چرا ستاره‌های موسیقی در سینما شکست می‌خورند؟

چرا ستاره‌های موسیقی در سینما شکست می‌خورند؟
کارشناسان معتقدند که سینما یک تجربه آیینی و متفاوت از موسیقی است. تماشاگران ترجیح می ‌دهند ستاره‌ های موسیقی را در کنسرت زنده ببینند، نه در قالب شخصیت‌ های داستانی روی پرده.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا به نقل از ورایتی، در جشنواره فیلم کن امسال، نگاه ‌ها به فیلم جنایی «از بالاترین تا پایین‌ترین» دوخته شد، به‌ ویژه به حضور ایساپ راکی، خواننده مشهور رپ امریکایی. ظاهر شدن او رویفرش قرمز در کنار ریحانا هیجان زیادی ایجاد کرد و رسانه ها را به وجد آورد.

 اما این همه توجه و تبلیغات نتوانست فیلم را نجات دهد. پس از اکران محدود در حدود ۳۰۰ سالن سینما، فروش فیلم آن‌ قدر ضعیف بود که دو کمپانی اِی۲۴ و اپل استودیوز تصمیم گرفتند برخلاف عرف، آمار گیشه را منتشر نکنند.

این شکست تنها به راکی محدود نمی ‌شود. ده‌ ها خواننده مشهور دیگر با میلیون‌ ها دنبال ‌کننده در شبکه ‌های اجتماعی کوشیده ‌اند وارد دنیای سینما شوند، اما در بیشتر موارد با بی‌اعتنایی تماشاگران روبه ‌رو شده ‌اند.

تیلور سویفت با فیلم «گربه‌ها» نه تنها شکست خورد، بلکه جوایز بدترین فیلم سال ۲۰۲۰ را نیز درو کرد.

 ری استایلز در فیلم «افسر من» آن‌قدر کم‌فروغ بود که حتی در آمار رسمی بریتانیا به چشم نیامد و در نهایت آمازون آن را مستقیماً وارد پلتفرم آنلاین کرد.

این پدیده جدیدی نیست. در دهه‌ های گذشته نیز ستاره‌ هایی مانند ماریا کری با «درخشش»، بریتنی اسپیرز با «چهارراه‌ها» و حتی ریحانا با «نبرد دریایی» در سینما ناکام ماندند.

 سال گذشته نیز دو نمونه پر سر و صدا اتفاق افتاد: فیلم «عجله کن فردا» با بازی د ویکند که با وجود اکران در بیش از دو هزار سالن فقط ۵/۲ میلیون دلار فروش داشت، و فیلم «جوکر: جنون دو نفره»با بازی لیدی گاگا که با بودجه‌ ۲۰۰ میلیون دلاری، تنها ۲۰۸میلیون فروش کرد و عملاً یک شکست مالی بود.

تحلیلگران دلیل این ناکامی را در تفاوت ماهیت شهرت موسیقی و سینما می ‌دانند. به گفته جف باک، کارشناس گیشه: «شهرت در موسیقی قابل انتقال به سینما نیست. طرفداران موسیقی با شخصیت و پرسونای هنرمند ارتباط برقرار می‌ کنند، نه با بازی او در قالب یک نقش متفاوت. مگر اینکه خواننده بتواند خود را کاملاً بازآفرینی کند

البته استثناهایی هم وجود دارد. فیلم «ستاره‌ ای متولد می ‌شود»به کارگردانی بردلی کوپر، به ‌خوبی با استعداد و شخصیت لیدی گاگا هماهنگ بود و او را به نامزد اسکار بهترین بازیگر تبدیل کرد. این فیلم با بودجه‌ی ۳۶ میلیون دلاری، بیش از ۴۴۰ میلیون دلار فروش جهانی داشت.

آریانا گرانده نیز در فیلم موزیکال «شرور»توانست نامزدی اسکار بازیگر مکمل را کسب کند و فروش جهانی فیلم به بیش از ۷۰۰ میلیون دلار رسید. همچنین آیس کیوب که از گروه رپ ان.دبلیو.ای شروع کرد، با نقش‌آفرینی در «سه پادشاه» و ساخت مجموعه‌ هایی مانند «آرایشگاه» و «همراهی» توانست جایگاه یک بازیگر موفق را تثبیت کند.

با این حال، بیشتر تجربه‌ ها نشان داده که حتی حضور در پروژه‌های بزرگ تضمین ‌کننده‌ موفقیت نیست. سلنا گومز با وجود ۴۰۰میلیون دنبال ‌کننده در اینستاگرام نتوانست مخاطبانش را برای تماشای فیلم «مردگان نمی‌میرند» به سینماها بکشاند. یا آلانا هیم، خواننده گروه هیم، با وجود تحسین منتقدان در فیلم «لیکوریش پیتزا» در نهایت با شکست مالی روبه ‌رو شد.

کارشناسان معتقدند که سینما یک تجربه آیینی و متفاوت از موسیقی است. تماشاگران ترجیح می ‌دهند ستاره‌ های موسیقی را در کنسرت زنده ببینند، نه در قالب شخصیت‌ های داستانی روی پرده. همین باعث می ‌شود که انتقال شهرت از دنیای موسیقی به سینما به ندرت موفق شود و فقط در موارد خاص، با انتخاب نقشی کاملاً هماهنگ، به نتیجه‌ ای چشمگیر برسد.

 

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا