عملکرد دفتر برنامه ریزی و آموزشهای هنری در ۱۰۰ روز نخست سال ۱۴۰۴

به گزارش خبرگزاری آنا، محمد حسین اسماعیلی مدیرکل دفتر آموزش به تشریح فعالیتهای این دفتر در صد روز نخست سال پرداخت و گفت: با توجه به مأموریت اصلی این دفتر به عنوان مرجع تخصصی در نظام آموزشی فرهنگ و هنر کشور، توسعه آموزشهای هنری براساس رویکرد دولت چهاردهم و طرح تحولی وزارت فرهنگ و کلان برنامههای وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، ارتقاء سطح آموزش هنر در بخشهای مختلف، در دستور اصلی کار دفتر آموزش قرار دارد.
اسماعیلی با تشریح فعالیتهای این دفتر در ماههای نخست سال جاری گفت: برگزاری دومین دوره رویداد اعطای جایزه ملی آموزش هنر با عنوان سرو ایرانی در اردیبهشت ماه گفت: این رویداد همزمان با هفته معلم و با هدف حمایت از ترویج هنرهای ملی و بومی و آموزش اصولی هنرو تجلیل از جایگاه معلمان و مربیان هنر برگزار شد.
او افزود: بالا بردن سطح کیفی آموزش و بهویژه بهرهگیری از مربیان و مدرسان شایسته و برگزیده در مراکز آموزش هنر یکی از روشهای مهم در ارتقای کیفیت آموزشی در این مراکز است. توجه به این امر مهم، هدفی ارزنده در این راستاست که مقرر است در رویداد جایزه ملی آموزش هنر با عنوان «سرو ایرانی» به آن پرداخته شود. از دیگر اهداف این رویداد شناسایی مربیان و مدیران برتر مراکز آموزشی، فراهم کردن شرایط مطلوب برای رقابتی انگیزه بخش در میان معلمان و مدیران مراکز آموزش هنر، توجه به نقش معلمان هنر در حوزه آموزشهای هنری، تلاش برای یافتن و کارآمد کردن شاخصها و استانداردهای آموزشی است.
علاوه بر معرفی مدیران و مربیان برتر آموزشگاه ها، از مجید کیانی و رشید وطندوست در حوزه آموزش موسیقی، مهدی حسینی و محمدرضا دادگر در حوزه آموزش هنرهای تجسمی، مهیندخت میهن و خسرو خورشیدی و احمد کامیابی مسک در حوزه آموزش هنرهای نمایشی و منصور تام سن در حوزه آموزش طراحی هنرهای سنتی به عنوان مفاخر آموزش هنر مورد تجلیل قرار گرفتند.
وی با اشاره به برگزاری دومین آزمون جامع و چهل و ششمین آزمون ادواری بخش فرهنگ و هنر در سال تحصیلی ۱۴۰۴-۱۴۰۳ گفت: این آزمونها از هجدهم تا سیام خرداد ماه، دردو بخش عملی ونظری در ۳۱ استان کشور برگزار شد و
با توجه به شرایط خاص کشور و تجاوز رژیم صهیونی به کشور عزیزمان و برای رفاه حال شرکت کنندگان، آزمون نظری این دوره استثنائا به صورت مجازی و غیرحضوری برگزار شد، البته آزمونهای عملی با تدابیر ویژه به صورت حضوری برگزار شد و
برای قبول شدگان در آزمون حدود ۱۱۲ هزار گواهینامه استاندارد مهارتی با کد اعتباری بین المللی (کد ایسکو) به صورت دو زبانه (فارسی، انگلیسی) صادر گردیده است.
محمد حسین اسماعیلی در ادامه با اشاره به طراحی تابلوی سر در واحد برای کلیه مراکز آموزش هنر وابسته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شامل هنرستانهای هنرهای زیبا و آموزشگاههای آزاد هنری گفت: در راستای ثبت برند
هنرستان هنرهای زیبا و آموزشگاه آزاد هنری به نام وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی توسط مرکز مالکیت معنوی سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و در راستای ساماندهی مراکز آموزش هنر، تصمیم بر آن شد که تابلو و سردر واحد برای این مراکز طراحی شود که در اولین گام تابلوی واحد برای هنرستانهای هنرهای زیبا طراحی شد و در سالجاری تابلوی آموزشگاههای آزاد هنری نیز طراحی شده است که در بیش از ۶۰۰۰ آموزشگاه نصب خواهد شد که
از ویژگیهای این تابلوها استفاده از نقشها و طرحها و رنگهای ایرانی است که نمایانگر هنر اصیل و با هویت ایران است و به راحتی توسط شهروندان و مردم از سایر آموزشگاهها قابل شناسایی و تشخیص است.
اسماعیلی با اشاره به جنگ ۱۲ روزه و اجرای برنامهای با عنوان طنین موسیقی ایران در پهنه رودکی گفت: با هدف تجلیل از ایستادگی ملی و به پاس رشادتها و یاد شهدای وطن، نشاندادن انسجام ملی و افتخار به سربازان وطن، تعدادی از هنرمندان هنرستانهای موسیقی، و همچنین گروه سازهای بادی تهران به سرپرستی سینا ذکایی و آنسامبل بادی پرواز به سرپرستی افشار حشمتیان به اجرای موسیقی ملی و حماسی پرداختند.
وی با اشاره به فعالیتهای بخش صدور کارت صلاحیت تدریس افزود: تمامی مدرسان، برای تدریس در آموزشگاههای آزاد هنری موظف به دریافت کارت تدریس هستند. متقاضیان دریافت کارت با ثبت نام در سامانه کارت صلاحیت تدریس، در صورت احراز شرایط حرفهای مربیگری در یکی از رشتههای هنری مصوب، میتوانند در آموزشگاههای آزاد هنری به تدریس بپردازند که با توجه به ساماندهی سامانهی مربوطه، از ابتدای سال تاکنون تعداد ۲۴۷ کارت صلاحیت تدریس در رشتههای موسیقی، تجسمی، نمایش، خوشنویسی و هنرهای سنتی صادر شده است.
اسماعیلی با اشاره به برگزاری فعالیتهای بخش آموزشگاههای آزاد هنری پرداخت و گفت:هم اکنون در سراسر کشور بیش از ۶ هزار آموزشگاههای آزاد هنری فعال وجود دارد که با توجه وظایف دفتر آموزش و مصوبه ۴۷۷ شورای عالی انقلاب فرهنگی مبنی بر تاسیس و نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری، فرایند ثبت تقاضا و صدور مجوز، ثبت اطلاعات دقیق و به روز آموزشگاههای آزاد هنری و تهیه بانک اطلاعات آموزشگاه ها، در سامانه آموزشگاههای آزاد هنری انجام میشود و برای تأسیس آموزشگاههای آزاد هنری، شورای مرکزی نظارت بر آموزشگاههای آزاد هنری با حضور اساتید فن برگزار میشود که از ابتدای سال ۱۴۰۴ تاکنون تعداد ده جلسه شورای نظارت بر آموزشگاههای آزاد موسیقی برگزار و ۴۶ پرونده بررسی شده است و تعداد ۱۵۹مجوز آموزشگاه در رشتههای نمایشی، موسیقی، خوشنویسی، تجسمی و هنرهای سنتی صادر شده است.
انتهای پیام/