19:19 07 / 05 /1404
دبیر پویش «ایران برندۀ بازی» در گفتگو با آناتک:

۱۲ هزار کاربر در پویش ملی «ایران برنده بازی» شرکت کردند

۱۲ هزار کاربر در پویش ملی «ایران برنده بازی» شرکت کردند
ثبت بیش از ۷ میلیون نصب، ۱۲ هزار مشارکت‌کننده فعال در چالش‌ها و ۲۵ عنوان بازی از ۲۵ شرکت داخلی، باعث شده است تا پویش «ایران برنده بازی» در مدت کمتر از دو هفته، جایگاه ویژه‌ای در میان نوجوانان و جوانان پیدا کند. این رویداد فرهنگی که با محوریت بازی‌های دیجیتال در حوزه مقاومت طراحی شده، حالا در مسیر گسترش به ۴۰ عنوان بازی قرار دارد و قرار است تا پایان مردادماه، به کار خود ادامه دهد.

دبیر نخستین رویداد ملی «ایران برنده بازی»، در گفت‌وگویی اختصاصی به تشریح اهداف، برنامه‌ها و دستاورد‌های این پویش فرهنگی پرداخت. به گفته جعفر بختیار، استفاده از ظرفیت بازی‌های دیجیتال در انتقال مفاهیم ملی، گامی نو در جهت همراه‌سازی نسل نوجوان با ارزش‌های مقاومت و همبستگی است. او از آغاز این پویش با ۵ بازی و گسترش آن به ۴۰ عنوان سخن گفت و تأکید کرد این حرکت می‌تواند در آینده به جشنواره‌ای ملی بدل شود.

میلیون‌ها نصب هزاران شرکت‌کننده 

بختیار، به هدف اجرای پویش «ایران برنده بازی» اشاره کرد و گفت: «پویش ایران برنده بازی برای افزایش حس رشادت، مقاومت و همبستگی ملی میان نوجوانان و جوانان به‌وجود آمده است. این پویش در ابتدا با ۵ عنوان بازی آغاز شد و به مرور، بازی‌سازانی که در حوزه مقاومت فعالیت داشتند نیز به آن پیوستند. در حال حاضر، وب‌سایت رسمی ما به آدرس iranbarandeh.ir میزبان ۲۵ عنوان بازی از ۲۵ استودیو‌بازی مختلف است. بازی‌های حاضر در این رویداد در حال حاضر بیش از 7 میلیون نصب فعال دارند که بیش از 12 هزار نفر با اجرای چالش‌های طراحی شده در بازی‌ها، در بخش رقابتی این رویداد شرکت‌کرده‌اند. ۱۲ عنوان دیگر نیز در دست بررسی توسط نظام رده‌بندی سنی بازی‌های رایانه‌ای (اسرا) است که به‌زودی به پویش افزوده خواهند شد. پیش‌بینی می‌کنیم تا پایان این دوره، تعداد بازی‌ها به ۴۰ عنوان برسد.»

بازی کن، ویدیو بساز، جایزه بگیر

او درخصوص ساختار مشارکت در این پویش توضیح داد: «کاربران پس از ورود به سایت و انتخاب هر بازی، به اطلاعات کامل آن و لینک دانلود دسترسی دارند. برای هر بازی یک چالش ساده طراحی شده که پس از انجام آن، شرکت‌کنندگان فایل تصویری خود را از طریق پیام‌رسان بله به آدرس دبیرخانه ما ارسال می‌کنند. به آثار برگزیده یا آثار منتخب از طریق قرعه‌کشی، جوایز اهدا می‌شود؛ همچنین کاربران می‌توانند پس از انجام بازی، ویدیویی از خود تهیه کنند که در آن دوستان و دیگران را به شرکت در پویش ملی دعوت می‌کنند. شعاری که در این ویدیو‌ها باید استفاده شود، «هم‌بازی، همه‌بازی، ایران برنده بازی» است که با یک نماد خاص همراه است، برای این دسته از آثار نیز جوایز ویژه‌ای در نظر گرفته‌ایم.»

بختیار در پاسخ به این پرسش که چرا بستر بازی برای انتقال مفاهیم فرهنگی انتخاب شده است، اظهار کرد: «دو پویش طراحی کردیم؛ یکی با عنوان «هم‌بازی» برای بازی‌های تفریحی و مناسب رده سنی کودک، که هدف آن ایجاد فضای سرگرم‌کننده در دوران مقاومت ۱۲ روزه و جنگ تحمیلی اخیر بود. پویش دوم با عنوان «ایران برنده بازی» مختص بازی‌های حوزه مقاومت است، تا مفاهیم مربوط به رشادت، راه شهدا و ایثار از طریق بازی به جوانان منتقل شود؛ بازی‌ها فضای کاملاً تعاملی دارند و امکان هم‌ذات‌پنداری را فراهم می‌کنند. بنابراین، از این طریق می‌توان پیام‌ها را به‌صورت مؤثرتر و ملموس‌تری به نسل جدید منتقل کرد.»

بازی‌های پربازدید و شاخص

دبیر پویش به بازی‌های پربازدید اشاره کرد و گفت: «بازی‌هایی مانند جنگ زره‌ای، مدال ذوالفقار و عملیات انهدام از جمله آثار شاخص ما هستند. به‌ویژه بازی عملیات انهدام که در شبکه شاد بیش از ۶۰۰ هزار نفر مخاطب داشته است و اکنون روی سایت نیز در دسترس کاربران قرار دارد. تمام بازی‌های حاضر در پویش، از نظر کنترل کیفیت، موفق به دریافت تأییدیه از بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای (اسرا) شده‌اند. البته از آن‌جا که این بازی‌ها در ژانر خاص مقاومت تولید شدند، ممکن است دایره مخاطبان آنها محدودتر از سایر ژانر‌ها باشد، اما بهترین‌های این حوزه برای پویش انتخاب شده‌اند.»

به گفته جعفر بختیار، دبیر پویش «ایران برنده بازی»، اسامی بازی‌ها و استودیو‌بازی‌هایی که به این پویش ملحق شدند به شرح زیراست:

مدال ذوالفقار (حلقه سیاه) «اندیشه نوآور اسلامی»، فرمانده مقاومت (نبرد آمرلی) «منادیان»، روز بی آینه «iran Armed Force»، عملیات انهدام «شرکت رسانه گستر بنیسی»، رئیسعلی دلواری (نبرد با استعمار) «گولی لند»، جنگ زرهی (تانک ایرانی) «پلاس ناین گیمز»، آوردگاه (بتل رویال - مالتی پلیر) «استودیو حسان»، شاهین «طراحان سفید (لیام گیمز)»، شکارچی ۲ (انهدام منافقین) «مرکز تولید محتوای مجازی نیروی هوایی»، مبارزه در خلیج عدن «Amytis Games»

pheonix۱ (نسخه کامل حمله به h۳) «Stalker Soren Gig Team»، فرماندهان «مرکز نوآوری خانواده و کودک مهاد»، رویال استرایک «طراحان سفید (لیام گیمز)»، مدافعان «پیشگامان عصر نرم»، ارتشبد (جنگ آنلاین همزمان) «علی نظری»، سفیر عشق «مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی»، مختار (فصل قیام) «مهدی جعفری»، حملۀ موشکی «سنتر گیمز»، انتقام سخت (شهادت سردار دلها) «سنتر گیمز»، کودکان اربعین «مرکز نوآوری خانواده و کودک مهاد»، پیربابا (بازی آشپزی ایرانی-موکبداری) «استدیو مارس»، شبیخون «گروه بازی سازی دیار کهن» آتش بار «شرکت چندرسانه‌ای رایکا»، جنگ کاغذی (بازی تانکی آنلاین) «آب‌های خونین»، شبیه خوان «کری گیمز»، اسکادران آتش «پارسیس گیمز»، دلیران «استودیو مشکات»، شکارچی «مرکز تولید محتوای مجازی نیروی هوایی»، صاعقه «مرکز تولید محتوای مجازی نیروی هوایی»، پایگاه شکاری «مرکز تولید محتوای مجازی نیروی هوایی»، عملیات آلفا «گلیم گیمز»، بازی VR ۱۲ «مهاد رسانه».

بازی‌ها، پنجره‌ای به جهان مقاومت و هویت ملی

بختیار در خصوص نحوه انتقال پیام‌های فرهنگی در بازی‌ها گفت: «در بازی‌هایی که به‌زودی رونمایی می‌شوند، مدل عملکرد نیرو‌های نظامی در مقابله با جنگ بازسازی شده است. این بازی‌ها به گونه‌ای طراحی شده‌اند که مخاطب می‌تواند حس حضور در میدان مقاومت را تجربه کرده و مفاهیم آن را از نزدیک درک کند.»

او با اشاره به میزان استقبال کاربران از پویش، اظهار داشت: «از آغاز رسمی پویش در ۲۰ تیر‌ماخه تا امروز بیش از ۱۲ هزار نفر در چالش‌ها شرکت کرده‌اند و ارسال آثار نیز فراتر از حد انتظار بوده و این پویش تا پایان مرداد ادامه دارد و امیدواریم در روز‌های آینده با رشد بیشتری مواجه شویم.»

از پویش به جشنواره

بختیار درخصوص برنامه بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای تداوم چنین رویدادی و یا شکل‌گیری جشنواره‌ای حول بازی‌های مقاومت‌محور، بیان کرد: «در آینده، برنامه‌ای تحت عنوان جشنواره بازی‌های مقاومت برگزار خواهیم کرد تا از طریق آن، بازی‌هایی که در این حوزه تولید شده‌اند به مردم معرفی شوند. امروز پویش را داریم، ان‌شاءالله فردا یک جشنواره ملی خواهیم داشت.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب