چرا سیاست ترمیم نمرات نهایی مدام تغییر می‌کند؟

چرا سیاست ترمیم نمرات نهایی مدام تغییر می‌کند؟
رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی با دفاع از سیاست برداشتن محدودیت ترمیم نمرات گفت: هر فرد ممکن است در هر مرحله از زندگی بخواهد دوباره درس بخواند و این مسیر نباید بسته باشد؛ حقی که تاکنون ۶۰ درصد داوطلبان از آن استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار آنا، ترمیم نمرات نهایی این روز‌ها به یکی از پرحاشیه‌ترین موضوعات نظام آموزشی کشور تبدیل شده است؛ موضوعی که سرنوشت هزاران داوطلب آزمون سراسری را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد و همواره با تغییرات و تصمیمات تازه همراه بوده است. برداشتن محدودیت ترمیم نمرات، تازه‌ترین تصمیم شورای عالی آموزش است که به گفته محسن زارعی، رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزشی، گامی در جهت بازگرداندن حق انتخاب به داوطلبان محسوب می‌شود. وی در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا تأکید می‌کند هر فرد باید این فرصت را داشته باشد که در هر مرحله از زندگی دوباره به مسیر یادگیری بازگردد؛ حقی که تاکنون بیش از ۶۰ درصد دانش‌آموزان و داوطلبان از آن استفاده کرده‌اند.

زارعی در پاسخ به سوال آنا درباره تغییرات مکرر در سیاست ترمیم نمرات گفت: تصمیم شورای عالی آموزش بر این اساس اتخاذ شد که هر فرد ممکن است در برهه‌ای از زندگی تصمیم بگیرد که دوباره درس بخواند و این مسیر نباید برای او مسدود باشد. فرصت ترمیم نمرات، که حدود ۶۰ درصد افراد از آن استفاده می‌کنند، در کنار امکان شرکت در آزمون سراسری، حق داوطلبان است.

وی تاکید کرد: برای جلوگیری از سوءاستفاده و حفظ عدالت آموزشی، شرط مهمی در نظر گرفته شده است. چون داوطلبان رقیب اصلی دانش‌آموزان هستند، باید دقیقاً مثل دانش‌آموزان در رقابت شرکت کنند، یعنی باید همه دروس یک پایه را به طور کامل انتخاب کنند و نمره جدید را به عنوان نمره نهایی بپذیرند.

رئیس مرکز ارزشیابی ادامه داد: این شرط باعث شده که محدودیت ترمیم نمره برداشته شود و افراد بتوانند هر سال این امکان را داشته باشند، البته با رعایت اینکه همه دروس را در یک دوره امتحانی بدهند.

زارعی در پاسخ به این سوال که آیا این شرایط باعث اعتراض داوطلبان نمی‌شود، گفت: خیر، همانطور که داوطلبان در آزمون سراسری همه دروس یک پایه را می‌خوانند و آزمون می‌دهند، در ترمیم نمرات هم همین اتفاق می‌افتد. خودشان درخواست داده‌اند که این فرصت فراهم شود تا در شرایط برابر با دانش‌آموزان دروس نهایی را امتحان دهند.

وی افزود: این تصمیم برای جلوگیری از رقابت ناعادلانه است؛ زیرا اگر فردی فقط چند درس را در یک سال انتخاب کند و بقیه را به سال‌های بعد موکول کند، رقابت ناعادلانه می‌شود. اما وقتی همه دروس یک پایه در یک زمان داده شود و با همان سوالات و در یک جامعه آماری آزمون شرکت کنند، شرایط رقابت کاملاً عادلانه خواهد بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا