منتظر ابلاغ قانونی برای گواهینامه بانوان موتورسوار هستیم/ طرح جدید برای حل معضل مالکیت موتورسیکلتها

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا، جلسه دیدار مردمی مسئولان پلیس راهور فراجا صبح امروز در مرکز تظارت همگانی پلیس و با حضور سردار حسینی رئیس پلیس راهور فراجا، سرهنگ کرمی اسد رئیس پلیس راه و روسای پلیسهای تخصصی راهور برگزار شد.
سردار سید تیمور حسینی در این جلسه در جمع خبرنگاران درخصوص این جلسه گفت: در طول سال به شکل مستمر جلسات چهره به چهره و مردمی با کسانی که درخواست و تقاضا و پیشنهادی دارند که در روال عادی نتوانستند به خواسته شان برسد تشکیل میشود. امروز هم در خدمت مردم بودیم و تعداد زیادی از درخواستها که در حوزههای مختلف مثل آموزشگاههای رانندگی و جریمهها و شمارهگذاری و... بود بررسی شد و بالغ بر ۸۰ درصد تقاضاها رسیدگی شد.
وی درخصوص ارسال اشتباه جرایم رانندگی به برخی مالکین خودرو توضیح داد: امروز حتی یک مورد هم چنین مسئلهای عنوان نشد. ما تلاش کردیم سامانه اجرائیات را ارتقا دادیم. سه سال پیش یک ربات را با امکان چهرهزنی اوپراتوری راه اندازی کردیم و لذا خطا به حداقل ممکن رسیده است. نسبت به گذشته تعداد آن کاهش پیدا کرده است. دلایل مختلفی مثل دستکاری یا مخدوش کردن پلاک و کالیبره نبودن دوربینها در این میان تاثیر دارد.
رئیس پلیس راهور فراجا درخصوص ویژگیهای پلاک فارسی برای مخدوش کردن گفت: استاندارد پلاک در همه جای دنیا با ارقام لاتین است. چون این اعداد امکان دستکاری ندارند. ولی در زبان فارسی ۲ و ۳ و ۱ را به راحتی میتوان تغییر داد. پس یکی از مسائل ما این است که پلاکها به راحتی دستکاری میشود. ما همه تلاشمان بر این است که به هر نحو ممکن جلوی خطا و اشتباه را بگیریم. آخرین اقدام هم تجهیز کردن سامانه به ربات برای بررسی سابقه تخلفات است. ما در حال تنظیم یک طرح جامع برای تغییر و تحول در نظام شماره گذاری هستیم که البته باید برای تصویب در درون و بیرون فراجا تایید شود.
سردار در بخشی از سخنان خود درخصوص توقیف گواهینامه رانندگان حادثهساز توضیح داد: ما پس از تصویب طرح جدید برای ۵۵ هزار راننده اعمال قانون و توقیف سیستمی گواهینامه را به مدت سه ماه انجام دادیم، یعنی گواهینامه رانندگانی که حتی یک مورد تخلف حادثه ساز داشتند را با این طرح توقیف کردیم.
سردار حسینی درخصوص وضعیت موتورسواران هم توضیح داد: ما طرحی را در دست اجرا داریم که ابتدای شروع آن است. طرح بازتسجیل موتورهاست که میخواهیم شناسنامه آنها را به روز رسانی کنیم. درصد بالای موتورسیکلتها به اسم مالک نیست. چون فرایند شماره گذاری موتورسیکلت و فروش آن متفاوت است این مشکل وجود دارد. پلاک در ابتدا به اسم نماینده فروش موتور است و، چون عمدتا به صورت اقساطی خریداری میشود، در پایان اقساط نه نماینده فروش حساسیتی دارد که موتور را به نام خریدار بزند نه خریدار اصراری دارد. ما در این طرح گامهای مختلف ایجابی و داوطلبانه و ابزارهایی مثل کارت سوخت استفاده میکنیم تا یک بار برای همیشه بحث مالکیت موتورسیکلتها را برطرف کنیم. عمده مشکلات ما برای موتورهایی است که عمرشان ۵ تا ۶ سال یا بیشتر است. امروز، چون موتور دارای ارزش شده است و قیمت موتور سیکلت از ۵۰ _ ۶۰ میلیون تومان تا بالای یک میلیارد است وضعیت فرق کرده و بیشتر این مسئله به موتورهای قدیمی برمیگردد. البته ۹۰درصد موتورهای ما در سن فرسودگی هستند. ما باید تکلیف اسقاط موتورسیکلتها و از رده خارج کزدن این ناوگان هم فکر کنیم. اگر این اقدامات انجام شود ما میتوانیم در این حوزه شرایط منظمتری را داشته باشیم.
سردار در پایان سخنانش درباره گواهینامه موتورسیکلت برای بانوان هم گفت: ما این موضوع را قبلا هم اعلام کردیم. پلیس به عنوان مجری قانون تابع قوانینی است که تصویب و ابلاغ میشود. در این خصوص ما منتظر هستیم به شکل رسمی به پلیس ابلاغ شود. البته باید برخی از قوانین و مقررات و آییننامهها اصلاح شود تا امکان صدور گواهینامه موتور برای بانوان فراهم شود. هرزمان که این ابلاغیه صادر شد ما توان و امکان و تدبیرات لازم را برای این کار داریم.
انتهای پیام/