چینیها راننده نمیخواهند؛ صعود تاکسیهای خودران به بازارهای جهانی

به گزارش خبرگزاری آنا؛ خودروهای خودران در سالهای اخیر، از رویاهای علمیتخیلی به واقعیتی در حال گسترش تبدیل شدهاند. این وسایل نقلیه بدون راننده، با اتکا به هوش مصنوعی، سنسورها و نقشههای دقیق، وعده آیندهای ایمنتر، مقرونبهصرفهتر و کارآمدتر را برای حملونقل شهری میدهند. چین، بهعنوان یکی از پیشگامان این فناوری، با حمایت دولتی و زیرساختهای پیشرفته، توانسته جایگاه مهمی در بازار جهانی خودروهای خودران پیدا کند. این کشور نهتنها در توسعه فناوری، بلکه در تجاریسازی و صادرات آن نیز به سطح جهانی قدم گذاشته است.
توسعه داخلی، نقطه آغاز انقلاب خودران
به گزارش technode، شرکتهای فناوری چینی بایدو و پونی. آی توانستهاند مجوز بهرهبرداری از تاکسیهای کاملاً خودران و دریافت هزینه از مسافران را در منطقهای به وسعت ۷۷۷ کیلومتر مربع در شانگهای دریافت کنند. این منطقه شامل مراکز پرتردد شهری مانند پودونگ و نشاندهنده ورود رسمی این فناوری به جریان اصلی حملونقل شهری چین است.
چین با ترکیبی از زیرساختهای دیجیتال پیشرفته، حمایت دولتی و سرمایهگذاریهای کلان، نهتنها حملونقل شهری خود را دگرگون کرده، بلکه به بازیگری کلیدی در شکلگیری آینده جهانی خودروهای خودران تبدیل شده است
در حاشیه کنگره جهانی هوش مصنوعی ۲۰۲۵، لو تیانچنگ، مدیر فناوری پونی. آی اعلام کرد که این شرکت اکنون مجوز ارائه خدمات تجاری در چهار شهر بزرگ چین پکن، شانگهای، گوانگژو و شنژن را در اختیار دارد. در مرحله نخست، حدود ۱۰۰ تاکسی رباتی در اختیار شهروندان قرار گرفته که تا پایان سال به ۵۰۰ دستگاه افزایش مییابد. همچنین، برنامهریزیها نشان میدهد تا سال ۲۰۲۷، منطقه عملیاتی خودروهای خودران به ۲۰۰۰ کیلومتر مربع در شانگهای افزایش خواهد یافت و بیش از ۶ میلیون سفر خودران در این کلانشهر انجام میشود. در حال حاضر، این خودروها تحت قوانین جدید، با حضور یک راننده ایمنی در صندلی سرنشین فعالیت میکنند تا در صورت نیاز مداخله کند.
پونی. آی در مسیر رقابت با ویمو و تسلا
پونی. آی، که اولین خدمات تجاری تاکسی رباتی را در سال ۲۰۲۲ در گوانگژو آغاز کرد، اکنون در کنار بایدو و شرکت مومنتا، توافقهایی با اوبر برای گسترش جهانی خدمات خودران دارد. این شرکتها با رقبایی، چون ویمو (تابعه گوگل) رقابت میکنند؛ شرکتی که تاکنون بیش از ۱۰ میلیون سفر خودران را در آمریکا ثبت کرده و ناوگانی با بیش از ۱۵۰۰ خودرو دارد.
در همین حال، تسلا در در تاریخ ۲۲ ژوئن با ناوگان کوچکی از مدل Y در شهر آستین آمریکا، خدمات تاکسی رباتی خود را آغاز کرد. این شرکت قصد دارد سیستم رانندگی خودکار (FSD) خود را بهزودی در چین و اروپا نیز راهاندازی کند. از سوی دیگر، بایدو نیز اعلام کرده که تاکنون بیش از ۱۱ میلیون سفر خودران انجام داده و بیش از ۱۰۰۰ خودروی بدون راننده را در ۱۵ شهر دنیا به کار گرفته است. شرکت پونی. آی هم تا پایان سال ۲۰۲۵، ناوگان خود را از ۳۰۰ به ۱۰۰۰ خودرو افزایش خواهد داد.
گام بلند چین به سوی بازار جهانی
شرکت چینی هلوبایک با مشارکت گروه آنت و تولیدکننده باتری CATL، با سرمایهگذاری اولیه ۳ میلیارد یوان، وارد بازار تاکسیهای خودران شده است. این شرکت بر توسعه فناوری رانندگی سطح ۴ تمرکز دارد؛ سطحی که خودرو در آن میتواند در شرایط عادی بهطور کامل بدون دخالت انسان حرکت کند و تنها در مواقع خاص نیاز به مداخله انسانی دارد.
بایدو، با برند «آپولو گو»، همکاریهایی با سازمان حملونقل دبی آغاز کرده و قرار است تا سال ۲۰۲۸، دستکم ۱۰۰۰ خودروی رباتی را در این شهر مستقر کند؛ همچنین قراردادی با شرکت AutoGo در ابوظبی منعقد شده تا بزرگترین ناوگان بدون راننده منطقه ایجاد شود. در این راستا، شرکت پونی. آی اعلام کرده که با همکاری اوبر، تاکسیهای رباتی خود را از پایان سال جاری در یکی از کشورهای خاورمیانه مستقر خواهد کرد. این همکاری قرار است در سالهای آینده به بازارهای بینالمللی دیگری نیز گسترش پیدا کند.
تا سال 2027، بیش از 6 میلیون سفر خودران در شانگهای انجام خواهد شد و این شهر به بزرگترین گردنه جهانی تاکسیهای رباتی بدل میشود، جایی که هوش مصنوعی پشت فرمان نشسته و آینده حملونقل را رقم میزند.
اولین آزمایش بدون راننده در خاورمیانه
به گزارش chinadaily، استارتآپ وایراید نیز گام مهمی در این حوزه برداشته و اولین ناوگان تاکسیهای کاملاً بدون راننده را در ابوظبی آزمایش کرده است. این خودروها حتی راننده ایمنی هم ندارند و روی جادههای عمومی در حال حرکتاند که این به مثابه یک اتفاقی تاریخی در خاورمیانه است. در این خصوص، ژانگ شیانگ، استاد دانشگاه فناوری هوانگهو، میگوید: «چین در صدر توسعه و کاربرد فناوری رانندگی خودکار در سطح جهانی قرار دارد.» همچنین ژو کهلی، مدیر مؤسسه اقتصاد جدید چین، تأکید دارد که شرکتهای چینی با تجربه گسترده داخلی، آماده ایفای نقش کلیدی در سطح بینالمللی هستند.
نگاهی به آینده
چین با ترکیبی از زیرساختهای دیجیتال پیشرفته، سرعت بالا در صدور مجوز، حمایت دولت و سرمایهگذاریهای کلان، خود را به عنوان قطب جهانی فناوری خودران مطرح کرده است. این کشور نهتنها مسیر حملونقل شهری در داخل مرزهایش را تغییر داده، بلکه به بازیگری کلیدی در تعیین آینده جهانی این صنعت تبدیل شده است آیندهای که در آن، «هوش مصنوعی» پشت فرمان خواهدنشست.
انتهای پیام/