لزوم فرهنگسازی موثرتر ناوگان موتورسیکلت برای کاهش حوادث

به گزارش خبرنگار آنا، از پرتکرارترین حوادث شهری در ایران، تصادفات موتورسیکلتهاست؛ حوادثی که اغلب با جراحات شدید یا مرگ راکبان به دلیل استفاده نکردن از کلاه ایمنی همراه است. آمارهای رسمی نشان میدهد بخش بزرگی از فوتیهای این گروه، ناشی از ضربه مستقیم به سر است؛ آسیبی که با یک ابزار ساده و در دسترس قابل پیشگیری است.
با وجود تذکرهای مستمر پلیس و اجرای پویشهای رسانهای، استفاده از کلاه ایمنی هنوز به یک رفتار عمومی و پایدار تبدیل نشده است. دلایلی همچون گرمای هوا، سنگینی و کیفیت نامناسب کلاهها، گرانی نمونههای استاندارد و حتی باور غلطی که «حادثه برای دیگران است»، در کنار ضعف در آموزش رسمی و برنامههای فرهنگسازی، سبب شده این بحران همچنان تکرار شود.
تجربه موفق بستن کمربند ایمنی در ایران نشان میدهد که تغییر رفتار اجتماعی ممکن است، به شرطی که رسانهها، نهادهای آموزشی و دستگاههای مسئول به صورت مستمر و هماهنگ وارد میدان شوند. کارشناسان میگویند تنها با رویکردی جامع شامل تولید و عرضه کلاههای استاندارد، آموزش مداوم و ایجاد همبستگی اجتماعی در اجرای قانون میتوان امیدی به کاهش این حوادث داشت.
ولی داداشی، نایب رئیس اول کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در گفتوگو با خبرنگار آنا درباره ضرورت استفاده از کلاه ایمنی و دلایل بیتوجهی بخشی از جامعه به این موضوع اظهار کرد: در گذشته رسانهها بهویژه صداوسیما در این زمینه اقدامات موثری داشتند و بخشی از موتورسواران هم به این توصیهها عمل میکردند اما طی سالهای اخیر فرهنگسازی در این حوزه کمرنگ شده است.
وی با بیان اینکه فرهنگسازی میتواند همچون تجربه موفق بستن کمربند ایمنی در خودروها نتیجهبخش باشد، افزود: مردم به دنبال امنیت و ایمنی هستند و اگر برنامهریزی جدی در رسانهها، شبکههای اجتماعی و مطبوعات صورت گیرد، قطعاً استقبال خواهند کرد.
داداشی همچنین به وضعیت ناوگان موتورسیکلت کشور اشاره کرد و گفت: بخش زیادی از موتورسیکلتهای موجود استاندارد روز دنیا را ندارند و علاوه بر آلودگی صوتی و هوا، گلایههایی را برای مردم ایجاد کردهاند. دولت باید از تولیدکنندگان موتورسیکلتهای جدید و کمصدا حمایت کند تا هم معضل آلودگی کاهش یابد و هم ایمنی بیشتر فراهم شود.
وی ادامه داد: پلیس و دستگاههای امدادی هر هفته هشدارهای لازم را درباره خطرات عدم استفاده از کلاه ایمنی ارائه میدهند، اما صرف تذکر کافی نیست. بخشی از بیتوجهی مردم ناشی از گلایه از کیفیت پایین وسایل نقلیه و کلاههای ایمنی است که باید همزمان با قانونگذاری و نظارت، اقدامات فرهنگی بهروز و موثر انجام شود.
نایب رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس تأکید کرد: اگرچه قوانین و آییننامهها در این زمینه وجود دارد، اما به دلیل گستردگی استفاده از موتورسیکلت، کار پلیس دشوار شده و صرف برخورد سلبی پاسخگو نیست. مجلس نیز آمادگی دارد با تصویب مصوبات جدید، در حوزه فرهنگسازی و ساماندهی حملونقل شهری نقشآفرینی کند.
انتهای پیام/