11:30 30 / 02 /1404

مطالعات تطبیقی با موضوع اقتصاد بازی به رشد صنعت بازی ایران کمک می‌کند

مطالعات تطبیقی با موضوع اقتصاد بازی به رشد صنعت بازی ایران کمک می‌کند
برقراری ارتباط مؤثر میان بدنه پژوهشی، نهادهای دولتی و فعالان صنعت برای رشد متوازن و هدفمند صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور اقدامی ضروری است. این موضوع در دومین نشست تخصصی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با رویکرد پژوهش و تألیف کتاب در حوزه بازی‌های رایانه‌ای، مطرح شد.

این نشست با حضور فرهیختگان دانشگاهی، پژوهشگران، فعالان و مدیران صنعت بازی از جمله محمد حاجی‌میرزایی (مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای)، امین شهیدی (مدیر استودیو بلک کیوب گیمز)، مسعود کوثری (استاد تمام و معاون دانشکده‌ی علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، فرزانه شریفی (عضو هیئت علمی دانشگاه سوره و عضو هیئت مدیره)، محمدصادق افراسیابی (عضو هیئت مدیره و معاون راهبردی بنیاد)، محمدحسن یادگاری (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی)، مجتبی شهاب (عضو آزمایشگاه رباتیک اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف)، محیا برکت (دبیر گروه مطالعات بازی و سرگرمی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات) و اعظم ده‌صوفیانی (عضو هیئت مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات) برگزار شد.

محور‌های اصلی مورد بحث در این نشست به شرح بودند:
- تأکید بر ضرورت تدوین مبانی نظری و تئوریکی در زمینه بازی‌های دیجیتال
- انتشار آثار تخصصی در حوزه فنی تولید بازی
- نیاز به سفارش طرح‌های پژوهشی کلان از سوی نهاد‌های ذی‌نفع
- ایجاد شبکه‌های علمی میان پژوهشگران در حوزه مطالعات بازی و انتشار فصلنامه‌های تخصصی علمی
- ارائه داده‌ها و گزارش‌های تحلیلی برای فعالان صنعت و نهاد‌های سیاست‌گذار
- بررسی و تحلیل اجتماعات بازی (نظیر استریمر‌ها و بازیکنان ورزش‌های الکترونیک) و پر کردن خلأ داده در این حوزه
- ورود مؤثر و به‌روز به عرصه تسهیل‌گری در صنعت بازی
- انجام مطالعات تطبیقی در زمینه اقتصاد بازی با تمرکز بر الگو‌های موفق جهانی
- توجه به نیاز به پژوهش‌های منسجم در برابر تحولات نوین صنعت بازی
- افزایش اثربخشی پژوهش‌ها و برقراری ارتباط مؤثر میان پژوهشگران و نیاز‌های صنعت
- ایجاد تعامل میان دولت، دانشگاه، صنعت و جامعه در حوزه بازی
- ارائه داده‌های بازار به منظور حمایت از تولیدات داخلی بازی
- پژوهش در زمینه سواد بازی در خانواده‌ها و آموزش والدین
- توجه به پژوهش در حیطه بازی‌های جدی (آموزشی، سلامت‌محور، فرهنگی و...)

پیشنهادات مطرح شده در این نشست مبتنی بر این نکته بود که برای رشد متوازن و هدفمند صنعت بازی‌های رایانه‌ای در کشور، لازم است ارتباط مؤثرتری میان بدنه پژوهشی، نهاد‌های دولتی و فعالان صنعت برقرار گردد. همچنین، در این نشست به خلأ‌هایی از قبیل کمبود منابع نظری بومی، کاهش داده‌های تحلیلی و عدم هم‌راستایی پژوهش‌ها با نیاز‌های واقعی صنعت اشاره شد. این مسائل با برنامه‌ریزی دقیق، حمایت نهاد‌های متولی و شبکه‌سازی علمی قابل حل خواهند بود. مشارکت پژوهشگران و افرادی که در حوزه تصمیم‌سازی فعالیت می‌کنند، می‌تواند نقطه آغازین برای ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی و تقویت موقعیت ایران در بازار جهانی بازی‌های دیجیتال باشد.

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب