نسلی که با اسکرول کردن ویدیو‌های کوتاه دیگر تمرکز ندارند

نسلی که با اسکرول کردن ویدیو‌های کوتاه دیگر تمرکز ندارند
هر روز بیش از ۹۵ دقیقه از عمر یک نوجوان، صرف تماشای صد‌ها ویدیوی کوتاه می‌شود. این عادت ظاهراً بی‌ضرر، در حال تغییر ساختار مغز کودکان است. متخصصان روان‌پزشکی هشدار می‌دهند که شاهد تولد نسلی هستند که مغزشان به «ماشین دوپامین» وابسته شده و قوانین فعلی نمی‌توانند آنها را نجات دهند.

فیسبوک، که در ابتدا با نام (The Facebook) شناخته می‌شد، در فوریه سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شد. تنها یک روز پس از راه‌اندازی، بیش از هزار نفر به این پلتفرم پیوستند.

تا سال ۲۰۲۴، فیسبوک بیش از سه میلیارد کاربر فعال ماهانه و بیش از دو میلیارد کاربر فعال روزانه دارد. با اینکه فیسبوک یکی از اولین شبکه‌های اجتماعی است که همچنان به‌طور گسترده استفاده می‌شود، اما در این زمینه تنها نیست؛ تا ژانویه ۲۰۲۴، دست‌کم شش شبکه اجتماعی دیگر نیز بیش از یک میلیارد کاربر دارند.

در حال حاضر، شبکه‌های اجتماعی فراگیر شده‌اند؛ بیش از پنج میلیارد نفر در سراسر جهان از این پلتفرم‌ها استفاده می‌کنند. جراح کل ایالات متحده، دکتر «ویوک مورتی»، هشدار داده است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی یکی از عوامل اصلی بروز افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات روانی در نوجوانان است.

جراح کل ایالات متحده، دکتر «ویوک مورتی»، هشدار داده است که استفاده از شبکه‌های اجتماعی یکی از عوامل اصلی بروز افسردگی، اضطراب و سایر مشکلات روانی در نوجوانان است

این هشدار در شرایطی مطرح شده که نرخ احساس غم و ناامیدی در میان نوجوانان، به‌ویژه دختران، به‌شدت افزایش یافته است.

 دکتر «ویکتور فورناری»، معاون روان‌پزشکی کودک و نوجوان در مرکز سلامت «نورث‌ول» می‌گوید: هیچ تردیدی وجود ندارد که بین استفاده از شبکه‌های اجتماعی و افزایش چشمگیر رفتار‌های خودکشی‌گرایانه و خلق‌وخو‌های افسرده، ارتباط وجود دارد. نوع جدیدی از شبکه‌های اجتماعی با تمرکز بر ویدیو‌های کوتاه، به محبوبیت زیادی رسیده است.

 تیک‌تاک پلتفرمی است که با ویدیو‌های کوتاه شناخته می‌شود و بیش از یک و نیم میلیارد کاربر دارد. با وجود اینکه تعداد کاربرانش کمی بیش از نصف کاربران فیسبوک است، تیک‌تاک توانسته بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری توجه کاربران موبایلی را به خود جلب کند؛ کاربران این اپلیکیشن به‌طور میانگین روزانه ۹۵ دقیقه در آن وقت می‌گذرانند.

تیک‌تاک توانسته بیش از هر شبکه اجتماعی دیگری توجه کاربران موبایلی را به خود جلب کند؛ کاربران این اپلیکیشن به‌طور میانگین روزانه ۹۵ دقیقه در آن وقت می‌گذرانند

اما تیک‌تاک چگونه توانسته این سطح از درگیری و توجه را از کاربران خود بگیرد؟

دکتر «جولی آلبرایت»، استاد دانشگاه (USC)، می‌گوید ممکن است دلیل آن اعتیاد باشد. اسکرول سریع ویدیو‌ها از اصول بنیادی‌ای پیروی می‌کند که باعث اعتیاد به ماشین‌های اسلات در قمار می‌شود. این اصل با عنوان «تقویت تصادفی» شناخته می‌شود.

اسکن‌های مغزی دانشجویان چینی که نسخه چینی تیک‌تاک را استفاده می‌کردند، نشان داد که بخش‌هایی از مغز که در اعتیاد نقش دارند، در افرادی که ویدیو‌های شخصی‌سازی‌شده تماشا می‌کردند به‌شدت فعال می‌شد؛ و برخی از آنها حتی در کنترل زمان توقف تماشا دچار مشکل بودند.

در سال ۲۰۲۲، بهترین طول ویدیو‌های تیک‌تاک برای جذب حداکثری مخاطب، بین ۲۱ تا ۳۴ ثانیه تعیین شده بود. اگر میانگین ۹۵ دقیقه تماشای روزانه را بر این بازه تقسیم کنیم، می‌توان گفت که کاربران تیک‌تاک روزانه بین ۱۶۷ تا ۲۷۱ ویدیو تماشا می‌کنند و شاید حتی بیشتر.

