عدالت آموزشی تنها با دسترسی به مدرسه محقق نمی‌شود، یادگیری برابر در کلاس درس مهم است

عدالت آموزشی تنها با دسترسی به مدرسه محقق نمی‌شود، یادگیری برابر در کلاس درس مهم است
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش تأکید کرد که عدالت واقعی در آموزش زمانی حاصل می‌شود که تمام دانش‌آموزان، فارغ از شرایط جغرافیایی و اجتماعی، فرصت برابری برای یادگیری مهارت‌های پایه و شایستگی‌های زندگی داشته باشند.

به گزارش خبرگزاری آنا، رضوان حکیم‌زاده، معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش در نشست هم‌اندیشی عدالت آموزشی در دولت چهاردهم، ضمن تبیین نگاه دولت به عدالت آموزشی، از اجرای برنامه‌های تحول‌آفرین برای ارتقای کیفیت یادگیری در مدارس خبر داد و تأکید کرد که عدالت آموزشی تنها به دسترسی به مدرسه محدود نمی‌شود، بلکه باید فرصت‌های برابر برای یادگیری در داخل کلاس‌ها فراهم شود.

وی با اشاره به تعریف عدالت آموزشی در سال‌های گذشته، گفت: ما عدالت آموزشی را سال‌ها به جذب بازماندگان از تحصیل و دسترسی به مدرسه محدود کرده بودیم، در حالی که عدالت واقعی زمانی محقق می‌شود که همه دانش‌آموزان فرصت برابر برای یادگیری مهارت‌های سواد پایه و موفقیت در زندگی پیدا کنند.

معاون آموزش ابتدایی با تأکید بر لزوم تغییر در نگاه به مدرسه، خاطرنشان کرد: مدرسه نباید تنها مکانی برای حضور فیزیکی دانش‌آموزان باشد؛ باید به محیطی یادگیرنده‌محور تبدیل شود. در این محیط، معلمان نقش تسهیل‌گر یادگیری دارند و دانش‌آموزان مهارت‌های حل مسئله، تفکر انتقادی، کار تیمی و هویت‌مندی را کسب می‌کنند.

حکیم‌زاده به برنامه توانمندسازی معلمان اشاره کرد و گفت: ما نیازمند معلمانی توانمند در تراز قرن ۲۱ هستیم. بر همین اساس، سه محور اصلی شامل روش‌های تدریس فعال، ایجاد محیط یادگیری مثبت و مشارکتی، استفاده از فناوری‌های نوین (مانند واقعیت مجازی، یادگیری معکوس و هوش مصنوعی) را طراحی کرده‌ایم.

وی از راه‌اندازی اجتماعات یادگیری معلمان خبر داد و توضیح داد: بیش از ۳۲۸ هزار معلم ابتدایی در این اجتماعات ثبت‌نام کرده‌اند. در قالب گروه‌های ۱۵ تا ۲۰ نفره، این اجتماعات بستری برای تبادل تجربه، تولید محتوای نوآورانه و حل مسائل آموزشی خواهند بود.

معاون آموزش ابتدایی یادآور شد: اگرچه مدرسه‌سازی و فضای فیزیکی اهمیت دارد، اما عدالت آموزشی بدون توجه به کیفیت آموزش و یادگیری محقق نمی‌شود. باید مدارس ما به محیطی جذاب و یادگیرنده تبدیل شوند تا دانش‌آموزان مهارت‌های اساسی و شایستگی‌های کلیدی زندگی را به‌دست آورند.

حکیم‌زاده با اشاره به آسیب ناشی از ضعف مهارت‌های سواد پایه به‌ویژه پس از دوران کرونا، به اجرای طرح حامی در سطح مدارس کشور اشاره کرد و گفت: در این طرح، دانش‌آموزانی که در آزمون‌های ارزشیابی نیازمند تلاش بیشتری هستند، شناسایی شده و با حمایت معلمان و برنامه‌های ویژه جبرانی، مهارت‌های پایه آنان تقویت می‌شود.

وی همچنین از برگزاری جشنواره تدریس فعال در مدارس خبر داد و گفت: بیش از ۹۲ هزار فیلم تدریس فعال توسط معلمان در سراسر کشور به سامانه ارسال شده است که از این تعداد، ۵۲ هزار فیلم به مرحله داوری رسیده‌اند. این جشنواره فرصتی برای به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و روش‌های خلاقانه تدریس است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا