پلیس به دنبال اصلاح رفتار موتورسواران است، نه جریمه آنها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، یکی از معضلات اصلی تردد در سطح شهر تهران، رفت و آمد خارج از عرف و قانون موتورسواران است. روزانه هزاران موتورسیکلت با انواع و اقسام تخلفات در معابر پایتخت تردد میکنند. به عنوان مثال بسیاری از آنها، گواهینامه رانندگی ندارند، با وجود اینکه پلیس گرفتن گواهینامه را بسیار تسهیل کرده و موتورسواران یک روزه میتوانند گواهینامه دریافت کنند.
عدم استفاده از کلاه ایمنی هم یکی دیگر از تخلفات اصلی موتورسواران است که باعث میشود در تصادفات رانندگی آسیبهای جدی ببینند. حرکت در خطوط ویژه اتوبوسرانی و پیادهروها، تردد از معابر و خیابانهای ورود ممنوع، حرکت خلاف جهت در خیابانهای اصلی و انجام حرکات نمایشی و مارپیچ در خیابانها نیز از دیگر رفتارهای پرخطر موتورسیکلت سواران است که شرایط را برای رانندگان دیگر وسایل نقلیه نیز بسیار دشوار میکند.
در کنار این موارد موضوع دیگری که بحث موتورسیکلتها را داغتر میکند، مخدوش کردن، یا پوشاندن پلاک وسیله نقلیه است. بسیاری از موتورسواران برای عبور و مرور در مناطق ممنوعه (مثل طرح ترافیک، خطوط ویژه اتوبوسرانی، تونلهای شهری و...) پلاکهای خود را میپوشانند و البته عدهای هم برای اعمال مجرمانه (گوشی قاپی و سرقتهای مختلف) این کار را انجام میدهند.
تمام این موارد در کنار هم باعث شده پلیس راهنمایی و رانندگی هرازگاهی با یک طرح ویژه با موتورسواران متخلف برخورد کند. گاهی با قرار دادن کفیهای مخصوص توقیف موتور، گاهی با نگه داشتن موتورسواران در طرح چهارراهها (طرح موتوریار) و در بسیاری از موارد هم با اعمال قانون از طریق جریمه رانندگی. در این میان پلیس طرحهای آموزشی مختلفی هم برای موتورسواران متخلف در نظر دارد، طرحهایی که گاهی میتواند جان راکبان موتورسیکلت را هم از حوادث رانندگی نجات دهد. به بهانه معضل جدی موتورسیکلتها در سطح شهر تهران و نوع برخورد پلیس با آنها، با سرهنگ جهانشاه بهرام آبادی جانشین پلیس راهور تهران بزرگ گفتوگو کردیم.
تغییر رفتار پلیس با متخلفین
سرهنگ بهرام آبادی جانشین پلیس راهور تهران بزرگ در گفتوگو با آنا درباره تغییر در مدل رفتاری پلیس راهور با موتورسواران متخلف در طول سال توضیح داد: رویکرد ما بیشتر آموزشی و فرهنگی است، البته هرکسی که مرتکب خطا و تخلف شود حتما اعمال قانون میکنیم و اجازه تخلف به هیچ موتورسواری نمیدهیم، اما این را هم میدانیم که حتما لازم نیست که طرحهای جمعآوری موتور در هر چهارراه داشته باشیم، بلکه باتوجه به شرایط و مقتضیات اجتماعی و ویژگیهای مکان تخلف از ابزارهای گوناگون استفاده میکنیم، چون عمیقا باور داریم انجام اقدامات آموزشی برای برخی از راکبین موتورسیکلت، میتواند از ارتکاب تخلفات بعدی توسط آنها جلوگیری کند.
وی افزود: ما این افراد را به کلاسهای آموزشی که در مناطق برگزار میشود دعوت میکنیم، در آنجا فیلمهایی که با تخلفات حادثهساز موتورسواران مرتبط است و حوادثی که در سطح شهر برای موتورسواران رخ میدهد را به آنها نشان میدهیم تا به این راکبین گوشزد کنیم چه اتفاقاتی در کمین آنهاست. به هر حال موتورسیکلت یک وسیله دو چرخ است و با کوچکترین برخوردی واژگون میشود. اگر این اتفاق بیافتد قطعا راکب وسیله آسیب میبیند، در این شرایط اگر از کلاه ایمنی استفاده کند آسیب او خیلی جدی نیست ولی اگر استفاده نکند قطعا از ناحیه سر آسیب میبیند که ممکن است منجر به جرح یا فوت راکب شود.
