هواوی به صدر بازار گوشیهای هوشمند چین بازگشت

بررسی جدید بخش بازار Canalys، نشان میدهد بازار گوشیهای هوشمند چین در سهماهه دوم سال ۲۰۲۵ نسبت به مدت مشابه سال قبل، با کاهش ۴ درصدی مواجه شده است. این کاهش پس از آن رخ داده که تأثیر برنامههای دولتی حمایت و یارانهدهی در اوایل سال، در ادامه سال کاهش یافته است.
طبق این گزارش، هواوی با عرضه ۱۲.۲ میلیون دستگاه و دستیابی به ۱۸ درصد از سهم بازار، بار دیگر جایگاه نخست فروش گوشی هوشمند در چین را در اختیار گرفت. پس از آن، ویوو با فروش ۱۱.۸ میلیون دستگاه و سهم بازار ۱۷ درصدی قرار دارد. جایگاه سوم متعلق به اوپو (شامل وانپلاس) با ۱۰.۷ میلیون دستگاه و ۱۶ درصد سهم است. شیائومی که روند رشد سالانه خود را برای هشتمین فصل متوالی حفظ کرده، با عرضه ۱۰.۴ میلیون دستگاه، در رتبه چهارم و اپل با فروش ۱۰.۱ میلیون واحد، در جایگاه پنجم قرار دارد.
درآمد پایینتر بازار در سهماهه دوم عمدتاً به تغییرات فصلی ناشی از اجرای برنامههای یارانهای دولتی در نیمه نخست سال نسبت داده میشود. آمبر لیو، مدیر پروژه در Canalys، اعلام کرده است که با وجود این افت، تقاضای مصرفکننده همچنان پایدار بوده و مجموع فروش نیمه نخست سال با اندکی رشد نسبت به سال گذشته همراه بوده است. به گفته وی، فروشگاههای بزرگ اینترنتی و برندهای تولیدکننده جهت حفظ تقاضای ایجاد شده در ابتدای سال، تبلیغات و تخفیفهای زودهنگام و گستردهای را نیمه ماه مه و به مناسبت جشنواره خرید «۶۱۸» آغاز کردند. اپل نیز با تعیین قیمتهای جدید برای سری آیفون ۱۶، تلاش کرده بود همزمان با فصل خرید مصرفکنندگان جدید جذب کند، اما به دلیل محدوده بالای قیمت، محصولاتش مشمول دریافت یارانه قرار نگرفتند و رشد اولیه فروش با محدودیت مواجه شد.
بر اساس این گزارش، شرکتها در سهماهه دوم ۲۰۲۵ بر ارائه راهبردهای متمایز متمرکز بودهاند. هواوی سری نوا ۱۴ را که نخستین سری نوا با سیستم عامل HarmonyOS ۵.۰ است، عرضه کرد؛ حرکتی که به رشد کاربران اکوسیستم مستقل این شرکت کمک میکند و البته نگرانیهایی در زمینه سازگاری نرمافزاری ایجاد خواهد کرد. ویوو نیز با عرضه مدلهای جدید از سریهای X۲۰۰ ،S۳۰ و Y۳۰۰ و دنبال کردن استراتژی عرضه تدریجی، گروههای متنوعی از مصرفکنندگان را هدف قرار داده است. شیائومی در اردیبهشت ماه تراشه داخلی XRING O۱ را رونمایی و آن را در گوشی ۱۵s Pro و تبلت Pad ۷ Ultra به کار برده است. این شرکت با گسترش فعالیتهای حضوری و تقویت تجربه کاربری، راهبرد «انسان x خودرو x خانه» را توسعه میدهد. آنر نیز بر تقویت بازگشت خود از طریق عرضه مدلهای میانرده رقابتی و اتخاذ سیاستهای دقیق کانالی متمرکز شده است.
پیشبینی میشود بازار گوشیهای هوشمند چین در پایان سال رشد ملایمی را تجربه کند و عملکرد بهتری نسبت به بازار جهانی داشته باشد. آمار نشان میدهد سطح موجودی فروشگاهها با توجه به سیاستهای محتاطانه تامینکنندگان پس از موج یارانه، در وضعیت پایداری قرار دارد. با جلب بخشی از تقاضای بازار در نیمه اول سال از طریق یارانهها، تولیدکنندگان اکنون با چالش حفظ روند ارتقای محصولات و جذب مشتریان روبهرو هستند. از نگاه تحلیلی، موفقیت آتی برندها به میزان نوآوری در محصولات و تمایز قابل درک از سوی کاربر بستگی خواهد داشت. کانالهای فروش نیز بهدلیل بازیابی قابلیت تولید هواوی و اجرای برنامههای حمایت دولتی طی یک سال گذشته، به نقطه ثبات نزدیک شدند و تولیدکنندگان باید روی ارائه ارزش افزوده بلندمدت برای شرکای کانال فروش جهت تقویت و استفاده بهینه از همکاریها تمرکز کنند.
جدول آمار فروش بازار سهماهه دوم ۲۰۲۵ نشان میدهد مجموع فروش گوشیهای هوشمند به ۶۷.۸ میلیون دستگاه رسید که نسبت به ۷۰.۵ میلیون دستگاه سال قبل کاهش داشته است. در جزئیات سهم بازار، هواوی ۱۸ درصد، ویوو ۱۷ درصد، اوپو ۱۶ درصد، شیائومی و اپل هر یک ۱۵ درصد و سایر برندها ۱۹ درصد از بازار را تشکیل میدهند. سهم برندهای دیگر نسبت به سال گذشته با ۲۰ درصد کاهش، بیشترین افت را تجربه کرده است.
بازار چین با وجود محدودیتهای اقتصادی، همچنان جذابیت نسبی برای تولیدکنندگان بزرگ حفظ کرده و رقابتی متمرکز بر نوآوری، توسعه اکوسیستم نرمافزاری و راهبردهای کانال فروش، چشمانداز نیمه دوم سال را شکل خواهد داد.
انتهای پیام/