استودیوی Tactical Adventures در مراسم The Game Awards امسال، با نمایشی دراماتیک و پرجزئیات، پردهبرداری کاملتری از بازی مورد انتظار Solasta ۲ انجام داد. این نمایش نه تنها تاریخ عرضه نسخه «دسترسی زودهنگام» (Early Access) را مشخص کرد، بلکه از حضور یک تیم صداپیشگی ستاره و تغییر رویکرد بازی به سمت روایتی سینماییتر خبر داد.
مراسم The Game Awards ۲۰۲۵ پنجشنبه شب (۱۰ دسامبر) در لسآنجلس برگزار شد و پرونده سال گیمینگ را با اهدای جوایز به برترینها بست. در شبی که صنعت بازی دستاوردهای خود را جشن گرفت، عناوینی، چون Clair Obscur: Expedition ۳۳، Donkey Kong Bananza و The Last of Us Season ۲ توانستند جوایز ارزشمندی را به خانه ببرند.
شرکت سونی رسماً از فهرست عناوین جدید بخش «گیم کاتالوگ» (Game Catalog) سرویس پلیاستیشن پلاس برای ماه دسامبر ۲۰۲۵ رونمایی کرد. در آخرین ماه سال میلادی، مشترکین سطوح Extra و Premium به ۹ بازی جدید از جمله اثر مخفیکاری Assassin’s Creed Mirage و اکشن دشوار Wo Long: Fallen Dynasty دسترسی خواهند داشت.
مراسم The Game Awards ۲۰۲۵ فرا رسیده است و طبق رسم هر سال، بخش عمده برنامه به نمایش تریلرها و رونمایی از بازیهای جدید اختصاص دارد. در حالی که حضور برخی عناوین بزرگ از جمله ریبوت Tomb Raider و تیزر جدیدی از سگا قطعی شده، شایعات پیرامون رونماییهای غافلگیرکننده، از جمله سرنوشت مجسمه مرموز جف کیلی و بازگشت برخی از فرنچایزهای محبوب، به اوج خود رسیده است.
بر اساس گزارش جدیدی که از پشت پردههای تجاری مراسم «گیم اواردز» (The Game Awards) منتشر شده است، توسعهدهندگان و ناشران برای نمایش بازیهای خود در این رویداد سالانه، باید هزینههای سنگینی بپردازند. طبق این گزارش، هزینه نمایش یک تریلر طولانی در این مراسم که توسط جف کیلی میزبانی میشود، اکنون به رقم سرسامآور یک میلیون دلار رسیده است.
بهروزرسانی بزرگ بازی Grand Theft Auto Online با عنوان «A Safehouse in the Hills» هماکنون در دسترس بازیکنان قرار گرفته است. این آپدیت نه تنها امکان تجربه زندگی لوکس و خرید عمارتهای اختصاصی را فراهم میکند، بلکه شاهد بازگشت یکی از شخصیتهای اصلی GTA V، مایکل دی سانتا (Michael De Santa)، به عنوان همسایه جدید بازیکنان هستیم. این بهروزرسانی همراه با Title Update ۱.۷۲ برای Grand Theft Auto V عرضه شده است.
لیست نمایشهای مراسم The Game Awards امسال بسیار پربار به نظر میرسد، حضور یکی از نمادینترین فرنچایزهای تاریخ بازیهای ویدیویی نیز رسماً تأیید شد. طبق اعلام برگزارکنندگان، در رویداد ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر)، شاهد بازگشت Lara Croft و رونمایی ویژهای از «آینده سری Tomb Raider» خواهیم بود.
حساب رسمی بازی LEGO Batman: Legacy of the Dark Knight تأیید کرد که شوالیه تاریکی در فرم لگویی خود، برای نمایش در مراسم The Game Awards (پنجشنبه ۱۱ دسامبر) آماده میشود. این عنوان مورد انتظار که قرار است در سال ۲۰۲۶ عرضه شود، با وعده سیستم مبارزات الهامگرفته از سری آرکام و جهانباز بودن شهر گاتهام، یکی از موردانتظارترین بازیهای این فرنچایز است.
نیکیتا بویانو، رئیس استودیوی Battlestate Games، در اقدامی غیرمنتظره و طنزآمیز، جامعه بازیکنان Escape from Tarkov را حسابی دست انداخت. او با انتشار کدی تحت عنوان کنایهآمیز «PAY2WIN» (پول بده تا برنده شوی)، وعده آیتمهای ارزشمندی را داد که در نهایت به یک شوخی «پوچ» تبدیل شد.
بازی Octopath Traveler ۰، در پسِ ظاهر هنری و پیکسلشده خود، از یک مکانیسم «نفوذ» (Influence) بیرحمانه بهره میبرد که مدیریت منابع و بقای در بازی را به اجرای اعمال غیراخلاقی علیه شخصیتهای غیرقابل بازی (NPCs) گره میزند. این سیستم، بازیکنان را به سوی مجموعهای از انتخابهای اخلاقی چالشبرانگیز سوق میدهد؛ جایی که سرقت یا سوءاستفاده، به موثرترین روش برای پیشرفت تبدیل میشود.