در سال ۲۰۲۲، بهترین طول ویدیو‌های تیک‌تاک برای جذب حداکثری مخاطب، بین ۲۱ تا ۳۴ ثانیه تعیین شده بود. اگر میانگین ۹۵ دقیقه تماشای روزانه را بر این بازه تقسیم کنیم، می‌توان گفت که کاربران تیک‌تاک روزانه بین ۱۶۷ تا ۲۷۱ ویدیو تماشا می‌کنند

سایر پلتفرم‌های اجتماعی نیز تلاش کرده‌اند از مدل تیک‌تاک تقلید کنند؛ اینستاگرام قابلیت (Reels) را راه‌اندازی کرده و یوتیوب نیز (Shorts) را معرفی کرده است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که تیک‌تاک و پلتفرم‌های مشابه، در حال از بین بردن توانایی تمرکز کودکان هستند. به این کاهش توان تمرکز، اصطلاحاً «مغز تیک‌تاکی» گفته می‌شود.

تحقیقات نوظهور نشان می‌دهد تماشای ویدیو‌های کوتاه باعث می‌شود کودکان در انجام فعالیت‌هایی که پاداش فوری و پیوسته ندارند، دچار مشکل شوند. ترشح مداوم دوپامین انتقال‌دهنده عصبی‌ای که هنگام انتظار برای پاداش فعال می‌شود استفاده از اپ‌هایی مانند تیک‌تاک را تقویت می‌کند. برخی از متخصصان اطفال تیک‌تاک را «ماشین دوپامین» توصیف کرده‌اند. تنها می‌توان حدس زد چه آسیب‌هایی ممکن است برای نسل‌هایی که با تمرکز کاهش‌یافته رشد می‌کنند، رخ دهد از ناتوانی در رسیدن به اهداف بلندمدت گرفته تا دشواری در تمرکز در مدرسه این مشکلات می‌توانند گسترده و عمیق باشند.

پلتفرم‌هایی مانند تیک‌تاک تنها مواردی نیستند که می‌توانند مغز کودکان را به شکل منفی تغییر دهند. این موضوع ما را به یک پرسش اساسی می‌رساند آیا قانون می‌تواند کاری در این زمینه انجام دهد؟ قوانینی برای محافظت از کودکان در برابر موادی مانند الکل و تنباکو و همچنین فعالیت‌هایی مانند قمار ، در تمام ۵۰ ایالت آمریکا به نوعی تصویب شده‌اند. حال سؤال اینجاست که آیا قانون‌گذاران می‌توانند با شبکه‌های اجتماعی مقابله کنند؟

پاسخ ممکن است منفی باشد. در تاریخ ۱۲ فوریه ۲۰۲۴، یک دادگاه فدرال منطقه‌ای در ایالت اوهایو، قانونی در این ایالت را که شبکه‌های اجتماعی را ملزم می‌کرد برای کاربران زیر ۱۶ سال رضایت والدین را دریافت کنند، مسدود کرد. قاضی ارشد پرونده، ماربلی، در رأی خود اعلام کرد که این قانون ایالتی که سایت‌هایی را هدف قرار می‌دهد که «کودکان را هدف می‌گیرند» یا «به‌طور معقول انتظار می‌رود که توسط کودکان مورد استفاده قرار گیرند»، بر اساس محتوا عمل می‌کند و بنابراین باید تحت بررسی سخت‌گیرانه طبق متمم اول و چهاردهم قانون اساسی ایالات متحده قرار گیرد. دادگاه همچنین اذعان کرد که محافظت از کودکان در برابر محتوای مضر ممکن است یک «منافع قانع‌کننده» محسوب شود، اما اعلام کرد که قانون اوهایو برای دستیابی به این هدف، به‌طور دقیق طراحی نشده است. جای تعجب نیست که تلاش برای محدود کردن دسترسی کودکان به شبکه‌های اجتماعی، با متمم اول قانون اساسی آمریکا برخورد می‌کند.

به گزارش«ریج موند» (richmond)، نوجوانان به طور فزاینده‌ای اخبار خود را از شبکه‌های اجتماعی دریافت می‌کنند، و محافظت از رسانه‌ها به‌صراحت در متمم اول تضمین شده است. با وجود قوانینی که برای محافظت از مغز کودکان در برابر چیز‌هایی که به رشد آنها آسیب می‌زنند وجود دارد، پرونده (NetChoice, LLC v. Yost) نشان می‌دهد که قانون‌گذاران در مواجهه با آسیب‌های ناشی از شبکه‌های اجتماعی با چه دشواری‌هایی روبه‌رو هستند. طراحی دقیق و محدود یک قانون، آن هم در حالی که باید از بررسی سخت‌گیرانه عبور کند، کار ساده‌ای نیست به‌ویژه در چشم‌انداز همیشه در حال تغییر فضای دیجیتال. با این حال، این وظیفه‌ای است که ارزش انجام دادن دارد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب