13:13 08 / 05 /1404
مدیرعامل «گپ» و «ویراستی» در گفت‌وگو با آناتک:

حضور فعالانۀ مسؤولان در سکوهای ایرانی اعتماد مردم به سکوهای داخلی را افزایش می‌دهد

حضور فعالانۀ مسؤولان در سکوهای ایرانی اعتماد مردم به سکوهای داخلی را افزایش می‌دهد
مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان «گپ» و شبکۀ اجتماعی «ویراستی» در گفت‌گو با خبرنگار فناوری آناتک می‌گوید قوانین و حمایت‌های دولتی زمانی مؤثرند که با رفتار عملی مسؤولان همراه شده و به تقویت زیست‌بوم دیجیتال داخلی منجر شود. استفاده مسؤولان از سکوهای خارجی موجب تضعیف پیام‌رسان‌های بومی خواهد شد. حضور فعال و الگوساز مسؤولان در سکوهای داخلی، شرط اساسی رشد پایدار و مشارکت مردمی در این فضاست.

به گزارش خبرگزاری آنا؛ چند سالی می‌شود که توسعه زیست‌بوم دیجیتال کشور به‌ویژه در حوزه پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی داخلی، به یکی از اولویت‌های راهبردی در سیاست‌گذاری فضای مجازی کشور تبدیل شده است، هرچند به نظر می‌رسد که وزارت ارتباطات در دورۀ فعلی حداقل در مقام عمل آنطور که باید به این سیاست توجه نمی‌کند. واضح است که تحقق اهداف این حوزه صرفاً از مسیر تدوین آیین‌نامه‌ها و حمایت‌های مالی ممکن نیست؛ بلکه نیازمند شکل‌گیری رفتار الگوساز از سوی مسئولان و نهادهای حاکمیتی است. زمانی که سیاست‌گذاران خود به استفاده از سکوهای داخلی متعهد باشند، زمینه اعتماد عمومی و مشارکت مردمی نیز فراهم خواهد شد.

یکی از چالش‌های جدی در مسیر رشد سکوهای بومی، دوگانگی رفتاری میان گفتار رسمی و عملکرد عملی برخی مسئولان کشور است. استفاده مستمر برخی از مقامات از شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند ایکس آمریکایی که مالک آن به طور رسمی از کشته شدن مردم توسط متجاوزین صهیونیست به ایران حمایت می‌کند و به‌رغم محدود بودن تعدادی از سکوهای مورد اشاره در کشور، پیام متناقضی به مخاطبان منتقل می‌کند.

این رفتار علاوه بر اینکه موجب سردرگمی کاربران در انتخاب مسیر ارتباطی با حاکمیت می‌شود، اعتماد به سکوهای داخلی را نیز تضعیف خواهد کرد. در چنین شرایطی، اقدامات حمایتی صرفاً در سطح شعار باقی مانده و به اهداف واقعی خود نمی‌رسند.

خبرنگار فناوری آناتک در گفت‌وگو با مهدی انجیدنی، مدیرعامل پیام‌رسان «گپ» و شبکه اجتماعی «ویراستی»، به بررسی این موضوع پرداخته است که چگونه حضور عملی مسئولان در سکوهای داخلی می‌تواند به الگویی مؤثر برای مردم تبدیل شود. این مصاحبه با هدف واکاوی نقش رفتار مسئولان در تقویت زیست‌بوم دیجیتال، و بررسی الزامات اجرایی حمایت از پیام‌رسان‌های بومی، به‌ویژه در شرایطی که کشور به استقلال ارتباطی و فرهنگی در فضای مجازی نیاز دارد، انجام شده است.

حضور فعالانۀ مسئولان در سکوهای ایرانی؛ اعتماد مردم به سکوهای داخلی را افزایش می‌دهد

حمایت عملی مسئولان، حلقۀ مفقودۀ تحقق اهداف حمایتی در صنعت محتوا است

مهدی اننجیدنی در ابتدای مصاحبه با اشاره و تصویب سند تسهیم درآمد حاصل از تولید ترافیک و اثر کلی مثبت آن بر زیست‌بوم اقتصاد دیجیتال کشور، به خبرنگار فناوری آناتک دربارۀ مسیر اثر بخش‌تر شدن، حمایت‌ها می‌گوید: قوانین زمانی مؤثر خواهند بود که به استقرار پایدار صنعت در کشور منجر شوند و خدمات‌رسانی را به‌صورت کامل محقق سازند. حمایت‌های دولتی نیز زمانی معنا و توجیه دارند که سیاست‌گذاران خود به استفاده از خدمات داخلی متعهد باشند و مردم را نیز به تبعیت از این الگو ترغیب کنند. متأسفانه در حال حاضر، چنین رویکردی دستکم در میان بخشی از مسئولان کشور مشاهده نمی‌شود. این موضوع سبب می‌شود که تعدادی از اقدامات حمایتی صرفاً در قالب آیین‌نامه‌های کلی باقی بمانند و به اهداف مورد نظر خود نرسند. به‌عبارت دیگر، هدف اصلی این اقدامات که استقرار و ارتقای صنعت محتوا در کشور است، محقق نمی‌شود.

وی می‌افزاید: بنده معتقدم که ما به‌جای تمرکز صرف بر حمایت‌های مالی، بهتر است قوانین کشورمان را به‌گونه‌ای تدوین کنیم که از ترویج سبب حمایت عملی از زیست‌بوم داخلی کشور شود؛ زمانی که مسئولان خود در شبکه‌های خارجی فعال هستند، نمی‌توان انتظار داشت که مردم به استفاده از سرویس‌های داخلی روی آورند. این تناقض، موجب بی‌اعتمادی عمومی می‌شود و رشد پیام‌رسان‌های داخلی را نیز با چالش مواجه خواهد ساخت.

مدیرعامل گپ تأکید می‌کند: رشد واقعی سکوهای ایرانی از مسیر حمایت‌های نمادین نمی‌گذرد، این موضوع نیازمند اصلاح رفتار الگوساز مسئولان و تدوین سیاست‌های بازدارنده در برابر سلطه سکوهای خارجی است. حمایت‌های مالی می‌توانند به ساماندهی نسبی اقتصاد تولید محتوا کمک کنند، اما به‌تنهایی قادر به ایجاد رشد پایدار نیستند. برای مثال، اگر قرار باشد ورزشکاری در المپیک شرکت کند، اما هنوز پاسپورت و ویزای او صادر نشده باشد، تهیه لباس و کفش ورزشی برای او اولویت ندارد. به همین قیاس، برخی اقدامات حمایتی در حوزه محتوا نیز باید همزمان با انجام اقدام‌های پایه‌ای و اولیه انجام شوند.

تناقض رفتاری مسئولان با سیاست‌های حمایتی، عامل بی‌اعتمادی عمومی

این فعال زیست‌بوم فناوری اطلاعات ایران تصریح می‌کند: همچنین اگر در شهری پاساژی ساخته شود، اما هیچ‌گونه تبلیغ یا ترویجی برای آن صورت نگیرد و حتی مسئولان خود در پاساژ‌های دیگر حضور داشته باشند، بحث درباره سیاست‌های حمایتی آن پاساژ بی‌اثر خواهد بود. بنابراین، پیش از پرداختن به اقتصاد مجموعۀ سکوهای داخلی، باید خود زیست‌بوم تثبیت و تقویت شود. در حال حاضر، برخی اقدامات و سیاست‌ها حتی در جهت تضعیف این زیست‌بوم عمل می‌کنند. به‌عنوان نمونه، ما اکنون در حال بحث درباره اقتصادی هستیم که نسبت به یک سال گذشته کوچک‌تر شده است، و این مسئله جای تأمل دارد.

مدیرعامل ویراستی در ادامه عنوان می‌کند: مسئولین دولت سیزدهم نسبت به دولت‌های پیشین، حضور بیشتری در پیام‌رسان‌های داخلی داشته است. به‌طور خاص، حضور برخی مسئولان در سکوی «ویراستی» محسوس بوده و این حضور، به‌ویژه در مقاطعی، تأثیر خوبی روی رشد این سکو داشت. مردم به‌طور طبیعی علاقه‌مندند راهی برای ارتباط مستقیم با مسئولان داشته باشند، و حضور دولتمردان در سکوهای داخلی، موجب افزایش مشارکت و کنشگری کاربران می‌شود.

حضور مسئولان در سکوهای داخلی، محرک مشارکت و اعتماد کاربران خواهد بود

انجیدنی دربارۀ تأثیر استفادۀ مستمر برخی مسئولین از سکوهای خارجی بر زیست‌بوم فناوری اطلاعات کشور عنوان می‌کند: ضرورت توجه جدی‌تر به فضای مجازی امری انکارناپذیر است، اما هنگامی که برخی مسئولین کشور به‌صورت مستمر از سکو‌های خارجی بهره می‌برند، این رفتار پیام مشخصی به مخاطبان منتقل می‌کند. برای نمونه، زمانی که در اخبار مشاهده می‌شود فلان وزیر در صفحه خود در سکوی آمریکایی «ایکس» اظهار نظری کرده است، مخاطب به‌طور طبیعی به این برداشت می‌رسد که برای ارتباط با آن مقام مسئول، باید به همان شبکه مراجعه کند. این در حالی است که آن شبکه در کشور براساس مقررات در دسترسی عموم مردم قرار ندارد. این وضعیت نوعی دوگانگی در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند؛ به‌ویژه زمانی که از سوی نهاد‌های رسمی، تعاریفی درباره حمایت از سکوهای داخلی ارائه می‌شود، اما رفتار عملی مسئولان با آن تعاریف هم‌خوانی ندارد. همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، مخاطب نباید در فرآیند ارتباط با حاکمیت دچار سردرگمی یا تضاد شود.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: حضور مسئولین کشور در هر سکویی، به‌واسطه ماهیت ارتباطی آن، موجب جهت‌گیری مخاطبان به همان سمت می‌شود. این تأثیر اجتماعی از دیرباز شناخته شده است؛ چنان‌که گفته می‌شود رفتار مردم حول محور رفتار مسئولان و ساختار حکمرانی شکل می‌گیرد. بنابراین، میزان حضور مسئولان در سکوهای داخلی، به‌طور مستقیم بر میزان استقبال عمومی از آن‌ها تأثیرگذار است. هرچه این حضور پررنگ‌تر باشد، اقبال عمومی نیز افزایش می‌یابد؛ و بالعکس، کاهش حضور مسئولان موجب افت اعتماد و مشارکت کاربران خواهد شد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب