تحول در آموزش و پرورش؛ ضرورتی غیرقابل چشم‌پوشی برای آینده دانش‌آموزان

تحول در آموزش و پرورش؛ ضرورتی غیرقابل چشم‌پوشی برای آینده دانش‌آموزان
مدیرکل اداره آموزش و پرورش شهر تهران نقش معلم به عنوان راهنما، سنجش مهارت‌های تحلیل و استفاده از فناوری‌های نوین، سه محور اصلی این تحول است.

به گزارش خبرگزاری آنا، مجید پارسا در جشنواره ملی تحول در روش‌های آموزش و محیط‌های یادگیری با بیان اینکه امروز آموزش و پرورش رئیس جمهوری دارد که اولویتش آموزش و پرورش است گفت: امروز آموزش و پرورش وزیری کار آشنا دارد که صف و ستاد را طی کرده و با ریز منطقه و مدرسه آشناست و اگر در این دوره تحولی در یادگیری و یاددهی و در آموزش اتفاق نیفتد در هیچ دوره‌ای اتفاق نمی‌افتد.

وی با بیان اینکه تهران دبیرخانه تحول در فرایند یاددهی و یادگیری است افزود: در قرنی قرار داریم که تغییراتی بوجود آمده با سرعت انجام می‌شود و آموزش هم به عنوان رکن توسعه در این امر بی بهره نیست و تحول در آموزش نیز همراه با تغییراتی است.

پارسا بیان اینکه تحول در آموزش یک نیاز است و تحول در آموزش و پرورش و فرآیند یاددهی و یادگیری یک انتخاب نیست بلکه یک ضرورت و ماموریتیست که باید آن را ایجاد کنیم ادامه داد: با این کار دانش آموزان مهیای زندگی در دنیای در حال تغییر می‌شوند.

وی با بیان اینکه تحولات در سه بخش و حوزه دنبال می‌شود عنوان کرد: روش‌های نوین، یعنی معلم نقش راهنما و تسهیل کننده دارد و انتقال دهنده نیست، حوزه سنجش و ارزیابی که به مفروضات بسنده نمی‌کند و به دنبال سنجش مهارت‌های تحلیل در زندگی است و در آخر استفاده از فناوری‌های نوین آموزشی که امروزه یک نیاز است.

پارسا با بیان اینکه تهران در دو بخش اقدامات ویژه‌ای انجام داده اظهار کرد: ۱۷ دی ۱۴۰۳ دبیرخانه کار خود را آغاز و شهر تهران ۶۱۰ سناریو و ۱۱۰ فیلم برای دانش آموزان کل کشور تهیه کرد که در این کار پیشران بود.

وی ادامه داد: ۲۴ فروردین ۱۴۰۴ بطور ویژه فعالیت‌های خود را گسترش داد و جشنواره اصلاح روش‌های آموزش و تحول در محیط‌های یادگیری را برگزار کرد، ۹۶ هزار و ۳۲۸ نفر شرکت کردند، ۵۳ هزار و ۸۳۳ نفر به مرحله ارزیابی رسیدند، ۳۳۰۰ نفر برتر منطقه و ۳۱۴ نفر برتر استانی شدند که امروز در جمع ۹۹ نفر برگزیده کشوری هستیم.

پارسا با بیان اینکه در اجتماعات یادگیری نیز ۳۳۰ هزار نفر در مقطع ابتدایی شرکت کردند اظهار کرد: ۱۳ گفتمان بر اساس ۲۲ سرفصل توسط شهر تهران بارگذاری شد. همچنین در مقطع متوسطه توانمندسازی همکاران و جهاد علمی پیش از امتحانات مقطع متوسطه انجام شد.

وی گفت: در شهر تهران معلمان پای تحول فرایند یاددهی و یادگیری ایستاده‌اند تا همپای وزیر کار‌ها را دنبال و سیاست‌های دولت چهاردهم و ریل گذاری‌های حوزه آموزش و پرورش انجام شود.

علیرضا منادی در جشنواره ملی تحول در روش‌های آموزش و محیط‌های یادگیری با بیان اینکه در جمعی هستیم که حاصل حرکت به سمت تحول اصلاح نظام یادگیری قدم برداشته آمد گفت: در مجلس شورای اسلامی در حال اجرای خطی هستیم که زنجیره تامین آموزش به طور یکپارچه انجام شود.

وی با بیان اینکه کار‌ها در چهار قطعه انجام می‌شود افزود: صفر تا شش ساله‌ها که ۷.۵ میلیون کودک را در بر دارد و در قالب سازمان تعلیم و تربیت کار‌ها انجام می‌شود، ۱۲ سال مدرسه که ۱۰۸ هزار مدرسه و یک میلیون معلم را در خود جای داده که قانون‌های مختلفی از جمله رتبه بندی برای آنها انجام شده است، دانشجویان که ۳.۵ میلیون دانشجو و یک میلیون استاد را در خود جای داده و قطعه آخر شرکت‌های دانش بنیان هستند که برای همه قطعات برنامه داریم.

منادی با بیان اینکه اگر در جنگ اخیر توانستیم توفیقاتی را به دست آوریم دسترنج تمام معلمانی است که توانستند نخبگانی را تربیت کنند ادامه داد: قصد داریم دانشگاه‌ها را تقویت کنیم، اکنون کیفیت در دانشگاه‌ها خوب نیست و وقتی معلمان گامی در حوزه تقویت آموزش و پرورش برداشته‌اند قطعا در پی آن دانشگاه‌ها و ایده‌ها نیز قوی‌تر می‌شوند.

وی اظهار کرد:  ایران در بین ۲۰۰ کشور دنیا جایگاه ۱۷ را از نظر بعد علمی دارد که امیدواریم این جایگاه ارتقا پیدا کند.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش گفت: در حال حاضر ۲۶۳ هزار معلم در مقطع متوسطه فعالیت دارند که بنا داریم آموزش لازم را برای ۲۵۵ هزار معلم در این مقطع داشته‌باشیم.

به گزارش ایسنا، سید مصطفی آذرکیش در جشنواره ملی تحول در روش‌های آموزش و محیط‌های یادگیری با بیان اینکه یکی از موضوعاتی که در دولت چهاردهم اتفاق افتاده، عدالت آموزشی است گفت: بنا داریم در این جشنواره انطباق با نیاز‌های جدید و استفاده از روش ها، ابزار‌ها و محتوای نوین را برای بهبود تجربه یادگیری و «یادگیری و تعامل در فرد و محیط» را مد نظر داشته باشیم.

وی با بیان اینکه براساس تاکید رئیس جمهور سند تحول در آموزش و پرورش را از ۲ مسیر در معاونت متوسطه پیگیری می‌کنیم افزود: مسیر تحول در کانون و کلاس‌های درس با توانمندسازی معلمان و نیز بهره بردن از طرح‌های آموزشی از جمله شمیم، همچنین تحول در مدیریت آموزشگاهی با الگوی تقویت سند تحول بنیادین است.

آذرکیش با بیان اینکه مهر امسال برای ما از اهمیت زیادی برخوردار است چراکه نقش معلمان، دانش آموزان و خانواده‌ها برای ما مد نظر است ادامه داد: بنا داریم با شورایی کردن در مدارس تصمیم گیری‌ها را به صورت مشارکتی در مدرسه انجام دهیم.

وی در خصوص طرح تراز نیز گفت: ۱۰ درصد از اجرای طرح الگوی تراز تا اردیبهشت امسال نهایی شد، اما در مرحله دوم ۵۰ درصد از مدارس دولتی این طرح را انجام دادند که امیدواریم با اجرای کامل طرح تراز تا مهر ماه استقرار الگوی مدارس تراز در تمامی مدارس دولتی را داشته باشیم.

آذرکیش اظهار کرد: در حال حاضر ۲۶۳ هزار معلم در مقطع متوسطه فعالیت دارند که بنا داریم آموزش لازم را برای ۲۵۵ هزار معلم در این مقطع داشته‌باشیم.

رضوان حکیم زاده در جشنواره ملی تحول در روش‌های آموزش و محیط‌های یادگیری با بیان اینکه برگزاری چنین اجتماع باشکوهی، نتیجه اهتمام ویژه و اندیشه بلند رئیس‌جمهور نسبت به جایگاه مدرسه، معلم و کلاس درس است گفت: رئیس‌جمهوری که مسیر توسعه همه‌جانبه و پایدار کشور را از مدرسه آغاز کرده و بی‌تردید گستره این راه، تمام سرزمین ما را در بر خواهد گرفت.

وی از وزیر آموزش و پرورش، به‌دلیل حمایت‌های بی‌دریغ در شرایط سخت و دشوار قدردانی ویژه کرد و افزود: اگر حمایت‌های دلسوزانه و همراهی‌های صادقانه شما نبود، امکان برگزاری این نشست و ده‌ها برنامه دیگر فراهم نمی‌شد.

حکیم زاده از رئیس کمیسیون آموزش مجلس نیز تشکر کرد و ادامه داد: شما نشان دادید که در کمیسیون آموزش نه‌تنها نماینده مردم، بلکه معلمی دلسوز و دغدغه‌مند هستید که همواره مصلحت آموزش و پرورش را بر هر امر دیگری مقدم دانسته‌اید.

وی با بیان اینکه اگر کوشش‌های شبانه‌روزی ایشان نبود، این اجتماع کم‌نظیر شکل نمی‌گرفت خطاب به معلمان و مدیران مدارس عنوان کرد: شما هستید که هدایت، راهبری و نظارت را در مدرسه بر عهده دارید. این جمع ساده نیست بلکه نقطه آغاز یک تحول بزرگ است.

حکیم‌زاده با اشاره به جلسه‌ای با معلمان برگزیده کشور که شب گذشته برگزار شده بود، اظهار کرد: پیش از اجرای طرح توانمندسازی، به خلاقیت معلمان باور داشتیم و امروز یقین داریم که اگر به آنان میدان داده شود و انحصار شکسته شود، بسیار فراتر از انتظارات عمل خواهند کرد.

وی با ذکر نمونه‌هایی از معلمان برگزیده از سراسر کشور، از جمله معلمی که ۳۱ سال سابقه تدریس در کلاس اول دارد، معلمی از سیستان و بلوچستان و دیگری از گیلانغرب، افزود: اینها همه نشان‌دهنده آن است که داوری‌ها دقیق بوده و استعداد‌های ارزشمند در سراسر کشور وجود دارند که فقط نیاز به فرصت و اعتماد دارند.

حکیم زاده با بیان اینکه تحول اساسی که رئیس‌جمهور کلید زده‌اند، تنها با همت والای مدیران و معلمان مدارس به ثمر خواهد نشست اظهار کرد: مسیر توسعه پایدار کشور از دل مدرسه و با محوریت معلم و مدیر مدرسه عبور می‌کند.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب
رسپینا