بازسازی متال گیر سالید، بدون تغییر اما با جلوهای نو

به گزارش polygon.com جدیدترین ساخته کونامی، Metal Gear Solid Delta: Snake Eater، یک سنتشکنی در میان بازسازیهای مدرن و پر زرق و برق از بازیهای محبوب محسوب میشود. توسعهدهندگان به جای بازتفسیر معنای بازی اصلی یا غافلگیر کردن طرفداران با محتوای جدید، رویکردی نسبتاً محتاطانه در پیش گرفتهاند.
Delta یک بازسازی به معنای خالص آن است: کونامی گرافیک بازی را با جزئیاتی باورنکردنی بهروز کرده و کنترلها و رابط کاربری را مدرنسازی کرده تا Snake Eater ۲۱ ساله، کاملاً جدید به نظر برسد. اما به داستان دوران جنگ سرد، شخصیتهای بهیادماندنی و هسته اصلی گیمپلی اکشن-مخفیکاری دست نزده است. در عوض، کونامی آن را مو به مو بازسازی کرده است.
با اینکه با یک بازسازی قدرتمند طرف هستیم، نوعی ترس یا محافظهکاری در Metal Gear Solid Delta دیده میشود؛ شاید به دلیل احترام عمیق به منبع اصلی یا برای جلوگیری از آزردن خالق سری، هیدئو کوجیما، و طرفداران پرشمارش. نام کوجیما به وضوح در Delta دیده میشود. در ابتدای بازی، هشداری نمایش داده میشود مبنی بر اینکه برخی عناصر ممکن است قدیمی به نظر برسند، اما سازندگان قصد داشتهاند ایدههای خالقان اصلی را حفظ کنند.
اما به محض ورود به بازی – که به دلیل حجم بالای توضیحات اولیه کمی طول میکشد – همان Metal Gear Solid ۳ که به یاد دارید را خواهید یافت، فقط بسیار زیباتر. محیطهای جنگلی در ابتدای بازی به شکلی خیرهکننده طراحی شدهاند. شخصیتها، از جمله اسنیک، ایوا و The Boss، فوقالعاده به نظر میرسند و با جزئیاتی غنی و نزدیک به واقعیت، اما همچنان با همان زیباییشناسی خاص سری متال گیر، بازسازی شدهاند.
گرافیک خیرهکننده و گزینههای گیمپلی
بازی در همان ابتدا گزینههای متعددی برای درجه سختی و سبک گیمپلی در اختیار بازیکن قرار میدهد. شما میتوانید حالت دوربین و کنترل کلاسیک «Legacy» (شبیه به بازیهای اولیه) را انتخاب کنید یا به سراغ «New Style» بروید که با تغییر دوربین و کنترلها، تجربهای شبیه به یک شوتر سومشخص امروزی ارائه میدهد. من بازی را با حالت New Style تجربه کردم که بسیار لذتبخشتر و در عین حال، گاهی چالشبرانگیزتر بود، به خصوص در بخشهای مخفیکاری.
داستان دستنخورده و شخصیتهای بهیادماندنی
داستان بازی که پس از بحران موشکی کوبا رخ میدهد، بدون تغییر باقی مانده است. اسنیک (با نامهای مستعار جک و نیکد) به خاک شوروی فرستاده میشود تا یک دانشمند روسی را که سلاحی جدید و سرنوشتساز ساخته، فراری دهد. پس از یک خیانت و یک انفجار هستهای، مأموریت اسنیک تغییر میکند و او وظیفه مییابد تا مربی سابق خود را از بین ببرد و همزمان از یک جنگ هستهای جهانی جلوگیری کند.
رابطه پیچیده و جذاب اسنیک با مربیاش، The Boss، بهترین بخش داستان است. همانطور که در بازیهای کوجیما مرسوم است، بخش بزرگی از داستان از طریق کاتسینهای طولانی و خوشساخت و مکالمات رادیویی روایت میشود. این کاتسینها با وفاداری کامل و توجهی باورنکردنی به جزئیات بازسازی شدهاند.
شخصیتهای منفی بازی، یعنی کلنل ولگین و تیم کماندویی او، واحد کبرا (Cobra Unit)، نیز به همان اندازه بهیادماندنی هستند. هر یک از اعضای کبرا شخصیتی اغراقآمیز و قابلیتهای منحصربهفردی دارند که باسفایتهای جذابی را خلق میکنند. از تکتیرانداز سالخورده The End گرفته تا The Pain که ارتشی از زنبورها را کنترل میکند، هر باسفایت یک پازل است که برای حل آن باید از تمام سلاحها و ابزارهای اسنیک استفاده کرد.
مکانیکهای اصلی، بقا و مخفیکاری
سیستمهای گیمپلی اصلی مانند استتار (Camouflage)، بقا و استقامت که نیازمند غذا خوردن مداوم اسنیک است، همگی در Delta بازسازی شدهاند. اسنیک میتواند با تعویض لباسها و رنگ صورت خود با محیط ترکیب شود و تقریباً نامرئی شود.
اگر شناسایی شوید، بهترین راه استفاده از مبارزات تنبهتن (CQC) است. اسنیک میتواند دشمنان را بیهوش کرده یا از آنها به عنوان سپر انسانی استفاده کند. البته به لطف زمان بارگذاری سریع و سیستم ذخیره خودکار سخاوتمندانه، بازگشت به ذخیرههای قبلی پس از هر اشتباه آسانتر از همیشه است.
برای بازیابی استقامت، اسنیک باید تقریباً هر چیزی که در جنگل پیدا میکند بخورد: مار، موش، رتیل، قارچ و حتی نودل فوری. آزمایش با غذاهای مختلف و شنیدن واکنشهای دیوید هیتر (صداپیشه اسنیک) به آنها، یکی از بخشهای سرگرمکننده بازی است.
عناصری که خوب کهنه نشدهاند
Metal Gear Solid Delta به لطف بستر دوران جنگ سرد و پیام ضد جنگ هستهای خود، اثری بیزمان به نظر میرسد. اما برخی از جنبههای Snake Eater به خوبی کهنه نشدهاند؛ به خصوص علاقه کوجیما به زوایای دوربین کنجکاو و معذبکننده و استفاده از هر فرصتی برای به نمایش گذاشتن بدن شخصیت ایوا (Eva). این موضوع در کل سری متال گیر وجود دارد، بنابراین اگر قبلاً با آن کنار آمدهاید، اینجا نیز چیز جدیدی شما را آزار نخواهد داد.
علاوه بر بخش داستانی، مینیگیم آرکید Snake vs. Monkey نیز بازگشته است که در آن اسنیک باید میمونهای سری Ape Escape (و در نسخه ایکسباکس، Bomberman) را پیدا کند. در این نسخه، Astro Bot نیز به عنوان یک شخصیت قابل شکار به بازی اضافه شده است. حالتهای مدرنی مانند Photo Mode و یک بخش آنلاین به نام Fox Hunt (که در زمان عرضه در دسترس نخواهد بود) نیز در بازی وجود دارند.
Metal Gear Solid Delta جان تازهای به Snake Eater میبخشد و این ماجراجویی کلاسیک دوران جنگ سرد را بهتر از همیشه به نمایش میگذارد. کونامی با این بازسازی نشان داد که توانایی بالایی در پولیش فنی عناوین کلاسیک خود دارد. بر اساس کیفیت بالای Delta، مشتاقانه منتظر پروژههای بعدی آنها هستیم. با این حال، امیدواریم کونامی در قدم بعدی کمی اعتماد به نفس بیشتری به خرج دهد و ریسکهای خلاقانهتری با آثار کوجیما انجام دهد. کوجیما از این سری عبور کرده است و شاید وقت آن رسیده که تیم ناظر بر آینده متال گیر نیز همین کار را انجام دهد.
بازی Metal Gear Solid Delta: Snake Eater در تاریخ ۲۶ آگوست برای پلیاستیشن ۵، کامپیوترهای شخصی و ایکسباکس سری X/S منتشر خواهد شد.
انتهای پیام/