایجاد ساختار اطلاعرسانی واحد و متمرکز در بحرانها
با توجه به اهمیت بالای اطلاعرسانی در بحرانها، میبایست یک ساختار واحد و رسمی برای اطلاعرسانی به مردم و رسانهها ایجاد شود. این ساختار میتواند به شکل یک مرکز اطلاعرسانی متمرکز تحت نظر وزارت کشور یا سازمان مدیریت بحران کشور باشد که اطلاعات را از تمام نهادهای درگیر جمعآوری و پس از صحتسنجی، به صورت یکپارچه و هماهنگ در اختیار رسانهها و مردم قرار دهد.
وجود چنین مسئول یا نهاد واحدی باعث میشود تا دستاندرکاران مدیریت بحران به یک زبان مشترک صحبت کنند و آمار واحدی به مردم ارائه دهند، از انتشار اخبار نادرست یا متناقض جلوگیری شود و همچنین اعتماد عمومی نسبت به نهادهای مسئول و رسانهها افزایش مییابد.
نحوه اطلاعرسانیها باید فورا تغییر کند
با توجه به تجربه تلخ بحرانهای اخیر و پیامدهای منفی اطلاعرسانی غیر هماهنگ، اکنون وقت آن است که مسئولان کشور به طور جدی نسبت به تعیین و معرفی یک مسئول یا مرکز واحد اطلاعرسانی اقدام کنند. این اقدام میتواند به عنوان یک اولویت فوری در دستور کار مدیریت بحران قرار گیرد.
اگرچه هماهنگی بین دستگاههای مختلف همیشه کاری سخت و زمانبر بوده است، اما با توجه به اهمیت فوقالعاده اطلاعرسانی در امنیت روانی و جسمی مردم، نمیتوان آن را نادیده گرفت. مردم حق دارند در شرایط بحرانی از اخبار دقیق، به موقع و هماهنگ بهرهمند شوند تا بتوانند بهترین تصمیمات را برای حفظ جان و مال خود و خانوادههایشان بگیرند.
بحرانها که همیشه همراه با اضطراب و نگرانی هستند، نباید به سبب عدم هماهنگی در اطلاعرسانی، تبدیل به شرایط پیچیدهتر و بیاعتمادی عمومی شوند.
در پایان باید گفت نیاز امروز جامعه ما، وجود یک مسئول واحد اطلاعرسانی است که بتواند صدای مشترک و مطمئن نهادهای مسئول در لحظات حساس بحران باشد. مسئولیتی که اگرچه شاید کوچک به نظر برسد، اما در واقع سنگبنای اعتماد عمومی و مدیریت موفق بحرانها است.
انتهای پیام/