غیبت صغری چگونه آغاز شد؟/ گامهای نخستین امام مهدی (عج) پس از شهادت پدر

حجت الاسلام سیدعلیمحمد مصطفوینژاد معاون پژوهش مرکز تخصصی صحیفه سجادیه در گفتوگو با خبرنگار خبرگزاری آنا با اشاره به شرایط دشوار سامرا و نقش خطیر امام یازدهم (ع) در معرفی جانشین خود بیان داشت: همانطور که هر پیامبر و امامی موظف است جانشین خود را معرفی کند، امام عسکری(ع) نیز نهایت تلاش خود را در این زمینه انجام دادند. در شرایط خفقان شدید عباسیان، حضرت تنها افراد موثق و نزدیک را با فرزند خویش آشنا میکردند تا پس از شهادت، شیعیان دچار گمراهی نشوند.
حضور امام زمان (عج) در نماز بر پیکر پدر: حجتی روشن برای شیعیان
وی افزود: یکی از روشنترین نشانههای امامت حضرت مهدی(عج) حضور ایشان در نماز بر پیکر امام عسکری(ع) بود؛ جایی که امام زمان(عج) عموی خود جعفر را کنار زدند و خود نماز را اقامه کردند. این واقعه برای اصحاب خاص حجت قطعی شد و خبر آن دهان به دهان میان شیعیان منتشر شد.
اقدامات امام عسکری (ع) برای آشنایی شیعیان با امام بعدی
حجتالاسلام مصطفوینژاد ابراز داشت: امام عسکری(ع) در دوران حیات خود نیز بارها اقداماتی انجام دادند تا شیعیان با امام بعدی آشنا شوند. از جمله اینکه نامهها یا وجوهاتی که برای حضرت(ع) میآمد را به فرزندشان میسپردند و میفرمودند: «تو تحویل بگیر و تو پاسخ بده». این روش باعث شد اصحاب خاص یقین کنند که امام بعد از عسکری(ع) همین کودک خردسال است.
اداره امور توسط امام زمان (عج) پس از شهادت پدر
وی ادامه داد: پس از شهادت امام عسکری(ع)، همه امور از غسل و کفن تا نماز و تدفین زیر نظر مستقیم امام زمان(عج) انجام گرفت. این حضور برای حاضران نشانهای آشکار بود که جانشین حقیقی امام عسکری(ع) کسی جز فرزند خردسال ایشان نیست.
آغازین اقدامات امام زمان (عج) پیش از غیبت صغری
این کارشناس دینی در ادامه سخنان خود به اقدامات امام زمان(عج) در همان مقطع اشاره کرد و اظهار داشت: هنوز غیبت صغری رسماً آغاز نشده بود، اما امام در همان سالها به دستور پدر با برخی از اصحاب خاص دیدار میکردند. پاسخ به پرسشها، گرفتن وجوهات و حتی صدور توقیعات اولیه از همان مقطع آغاز شد تا شیعیان دچار حیرت نشوند.
پیوند قلبی با امام زمان (عج) در عصر غیبت
وی با اشاره به شرایط امروز جهان و مقایسه آن با عصر امام عسکری(ع) گفت: شیعیان در دوران غیبت نباید تصور کنند رها شدهاند. امام زمان(عج) امام حی و حاضر ما هستند و در سختترین شرایط از ما غافل نیستند. در روایات نیز سفارش شده است که نسبت به تعجیل فرج بسیار دعا کنیم.
انتظار فرج: تنها دعا یا آمادگی برای عدالت؟
حجتالاسلام مصطفوینژاد خاطرنشان کرد: دعا برای فرج تنها یک عمل عبادی نیست بلکه پیوند قلبی ما با امام زمان است و امید را زنده نگه میدارد. دعا کردن نوعی یادآوری و تلقین مثبت است که دلسردیها را از بین میبرد و ما را به روز ظهور نزدیک میکند.
وی افزود: «انتظار» یعنی آمادگی. نباید تنها به دعا اکتفا کرد بلکه باید عدالت را از خود آغاز کنیم؛ نخست در حق نفس خود، سپس در خانواده، محیط کار و جامعه. اگر هرکس از ظلم به نفس و اطرافیان پرهیز کند و در پی عدالت باشد، در واقع در مسیر ظهور حرکت کرده است. چنین انتظاری نشاطآفرین است و سختیها و گرفتاریها را آسانتر میسازد.
انتهای پیام/