تحلیل ترکیب هیئت داوران مراسم The Game Awards نشان میدهد که با وجود افزایش بیسابقه تعداد و تنوع بینالمللی داوران در سال ۲۰۲۵، خروجی نهایی و لیست نامزدها به شدت محافظهکارانه و متمرکز بر عناوین جریان اصلی (Mainstream) شده است. به نظر میرسد هرچه هیئت داوران بزرگتر میشود، شانس دیده شدن بازیهای مستقل و خلاقانه کاهش مییابد.
مراسم سالانه The Streamer Awards به پایان رسید و تندیسها به برترین تولیدکنندگان محتوای سال ۲۰۲۵ اهدا شد. در حالی که برندگان بسیاری از بخشها قابل پیشبینی بودند، بزرگترین شگفتی شب در بخش محبوب «بهترین VTuber» رقم خورد؛ جایی که یک بادام زمینی متحرک توانست به حکمرانی ۳ ساله ملکه این پلتفرم پایان دهد.
استودیو Embark اعلام کرد که فاز بعدی پروژه Expedition بازی شوتر موفق ARC Raiders با تأخیر چند روزه آغاز خواهد شد. این پروژه که قرار است با پاک شدن بخش عمدهای از پیشرفت بازیکنان همراه باشد، به جای تاریخ قبلی، در تاریخ جدیدی به استقبال بازیکنان خواهد رفت. تاریخ آغاز پنجره Expedition اکنون به ۱۷ دسامبر (۲۷ آذر) و تاریخ خروج نهایی به ۲۲ دسامبر (۲ دی) موکول شده است.
ران گیلبرت، طراح افسانهای بازیهای ماجراجویی و خالق سری Monkey Island، اعلام کرد دیگر علاقهای به ساخت بازیهای ماجراجویی دوبعدی کلاسیک ندارد. او این سبک را که خود با آن به شهرت رسید، به فیلمهای صامت مقایسه کرده و معتقد است این ژانر در نسلهای آینده، دیگر زنده نخواهد ماند. این دیدگاه از سوی کسی مطرح میشود که تنها چند سال پیش، این سری را با موفقیت در همان فرم کلاسیک احیا کرد.
برخلاف برنامههای اعلام شده قبلی، انویدیا پشتیبانی از فیزیک ۳۲ بیتی PhysX را به کارتهای گرافیک نسل GeForce RTX ۵۰ بازگرداند. این اقدام که در درایور جدید Game Ready Driver ۵۹۱.۴۴ گنجانده شده است، مشکل اصلی سازگاری این کارتها با مجموعهای از بازیهای کلاسیک و پرطرفدار که به جلوههای فیزیک متکی بودند را برطرف کرد.
جدیدترین اثر سازندگان Danganronpa و Zero Escape یک ریسک بزرگ و عجیب است. این بازی که ترکیبی از رمان مصور (Visual Novel) و استراتژی است، بازیکن را مجبور میکند یک مقدمهچینی کُند و ۳۰ ساعته را تحمل کند! اما اگر به سازندگان اعتماد کنید و از این سد بگذرید، با یکی از بهترین، دیوانهوارترین و فراموشنشدنیترین تجربههای نقشآفرینی سال روبهرو خواهید شد.
شایعهای که به سرعت در مورد محتوای تیزر جف کیلی مجری و بنیانگذار The Game Awards در خصوص مجسمه مرموز قوت گرفته بود، تکذیب شد. با وجود آنکه گزارشهایی مبنی بر ارتباط این تیزر با توسعه بازی Diablo ۴ وجود داشت، اکنون مشخص شده است این اطلاعات به روز نیستند و هویت واقعی شیء مرموز همچنان در هالهای از ابهام باقی مانده است.
شرکت کپکام، سازنده سری بازیهای پرطرفدار ترس و بقا، تأیید کرد عنوان مورد انتظار Resident Evil Requiem در مراسم The Game Awards ۲۰۲۵ حضور خواهد داشت. این رویداد بزرگ که قرار است ۱۱ دسامبر (۲۰ آذر) برگزار شود، نگاهی تازه و احتمالاً ترسناک به نهمین نسخه اصلی این فرنچایز محبوب را به نمایش خواهد گذاشت.
در میان عناوین ورزشی موفقی که نینتندو با محوریت فرنچایز ماریو خلق کرده است، Super Mario Strikers یک نقطه عطف ویژه محسوب میشود. این بازی که در تاریخ ۵ دسامبر ۲۰۰۵ برای کنسول GameCube منتشر شد، اکنون ۲۰ ساله است. Super Mario Strikers موفقیت خود را مدیون توازن دقیق میان مکانیکهای نینتندو و رویکرد ساختارشکنانهای است که با کنار گذاشتن قوانین واقعگرایانه، هرج و مرج خالص دنیای ماریو را به میدان فوتبال آورد.
«جشنواره بازارپردازی فرهنگ و بازیهای رایانهای» فرصتی برای صاحبان آثار فرهنگی فراهم میکند تا با ورود به فرآیند ارزیابی و همکاری با استودیوهای بازیسازی، محتوای خود را در قالب تجربههای دیجیتال و بازی بازآفرینی کنند. در این جشنواره، قابلیت بازیپذیری آثار با حضور تیمهای تخصصی بررسی میشود و صاحبان محتوا میتوانند با تأیید مالکیت حقوقی، آثار خود را برای تبدیل به بازیهای موبایلی، رایانهای و چندسکویی ارائه کنند.