جانشین پلیس راهور فاتب اضافه کرد: تمام این موارد علاوهبر کلاسهای آموزشی و تبلیغات محیطی که در سطح شهر انجام میدهیم، از طریق رسانهها، فضای مجازی و برنامه تلویزیونی «شهر امن» که هر روز صبح از طریق شبکه تهران پخش میشود، برای راکبین عنوان میشود و همه این نکات آموزشی را در بستههایی که برای موتورسیکلت سواران تدارک دیدیم، قرار دادهایم.
وی درخصوص میزان اثرگذاری این آموزشها در رفتارهای ترافیکی موتورسیکلت سواران هم گفت: به نظر من تاثیر بسیار خوبی داشته. البته نمیگویم به صورت صددرصدی اثرگذار بوده ولی قطعا بیش از ۶۰ درصد در رفتار راکبین موتورسیکلت با این آموزشها تغییر کرده است.
نداشتن گواهینامه، مخدوش کردن پلاک و...
این مقام انتظامی دررابطه با جرایم پرتکرار موتورسیکلت سواران هم گفت: مسئله نداشتن گواهینامه همچنان در بین راکبین موتورسیکلت وجود دارد ولی موتورسوارانی که گواهینامه ندارند باید بدانند که قطعا متوقف میشوند و جهت سیر قانونی به مراجع قضایی اعزام میشوند و باید جریمه مربوطه به این تخلف مهم را پرداخت کنند. همچنین موضوع مخدوش کردن یا نداشتن پلاک هم یکی از خط قرمزهای پلیس راهور است. اگر موتورسواری پلاک نداشته باشد یا اگر پلاکش دستکاری شده باشد، حتما وسیله نقلیه او متوقف میشود و جهت برخوردهای قانونی لازم نیز به مراجع قضایی معرفی میگردد.
ما به دنبال اصلاح رفتار هستیم نه جریمه
وی درباره انجام طرح موتوریار در سطح پایتخت هم گفت: در برخی از معابر شهر تهران، مخصوصا معابر مرکزی که تخلفات بیشتر مشهود است، ما کماکان از طرح موتوریار استفاده میکنیم. خروجی این طرح این است که راکب موتورسیکلت خود با حضور در کنار پلیس راهور تخلفات سایر راکبین موتورسیکلت را میبیند و از این مسئله درس میگیرد. ممکن است نیم ساعت یا چهل دقیقه در خیابان معطل شود، اما بهتر از آن حالت است که موتور در پارکینگ متوقف شود و تبعات سختتری برای موتورسوار داشته باشد، چون پس از توقیف موتورسوار باید کارهای اداری و رفت و آمد زیادی انجام دهد، ولی استفاده از طرح موتوریار به نفع خود راکب موتورسیکلت هم هست.
معاون پلیس راهور فاتب افزود: در این طرح فرد هم رفتار خودش را میبیند و راجع به آن فکر میکند و هم کاملاً محسوس میبیند که این مدل رانندگی و این حرکات از نظر اجتماعی مناسب نیست و یک ناهنجاری محوسب میشود. از طرف دیگر موتورسوار رفتار سایر موتورسیکلت سواران را هم میبیند و این افراد وقتی از جایگاه پلیس وضعیت را تماشا میکنند، متوجه میشوند که این رفتارها تا چه میزان آزاردهنده است و چقدر مردم از این تخلفات رانندگی و مزاحمتهای موتورسواران آزرده هستند. در حقیقت با طرح موتوریار راننده خودش را جای ما میگذارد و شرایط را از زاویه دید پلیس مشاهده میکند.
سرهنگ بهرامآبادی در پایان سخنانش توضیح داد: بالاخره پلیس اختیاراتی دارد و اگر کسی مرتکب تخلف شد به سادگی اعمال قانون میشود و اگر مشمول توقیف باشد حتما توقیف میشود، پس از توقیف هم اگر جرایم معوقهای دارد حتما باید پرداخت کند. اینها مواردی است که در حوزه اختیارات پلیس است و اگر بخواهیم سختگیرانه رفتار کنیم میتوانیم با همه متخلفان این کار را انجام دهیم، ولی ما به دنبال اصلاح رفتار موتورسواران و انجام کارهای آموزشی هستیم، چون باید همه ما باید تلاش کنیم تا بتوانیم شهر امن، آرام و بدون حادثهای داشته باشیم.
انتهای پیام/