17:17 07 / 03 /1404
رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفت‌وگو با آناتک:

نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی؛ غیر محدودکننده و با هدف کمک به آنها باشد

نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی مانند اسنپ و تپسی؛ غیر محدودکننده و با هدف کمک به آنها باشد
شهرداری‌های کشور به خصوص شهرداری تهران، مدت‌هاست در تلاش هستند مسؤولیت نظارت بر تاکسی‌های اینترنتی را برعهده بگیرند. البته شرکت‌های تاکسی‌های اینترنتی نگرانی‌هایی در خصوص بازگشت چالش‌های سیستم تاکسیرانی سنتی در صورت ورود شهرداری‌ها دارند. «علی حکیم‌جوادی» رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای کشور در گفت‌وگو با خبرنگار فناوری آناتک می‌گوید نظارت باید سازنده و غیر محدودکننده باشد و اگر این تلاش‌ها با هدف کمک به کسب و کار تاکسی‌های اینترنتی باشد، مفید خواهد بود؛ در غیر این صورت به چالشی برای زیست‌بوم بدل می‌شود.

ظهور تاکسی‌های اینترنتی صنعت حمل و نقل درون شهری را دچار تحول جدی و مبنایی کرد و بسیاری از چالش‌های سنتی موجود در فرآیند حمل و نقل مسافر در شهرها مانند بحث مسافر و راننده روی مقدار کرایه، دشواری پیدا کردن مسافر، جدال بر سر سوار کردن مسافر در ایستگاه‌های تاکسی، نحوۀ تسویۀ کرایه و... را کم‌رنگ یا محو کرد. البته در عین حال چالش‌های جدیدی هم ایجاد کرد و برخی هم به دلایل تغییر در شیوۀ سنتی کار خود به آن‌ها معترض شدند.

آژانس‌ها و مسافربرهای عمومی داخل شهرها در این سال‌ها بیشترین چالش را با تاکسی‌های اینترنتی تجربه کرده‌اند و درآمد آن‌ها نیز به شدت تحت تأثیر فعالیت شرکت‌های مورد اشاره قرار گرفته است. از طرفی تنظیم‌گری و جایگاه سنتی شهرداری‌ها در مدیریت سیستم حمل و نقل شهری به چالش کشیده شده است.

همین امر سبب شده تا شهرداری‌ها همواره راغب باشند که وضعیت تغییر کند و مجدد تنظیم‌گر غالب حوزۀ حمل و نقل درون شهری شود اما مشخص نیست که رخ دادن چنین مسئله‌ای روند رو به رشد کیفیت خدمت رسانی به مردم را تسریع خواهد کرد یا چالش‌هایی همچون دهه‌های گذشته به عرصۀ جابه‌جایی مسافر درون شهری با خواهد گشت.در همین خصوص گفتگویی با علی حکیم جوادی، رئیس نصر کشور انجام داده‌ایم که در ادامه شرح آن را می‌خوانید:

خبرنگار فناوری آناتک: در روزهای اخیر، بحث نظارت اینترنتی توسط شهرداری‌ها بسیار داغ شده است. نظر شما در این‌باره چیست؟  

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران: این موضوع یکی از چالش‌های اساسی است که مطرح شده است. در مقاطعی شورای شهر وارد این موضوع شد و اکنون هم شهرداری‌ها در تلاش برای تحققش هستند.  اگر هدف آن‌ها کمک به بهبود سرویس‌ها باشد، می‌تواند مفید باشد. اما باید به این نکته توجه کرد که نظارت صرفاً نباید به‌عنوان یک مانع یا عامل محدودکننده تلقی شود. کسب‌وکارهای اینترنتی در حوزه حمل‌ونقل نیازمند حمایت هستند تا بتوانند کیفیت خدمات خود را بهبود بخشند. اینکه هر شهرداری متولی نظارت در شهر خود باشد، در صورتی که سازوکار درستی برای این کار وجود داشته باشد، می‌تواند مفید باشد.

خبرنگار فناوری آناتک: یکی از مسائل اصلی شرکت‌های خدمات اینترنتی، مسئله بیمه و مالیات ارزش افزوده است. نظر شما به عنوان یک نهاد صنفی در این خصوص چیست؟

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران: متأسفانه این مشکلات برای بسیاری از کسب‌وکارهای دیجیتال وجود دارد. زمانی بحث مالیات ارزش افزوده مطرح بود و اکنون بیمه نیز یکی از چالش‌های اصلی است. این موضوعات اغلب بدون بررسی دقیق و بدون در نظر گرفتن شرایط کسب‌وکارها، اجرا می‌شوند که در نهایت به کاهش خدمات و کیفیت سرویس‌ها منجر می‌شود.

خدمات اینترنتی، به‌ویژه تاکسی‌های اینترنتی، تأثیر بسیار مثبتی بر رفاه عمومی و حمل‌ونقل شهری داشته‌اند. در گذشته، مردم برای جابه‌جایی در شهرها با مشکلات زیادی مواجه بودند، اما اکنون این خدمات شرایط را بسیار بهبود داده‌اند. بنابراین، نظارت باید سازنده و غیر محدود کننده باشد.

خبرنگار فناوری آناتک: آیا ورود شهرداری یا هر نهاد دیگری به عنوان یک ناظر یا رگولاتور رسمی می‌تواند به کسب‌وکارتاکسی‌های اینترنتی کمک کند؟  

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران: اگر هدف نظارت، کمک به این کسب‌وکارها باشد، بله، اما اگر صرفاً برای محدود کردن آن‌ها باشد، نتیجه‌ای نخواهد داشت. خدمات اینترنتی، به‌ویژه تاکسی‌های اینترنتی، تأثیر بسیار مثبتی بر رفاه عمومی و حمل‌ونقل شهری داشته‌اند. در گذشته، مردم برای جابه‌جایی در شهرها با مشکلات زیادی مواجه بودند، اما اکنون این خدمات شرایط را بسیار بهبود داده‌اند. بنابراین، نظارت باید سازنده و غیر محدود کننده باشد.

خبرنگار فناوری آناتک: آیا فرهنگ استفاده از تاکسی‌های اینترنتی در کشور به‌درستی شکل گرفته است؟  

رئیس سازمان نظام صنفی رایانه‌ای ایران: هنوز در این زمینه چالش‌هایی وجود دارد. در حال حاضر، بسیاری از کاربران و حتی مسئولان، شناخت کافی از نحوه عملکرد این سکوها ندارند. یک سرویس اینترنتی صرفاً بستری برای ارائه خدمات است، اما در بسیاری از مواقع انتظار دارند که این پلتفرم‌ها مسئولیت تمامی مسائل قانونی از جمله بیمه و مالیات را بر عهده بگیرند. دربارۀ بیمه هم همین است و نمی‌توان دیدی محدود داشت، برای مثال برخی افراد کارمند هستند، برخی خوداشتغال و بیمه خود را به‌صورت مستقل پرداخت کرده‌اند، و در این میان تعیین سازوکار درست برای مدیریت این موارد ضروری است.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب