سردار حسینی در نشست خبری عنوان کرد

کنترل حجم تردد در زمان جنگ تحمیلی کار فوق‌العاده‌ای بود/ در اربعین امسال حوادث رانندگی جرحی و فوتی ۱۷ درصد کاهش یافت

کنترل حجم تردد در زمان جنگ تحمیلی کار فوق‌العاده‌ای بود  در اربعین امسال حوادث رانندگی جرحی و فوتی ۱۷ درصد کاهش یافت
نشست خبری سردار سید تیمور حسینی، رئیس پلیس راهور فراجا پیش از ظهر امروز چهارشنبه ۲۹ مرداد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، در ابتدای این نشست توضیحاتی آماری درخصوص عملکرد زیرمجموعه‌های مختلف پلیس راهور در برگزاری پیاده‌روی اربعین ارائه شد. سپس سردار حسینی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید صارمی و تبریک روز خبرنگار و عکاس به اهالی رسانه و تشکر از تلاش خبرنگاران در همکاری با پلیس گفت: امیدوارم همه ما در هر عرصه‌ای رهروی واقعی راه شهدا باشیم و دین‌مان را به این عزیزان ادا کنیم.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: امروز در واپسین روز‌های مرداد هستیم، مناسبت‌ها و ایام مهم و مختلفی را از ابتدای سال گذراندیم. طرح نوروزی، ماه رمضان، عید فطر، راهپیمایی اربعین و... طرح‌های پلیس بود که ما خدارا شاکریم به عنوان یک خادم هرچه در توان داشتیم ارائه کردیم.

سردار حسینی با اشاره روز‌های خاص جنگ تحمیلی ۱۲ روزه گفت: روزی که ما در معرض حمله رژیم صهیونیستی قرار گرفتیم، سه‌شبانه روز درگیر موضوع تخلیه تهران با حجم باورنکردنی تردد‌ها در محور‌های مواصلاتی خروجی پایتخت بودیم. از یک طرف بحث سوخت‌رسانی و از طرف دیگر مدیریت تردد این حجم بی‌سابقه می‌طلبید ما یک کار فوق‌العاده را انجام دهیم. این کار با برنامه‌ریزی قبلی هم نبود و با یک اقدام به موقع موفق شدیم در طول ۷۲ ساعت اول به گونه‌ای عمل کنیم کسی در طول راه‌های مواصلاتی مخصوصا اطراف پایتخت با مشکل خاصی مواجه نشود.

وی افزود: در شب اول بیش از ۲۰ تا ۳۰ تانکر حمل سوخت را در مسیر‌های خاص و بعضا ورود ممنوع اسکورت کردیم که در پروسه سوخت‌رسانی مردم خللی وارد نشود.

رئیس پلیس راهور ادامه داد: در ایام اربعین هم به لحاظ جوی و افزایش دما و بیشتر شدن تردد‌ها نسبت به سال گذشته، رفت و آمد زائران مرتب‌تر بود. در هیچ محوری شاهد گره ترافیکی نبودیم و در هیچیک از مرز‌ها از نظر پارکینگ خودرو‌ها و مدیریت وسایل نقلیه عمومی مشکلی وجود نداشت. ما تا روز یکشنبه مس از اربعین درگیر بحث ورود زائرین و ساماندهی تردد آنها بودیم و خدا را شکر با مشکل خاصی هم مواجه نبودیم.

امسال در آمار سر صحنه تصادفات جرحی و فوتی ۱۷ درصد کاهش داشتیم. البته اواخر شهریور ماه آمار رسمی پزشکی قانونی اعلام می‌شود. ما در ایام اربعین سال قبل هم نسبت به سال پیش از آن با کاهش مواجه شدیم و اگر امسال این کاهش وجود داشته باشد، دو سال پیاپی شاهد کاهش آمار تصادفات جرحی و فوتی هستیم.

سردار اضافه کرد: شهریور یکی از ایام پر سفر ماست و در این ایام بستر و زمینه برای مسافرت‌های مردمی بیشتر می‌شود فلذا ما برنامه‌ریزی مناسبی را برای مدیریت ترافیک در ماه آخر تابستان در نظر داریم. هرکس در تابستان یک تخلف حادثه ساز مثل سرعت و یبقت غیرمجاز، حرکت مارپیچ، عبور از چراغ قرمز و... مرتکب شود گواهینامه او برای سه ماه توقیف می‌شود و این فرد در سه ماه اگر رانندگی کند و حادثه‌ای به وجود بیاورد به عنوان فرد بدون گواهینامه دد نظر گرفته می‌شود.

سردار حسینی درخصوص عدم همکاری دولت برای برطرف کردن مشکلات راه‌ها و خودرو‌ها گفت: ما سال‌ها حسرت به دل بودیم که دولت موضوع تصادفات رانندگی را به عنوان یک اولویت ببیند و به آن حساسیت داشته باشد.

قبل از طرح نوروزی این ماجرا رقم خورد و با حضور دولت پویش نه به تصادف رقم خورد. اگر ما فکر کنیم یک پویش می‌تواند در عرض یک ماه معجزه کند حتما تفکر غلطی است. این قبیل کمپین‌ها برای حساس کردن و علاقه‌مند کردن مردم نسبت به رفع معضلات است.

بزرگترین دستاورد این پویش ایجاد یک هم‌افزایی بود. ما روزی ده‌ها بار از رسانه‌های مختلف مسئله نه به تصادف را می‌شنیدیم. این تلنگر یک کار بزرگی بود ولی نباید توقع معجزه از یک اقدام مقطعی داشته باشیم. از طرف دیگر باتوجه به همه مولفه‌هایی که در تصادف تأثیرگذار است همه این مولفه‌ها رشد زیادی داشتند، اما افزایش تصادفات ما از میزان رشد مولفه‌ها کمتر است. نتیجه اینکه اگر این اقدام جمعی نبود، حتما آمار جانباختگان بیش از چیزی می‌شد که اتفاق افتاد. برای ما این مهم بود. ما باید افکار عمومی و نهاد‌های مختلف را تحریک کنیم که کارشان را انجام دهند.

وی افزود: متاسفانه بعد اجرای مقررات در کشور ما جور ناکارآمدی بخش مهندسی ترافیک، آموزش و زیرساخت‌ها را می‌کشد. ولی ما نمی‌توانیم، چون راه و زیرساخت و خودرو آماده نیست تا زمانی که آنها آماده شد دست نگه داریم. پلیس نمی‌تواند به این بهانه کاری نکند. تصادف دو نتیجه و محصول دارد، یک عللی که باعث وقوع آن می‌شوند و نتایجی که در اثر تصادف ایجاد می‌شود.

من این را قبول ندارم که افزایش جریمه به ضرر مردم و اقشار ضعیف جامعه است. جریمه شدن مگر مثل آب خوردن واجب است، اگر سرعت غیرمجاز نروم که سرعت خونم پایین نمی‌آید! این بحث درباره تخلف است. ما می‌خواهیم منظم باشیم یا خیر؟ می‌خواهیم تصادفات را کاهش دهیم یا خیر؟ در اینکه ما باید خودرو و راه ایمن داشته باشیم شکی نیست، ولی ما در این سال‌ها جنگیدیم و بسیاری از اتفاقاتی که در صنعت خودرو اتفاق افتاد با ورود جدی پلیس به آن حوزه رخ داد. اگر خودرو‌هایی از چرخه تولید خارج شدند و چیزی مثل کیسه هوا از یک آپشن تبدیل شد به یک الزام به دلیل فشار‌های پلیس بود و ما از موضع خود کوتاه نمی‌آییم.

مهمترین مسئله در تصادف بحث رانندگی است. ما اگر راننده‌ای باشیم که درست رانندگی می‌کند، با بدترین خودرو و در بدترین راه در طولانی‌ترین مسیر هم به مقصد میرسیم. ما در سال حدود ۲۰ هزار کشته و بیش از ۳۰۰ هزار مصدوم در تصادفات داریم. دلیل این تصادف توسط ۴ تا ۵ هزار نفر رخ می‌دهد و نمی‌توان حقی به این تعداد داد که با رفتار‌های پرخطر آدم‌هایی که هیچ گناهی ندارند را در خطر مرگ قرار دهند.

وی درباره موتورسواری بانوان گفت: ما منتظر ابلاغ مصوبه دولت هستیم. ما مجری قوانین و مقررات هستیم و راجع به جیزی اجتهاد نمی‌کنیم. هرچه مقرر شد ما ملزم به اجرای آن هستیم.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا