08:08 15 / 03 /1404

ادعای عجیب درباره درآمد یک بازی ویدیویی از سوی بنیان‌گذار استودیو پلی‌گراند

ادعای عجیب درباره درآمد یک بازی ویدیویی از سوی بنیان‌گذار استودیو پلی‌گراند
گاوین ریبورن، از بنیان‌گذاران استودیو پلی‌گراند گیمز (Playground Games)، با طرح ادعایی قابل توجه، اظهار داشت که درآمد سری بازی‌های Forza Horizon به تنهایی از مجموع درآمد نام‌های بزرگی، چون Gran Turismo ،Need For Speed ،F۱ و The Crew بیشتر بوده است!

گاوین ریبورن، که اکنون در استودیوی جدید خود یعنی Lighthouse Games فعالیت می‌کند، در مصاحبه‌ای اخیر به تحلیل جایگاه تجاری محصول پیشین خود، Forza Horizon پرداخت. او با اطمینان مدعی شد: «اگر به درآمدزایی Horizon نگاه کنید، از مجموع درآمد گرن توریسمو، فرمول یک، نید فور اسپید و د کرو بیشتر است.» نکته کلیدی در اظهارات ریبورن، تأکید او بر این واقعیت بود که این دستاورد مالی عظیم، بدون نیاز به عرضه بازی روی کنسول پلی‌استیشن به دست آمده است؛ پلتفرمی که رقیب اصلی این مجموعه یعنی Gran Turismo بر آن حکمرانی می‌کند.

اظهارات ریبورن به یک حقیقت بزرگ‌تر اشاره دارد: موفقیت Forza Horizon صرفاً یک اتفاق نبوده، بلکه حاصل یک «فرمول» حساب‌شده است که استاندارد‌های جدیدی را در سبک مسابقه‌ای جهان-باز (Open-World Racing) تعریف کرد. این فرمول بر چند پایه استوار است:

- دنیای باز و پویا: ارائه محیط‌های وسیع، متنوع و زیبا که حس آزادی و اکتشاف را به بازیکن می‌دهد.
- فضای فستیوالی و مثبت: تمرکز بر هیجان، موسیقی و تجربه‌ای به دور از جدیت محض شبیه‌ساز‌ها که مخاطبان گسترده‌تری را جذب کرد.
- گیم‌پلی دسترس‌پذیر: ایجاد تعادل میان شبیه‌سازی واقع‌گرایانه و کنترل آرکید، به طوری که هم بازیکنان حرفه‌ای و هم تازه‌کاران از آن لذت ببرند.
- پشتیبانی مداوم: عرضه منظم محتوای جدید، فصل‌ها، چالش‌ها و بسته‌های الحاقی که باعث حفظ تعامل طولانی‌مدت بازیکنان می‌شود.

به گفته ریبورن، همین فرمول موفق باعث شده تا بسیاری از استودیو‌های رقیب، آگاهانه یا ناآگاهانه، عناصری از این مجموعه را در بازی‌های خود الگوبرداری کنند.

وب‌سایت xboxera در گزارشی نوشت: رقابت میان Forza و Gran Turismo همواره یکی از نمادین‌ترین تقابل‌های دنیای بازی و به نوعی جنگ کنسولی میان ایکس‌باکس و پلی‌استیشن بوده است. متن اولیه به اشتباه به «ورود Forza Horizon به کنسول‌های سونی» اشاره کرده بود، در حالی که این فرنچایز همواره در انحصار اکوسیستم ایکس‌باکس (کنسول و کامپیوتر‌های شخصی) باقی مانده است. در واقع، منظور اصلی ریبورن این بود که قدرت این مجموعه به قدری است که حتی در یک پلتفرم محدود نیز توانسته از مجموع رقبای چندپلتفرمی خود پیشی بگیرد.

با این حال، این بحث‌ها در شرایطی مطرح می‌شود که استراتژی مایکروسافت در قبال انحصار در حال تغییر است و عناوینی مانند Sea of Thieves و Hi-Fi Rush به پلتفرم‌های رقیب راه یافته‌اند. این موضوع، گمانه‌زنی‌ها را درباره آینده فرنچایز‌های بزرگ‌تری مانند Forza تقویت کرده است.

در حالی که Forza Horizon ۵ با عبور از مرز ۳۰ میلیون بازیکن همچنان به موفقیت خود ادامه می‌دهد، گزارش‌ها حاکی از آن است که نسخه بعدی این مجموعه، Forza Horizon ۶، در مراحل اولیه توسعه قرار دارد. موفقیت تجاری و نفوذ این سری، فشار را بر رقبایی مانند Gran Turismo برای نوآوری بیشتر و بر Need For Speed برای بازپس‌گیری جایگاه گذشته خود، افزایش داده است.

در نهایت، اظهارات گاوین ریبورن، چه یک برآورد دقیق مالی باشد و چه یک ادعای جسورانه، به وضوح نشان می‌دهد که Forza Horizon از یک بازی مسابقه‌ای موفق فراتر رفته و به یک پدیده فرهنگی و یک معیار تعیین‌کننده در صنعت بازی تبدیل شده است که آینده این ژانر را شکل می‌دهد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب