پورشه از مدل GTS با ۵۳۲ اسب بخار قدرت رونمایی کرد + فیلم

در رویدادی که نگاه علاقهمندان به صنعت خودرو و به ویژه دوستداران خودروهای اسپرت را به خود جلب کرد، شرکت پورشه رسماً از پورشه ۹۱۱ کررا GTS مدل ۲۰۲۵، مجهز به نسل جدید پیشرانه (۹۹۲.۲)، پردهبرداری نمود. این رونمایی، فراتر از معرفی یک مدل جدید، به منزله یک نقطه عطف تاریخی برای خانواده ۹۱۱ محسوب میشود؛ چرا که برای اولین بار در تاریخچه پرافتخار این خودرو، از یک سیستم پیشرانه هیبریدی با عملکرد بالا، موسوم به T-Hybrid، بهره گرفته شده است. این اقدام استراتژیک، نشاندهنده ورود پورشه به عرصهای نوین از فناوریهای پیشرانه برای نمادینترین محصول خود و تلاشی برای همسویی با الزامات آینده صنعت خودرو بدون قربانی کردن دیانای اسپرت و هیجانانگیز ۹۱۱ است.
قلب تپنده سیستم T-Hybrid این خودرو، یک موتور الکتریکی پیشرفته و جمعوجور است که به شکلی هوشمندانه در محفظه جعبهدنده هشت سرعته دوکلاچه مشهور پورشه (PDK) ادغام شده است. این موتور الکتریکی به تنهایی قادر است ۵۴ اسب بخار قدرت و گشتاوری معادل ۱۱۰ پوند-فوت (حدود ۱۴۹ نیوتنمتر) را به صورت آنی به مجموعه انتقال قدرت اضافه کند. وظیفه اصلی این واحد الکتریکی، پر کردن خلاء گشتاور در دورهای پایین موتور احتراقی و ارائه واکنش فوری و بیوقفه به پدال گاز است که نتیجه آن، شتابگیری خطیتر و هیجانانگیزتر خواهد بود. با ترکیب نیروی موتور بنزینی و موتور الکتریکی، مجموع قدرت خروجی این سیستم به رقم قابل توجه ۵۳۲ اسب بخار میرسد که نشاندهنده افزایشی محسوس در تواناییهای دینامیکی نسبت به نسل پیشین GTS و حتی برخی از مدلهای قدرتمندتر خانواده ۹۱۱ است.
بر اساس گزارشهای منتشر شده، از جمله توسط وبسایت موتور۱، انرژی مورد نیاز برای این موتور الکتریکی قدرتمند، از طریق یک باتری لیتیوم-یون با ولتاژ بالا و ظرفیت ۱.۹ کیلووات ساعت تأمین میشود. مهندسان پورشه این باتری را با دقتی مثالزدنی در قسمت جلو و میانی شاسی، دقیقاً زیر کاپوت جلو، جانمایی کردهاند. این انتخاب استراتژیک نه تنها به دستیابی به توزیع وزن بهینه بین محورهای جلو و عقب کمک شایانی میکند، بلکه برخلاف بسیاری از سیستمهای هیبریدی، هیچگونه تأثیر منفی بر فضای بار کاربردی و معمول پورشه ۹۱۱ نداشته و حجم صندوق جلو بدون تغییر باقی مانده است.
یکی از برجستهترین دستاوردهای مهندسی در توسعه سیستم T-Hybrid، حذف کامل مجموعه تسمه و پولیهای جانبی موتور (accessory drive) است که پیش از این وظیفه به حرکت درآوردن اجزایی مانند کمپرسور تهویه مطبوع و دینام را بر عهده داشتند. در ۹۱۱ GTS جدید، کمپرسور سیستم تهویه مطبوع به صورت کاملاً الکتریکی عمل میکند و سایر اجزای جانبی نیز انرژی خود را از طریق سیستم ولتاژ بالای هیبریدی دریافت میکنند. این نوآوری فنی، فضای قابل توجهی را در اطراف موتور آزاد کرده و به مهندسان پورشه اجازه داده است تا موتور ۳.۶ لیتری شش سیلندر تخت (باکسر) جدید را، که خود دستخوش بازنگریهای اساسی برای هماهنگی با سیستم هیبریدی شده است، حدود ۴.۳ اینچ (تقریباً ۱۰.۹ سانتیمتر) پایینتر از نسل قبلی در شاسی خودرو نصب کنند. این کاهش چشمگیر در ارتفاع نصب پیشرانه، مستقیماً منجر به پایین آمدن مرکز ثقل خودرو شده و در نتیجه، بهبود پایداری، چابکی و دینامیک رانندگی، به ویژه در هنگام عبور از پیچها و مانورهای سریع، را به ارمغان میآورد.
با وجود افزودن اجزای متعدد سیستم هیبریدی، شامل موتور الکتریکی، باتری ولتاژ بالا، اینورتر و سایر تجهیزات مرتبط، مهندسان پورشه موفق شدهاند افزایش وزن کلی خودرو را نسبت به نسل قبلی (۹۹۲.۱) تنها به میزان ۱۱۰ پوند (حدود ۵۰ کیلوگرم) محدود نگه دارند. این دستاورد در کنترل وزن، با توجه به پیچیدگی و تواناییهای اضافه شده، بسیار قابل توجه است. پورشه با اطمینان اعلام کرده است که مزایای عملکردی گسترده حاصل از سیستم هیبریدی، از جمله شتابگیری لحظهای، بهبود پاسخگویی پیشرانه و پتانسیل بهبود راندمان در شرایط خاص رانندگی، این افزایش وزن جزئی را به طور کامل جبران کرده و حتی از آن فراتر میرود. این شرکت همواره تأکید داشته که هدف اصلی از معرفی فناوری هیبریدی در خانواده ۹۱۱، نه صرفاً کاهش مصرف سوخت، بلکه دستیابی به سطح بالاتری از عملکرد و هیجان رانندگی بوده است.
مدل ۹۱۱ کررا GTS هیبریدی در حالی به خانواده گسترده و متنوع پورشه ۹۱۱ میپیوندد که این سری خود شامل گستره وسیعی از مدلها نظیر کررا، کررا S، کررا T، مدلهای متمرکز بر پیست GT۳ و GT۳ RS و همچنین نسخههای قدرتمند توربو است. هر یک از این مدلها با ویژگیهای منحصربهفرد خود، پاسخگوی نیازها و سلایق طیف وسیعی از علاقهمندان به خودروهای اسپرت هستند. اکنون، مدل GTS با فناوری هیبریدی پیشرفته خود، گزینهای نوین را با تمرکز بر عملکرد ارتقاء یافته و نوآوری فناورانه به این مجموعه پرافتخار اضافه میکند و جایگاهی متمایز بین مدلهای کررا و توربو خواهد داشت.
معرفی مدل ۹۱۱، اقدامی از سوی پورشه در جهت همسویی با روندهای آینده صنعت خودرو، پاسخ به استانداردهای آلایندگی و توجه به تقاضای مشتریان برای فناوریهای جدیدتر محسوب میشود. این شرکت اعلام کرده است که هدف از این اقدام، حفظ و ارتقای ویژگیهای رانندگی شناختهشده محصولاتش است. با وجود اینکه سیستمهای هیبریدی در خودروهای اسپرت گاهی با چالشهایی نظیر افزایش وزن و پیچیدگی فنی روبهرو هستند، پورشه اعلام کرده است که با تمرکز بر مهندسی، استفاده از مواد سبکوزن، و اولویت دادن به دینامیک و عملکرد، در تلاش است تا مزایای این فناوری را افزایش داده و معایب احتمالی آن را کاهش دهد.
انتظار میرود جزئیات بیشتر در مورد قیمتگذاری دقیق، تاریخ عرضه در بازارهای مختلف جهانی و سایر مشخصات فنی تکمیلی پورشه ۹۱۱ کررا GTS هیبریدی در هفتهها و ماههای آینده توسط این شرکت آلمانی اعلام شود. با این حال، آنچه مسلم است، آغاز فصلی نوین و هیجانانگیز در تاریخچه پورشه ۹۱۱ است که بدون شک تأثیرات گستردهای بر آینده خودروهای اسپرت خواهد داشت.
انتهای پیام/