فضای مجازی؛ فرصت طلایی دانش‌آموزان و معلمان برای روایتگری و رشد

فضای مجازی؛ فرصت طلایی دانش‌آموزان و معلمان برای روایتگری و رشد
معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش گفت: فضای مجازی تهدید نیست بلکه بستری بی‌نظیر برای تولید محتوای مثبت و تقویت فرهنگ آموزشی و پرورشی دانش‌آموزان است.

به گزارش خبرنگار آنا، در دنیای امروز که فضای مجازی به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی روزمره تبدیل شده، حضور دانش‌آموزان و معلمان در این بستر، فرصتی بی‌نظیر اما چالش‌برانگیز به شمار می‌رود. در این میان، وزارت آموزش و پرورش به عنوان متولی اصلی آموزش کشور، نگاه دقیق و موشکافانه‌ای به این موضوع دارد. صادق حسین‌زاده ملکی، معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، در گفت‌وگویی با خبرنگار آنا به بررسی ابعاد مختلف این مسئله پرداخت و از فرصت‌ها، تهدیدها و راهکارهای پیش رو گفت.

اهمیت حضور دانش‌آموزان و معلمان در فضای مجازی

حسین‌زاده ملکی در ابتدا با تأکید بر اصل حضور و فعالیت دانش‌آموزان و معلمان در فضای مجازی گفت: اصل حضور و تولید محتوا در فضای مجازی یک فرصت بزرگ است که نباید آن را تهدید تلقی کرد.
وی افزود: فضای مجازی محیطی برای اثرگذاری و روایتگری است که معلمان و دانش‌آموزان می‌توانند از آن بهره‌برداری مثبت کنند.

به گفته معاون پرورشی و فرهنگی، در دنیای امروز رسانه‌ها همیشه روی جنبه‌های منفی تمرکز می‌کنند؛ ممکن است صدها محتوای خوب و سازنده توسط دانش‌آموزان و معلمان تولید شود، اما رسانه‌ها بیشتر به همان چند مورد اشتباه یا نادرست توجه می‌کنند و آن را برجسته می‌کنند.

نقد نگاه رسانه‌ای و لزوم توجه به محتوای مثبت

معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش با اشاره به نقش رسانه‌ها گفت: در فضای رسانه، معمولاً روی یک لکه کوچک تمرکز می‌شود و آن را بزرگ‌نمایی می‌کنند، در حالی که اصل دیوار سفید است و بخش عمده‌ای از فعالیت‌ها مثبت و سازنده است.

وی تأکید کرد: این نگاه می‌تواند به عملکرد کلی آموزش و پرورش و نیز روحیه دانش‌آموزان و معلمان آسیب بزند. ملک‌زاده گفت: ما باید تلاش کنیم تا جریان‌های مفید و سالم را شناسایی و تقویت کنیم تا این جریان‌های منفی در اقلیت باقی بمانند و تأثیرشان کاهش یابد.

پرورش؛ جذب و حمایت، نه صرفاً برخورد

در بخش دیگری از گفتگو، معاون پرورشی وزارت آموزش و پرورش وظیفه نهاد پرورشی را فراتر از صرفاً مقابله و برخورد دانست و گفت: وظیفه ما جذب حداکثری دانش‌آموزان و حمایت از آن‌هاست. برخورد صرف نمی‌تواند راهکار باشد. هرگاه خطایی دیده شود، باید با گفت‌وگو، آموزش و راهنمایی به سمت اصلاح حرکت کنیم.

ملک‌زاده تصریح کرد: سیستم‌های حراست و نظارتی نیز به عنوان بخشی از مجموعه آموزش و پرورش وظیفه دارند خطاها را مدیریت کنند، اما بخش اصلی کار مربوط به حوزه پرورشی است که باید با روش‌های تعاملی و آموزشی مسیر دانش‌آموزان را اصلاح کند.

معرفی طرح «نوآوری»؛ جریان روایتگری دانش‌آموزان

یکی از نکات برجسته این مصاحبه، اشاره ملک‌زاده به طرح «نوآوری» بود. طرحی که با همکاری یک خبرگزاری شکل گرفته تا دانش‌آموزان بتوانند روایت‌های خود را از مدارس و مسائل روز بیان کنند.
معاون پرورشی آموزش و پرورش گفت: این طرح از اربعین آغاز شده و فرصتی است تا جریان‌های پاک و سالم دانش‌آموزی تقویت شود.

وی افزود: این جریان می‌تواند صدای واقعی و پاک دانش‌آموزان را به گوش جامعه برساند و موجب رشد فرهنگی و اجتماعی آن‌ها شود.

راهکارها و توصیه‌ها برای مدیریت حضور در فضای مجازی

صادق حسین‌زاده ملکی در پایان گفتگو به چند نکته مهم اشاره کرد که می‌تواند چراغ راهی برای مدیران مدارس، معلمان و والدین باشد:

حمایت و آموزش
باید به دانش‌آموزان و معلمان آموزش داده شود که چگونه محتوای مفید و سالم تولید کنند و در برابر آسیب‌های فضای مجازی مقاوم باشند.

تعامل و گفت‌وگو
برخوردها باید مبتنی بر گفت‌وگو و راهنمایی باشد و از سرکوب و تنبیه صرف پرهیز شود.

تقویت جریان‌های مثبت
باید به محتواهای خوب میدان داد و آن‌ها را در فضای رسانه‌ای برجسته کرد.

نظارت هدفمند
سیستم‌های حراست و نظارتی باید در کنار حوزه پرورشی عمل کنند و مدیریت متوازن و علمی داشته باشند.

گفت‌وگو با معاون پرورشی و فرهنگی وزارت آموزش و پرورش، نشان می‌دهد که نگاه آموزش و پرورش به حضور دانش‌آموزان و معلمان در فضای مجازی، یک نگاه فرصت‌محور و سازنده است. تاکید بر تقویت محتواهای مثبت، برخورد منطقی با خطاها و بهره‌برداری از طرح‌های نوآورانه مانند «نوآوری» می‌تواند راه را برای استفاده بهینه از ظرفیت‌های فضای مجازی هموار کند.

فضای مجازی اگر به درستی مدیریت شود، می‌تواند به بستری برای رشد فرهنگی، آموزشی و اجتماعی دانش‌آموزان تبدیل شود؛ بستری که نه تنها تهدید نیست، بلکه یکی از مهم‌ترین فرصت‌های قرن حاضر است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا