رشد چشمگیر استفاده از پیامرسانهای بومی همزمان با تجاوز صهیونیستی

به گزارش خبرگزاری آنا؛ همزمان با آغاز تجاوز رژیم صهیونسیتی به ایران و اعمال برخی سیاستهای مدیریتی بر شبکه اینترنت به جهت حفظ امنیت کاربران ایرانی، الگوی استفاده کاربران ایرانی از رسانهها و پیامرسانهای آنلاین دچار تغییر شد. بررسی دادههای ۲۴ ساعت گذشته و تحلیل رفتار کاربران حکایت از آن دارد که پیامرسانهای ایرانی ایتا و روبیکا با استقبال بیشتر روبهرو شدهاند.
طبق دادههای بهدستآمده، کاربران فعال در سکوی ایتا تنها طی یک روز بیش از ۱.۴ میلیون پست توسط بیش از ۱۰۱ هزار حساب کاربری منتشر کردهاند که تعداد بازدید این محتواها به بیش از ۸۰۰ میلیون رسیده است.
همزمان در پیامرسان روبیکا بیش از ۲.۹ میلیارد بازدید توسط ۵۱ هزار تولیدکننده محتوا به ثبت رسیده است. این آمار حاکی از افزایش حجم داده و ترافیک نسبت به بازه زمانی قبل از وقوع تجاوز رژیم صهیونسیتی به ایران است
در همین بازه زمانی، آمار مربوط به شبکههای اجتماعی غیرایرانی نیز ثبت شده است. به طور مثال، تعداد پستها در تلگرام به بیش از ۱.۴ میلیون پست رسیده و طی این مدت توسط حدود ۱۴۵ هزار کانال و رسانه منتشر شده است. همچنین این پستها مجموعاً بیش از ۶۳۰ میلیون بازدید داشتهاند. فعالیت در اینستاگرام نیز طی همین مدت حدود ۳ هزار پست را شامل میشود که بیش از ۳۳ میلیون بازدید را به دنبال داشته است.
گروهی از کارشناسان، معتقدند افزایش ترافیک و انتشار محتوا در سکوهای ایرانی را میتوان نشانهای از آماده بودن زیرساختهای فنی و ظرفیت پشتیبانی این بسترها از میزان بالای تبادل داده دانست. به اعتقاد این کارشناسان، استمرار فعالیت کاربران و افزایش تعداد انتشار محتوا در این پیامرسانها از کارآمدی، پایداری و مقیاسپذیری آنها حکایت دارد.
در عین حال، بخش فنی این پیامرسانها در واکنش به افزایش بار ترافیکی، نصب و راهاندازی فوری سرورهای جدید و بهینهسازی پروتکلهای ارتباطی را اجرا کردهاند تا از پایداری و روند عادی خدمات اطمینان حاصل شود. توسعه دهندگان این پلتفرمها اعلام کردند که بخش خدمات پشتیبانی، همزمان با افزایش استفاده، فعال بوده و سعی در رفع مشکلات احتمالی کاربران داشتهاند.
با توجه به احتمال لزوم استمرار استفاده از این سکوها و شرایط فعلی برای مدتی، برخی از صاحبنظران حوزه فناوری بر نقش کلیدی توسعه زیرساختهای ارتباطی و تقویت توانمندسازی پیامرسانهای بومی تأکید دارند تا در زمان بروز محدودیتهای بینالمللی، امکان ادامه ارتباطات برخط برای کاربران داخلی فراهم باشد.
بررسیها نشان میدهد ظرفیت فنی پلتفرمهای ایرانی در مواجهه با حجم بالای داده در مدت زمان محدود، بدون اختلال چشمگیر تداوم یافته و همین موضوع مورد توجه تحلیلگران قرار گرفته است. به گفته مسئولان فنی این پیامرسانها، با برنامهریزی و ایجاد بسترهای لازم، تأمین منابع مورد نیاز برای اداره حجم بالای کاربری، جزو اولویتهای فعلی آنها محسوب میشود.
انتهای پیام/