مطالعات تطبیقی با موضوع اقتصاد بازی به رشد صنعت بازی ایران کمک میکند

این نشست با حضور فرهیختگان دانشگاهی، پژوهشگران، فعالان و مدیران صنعت بازی از جمله محمد حاجیمیرزایی (مدیرعامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای)، امین شهیدی (مدیر استودیو بلک کیوب گیمز)، مسعود کوثری (استاد تمام و معاون دانشکدهی علوم اجتماعی دانشگاه تهران)، فرزانه شریفی (عضو هیئت علمی دانشگاه سوره و عضو هیئت مدیره)، محمدصادق افراسیابی (عضو هیئت مدیره و معاون راهبردی بنیاد)، محمدحسن یادگاری (عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبائی)، مجتبی شهاب (عضو آزمایشگاه رباتیک اجتماعی دانشگاه صنعتی شریف)، محیا برکت (دبیر گروه مطالعات بازی و سرگرمی انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات) و اعظم دهصوفیانی (عضو هیئت مدیره انجمن ایرانی مطالعات فرهنگی و ارتباطات) برگزار شد.
محورهای اصلی مورد بحث در این نشست به شرح بودند:
- تأکید بر ضرورت تدوین مبانی نظری و تئوریکی در زمینه بازیهای دیجیتال
- انتشار آثار تخصصی در حوزه فنی تولید بازی
- نیاز به سفارش طرحهای پژوهشی کلان از سوی نهادهای ذینفع
- ایجاد شبکههای علمی میان پژوهشگران در حوزه مطالعات بازی و انتشار فصلنامههای تخصصی علمی
- ارائه دادهها و گزارشهای تحلیلی برای فعالان صنعت و نهادهای سیاستگذار
- بررسی و تحلیل اجتماعات بازی (نظیر استریمرها و بازیکنان ورزشهای الکترونیک) و پر کردن خلأ داده در این حوزه
- ورود مؤثر و بهروز به عرصه تسهیلگری در صنعت بازی
- انجام مطالعات تطبیقی در زمینه اقتصاد بازی با تمرکز بر الگوهای موفق جهانی
- توجه به نیاز به پژوهشهای منسجم در برابر تحولات نوین صنعت بازی
- افزایش اثربخشی پژوهشها و برقراری ارتباط مؤثر میان پژوهشگران و نیازهای صنعت
- ایجاد تعامل میان دولت، دانشگاه، صنعت و جامعه در حوزه بازی
- ارائه دادههای بازار به منظور حمایت از تولیدات داخلی بازی
- پژوهش در زمینه سواد بازی در خانوادهها و آموزش والدین
- توجه به پژوهش در حیطه بازیهای جدی (آموزشی، سلامتمحور، فرهنگی و...)
پیشنهادات مطرح شده در این نشست مبتنی بر این نکته بود که برای رشد متوازن و هدفمند صنعت بازیهای رایانهای در کشور، لازم است ارتباط مؤثرتری میان بدنه پژوهشی، نهادهای دولتی و فعالان صنعت برقرار گردد. همچنین، در این نشست به خلأهایی از قبیل کمبود منابع نظری بومی، کاهش دادههای تحلیلی و عدم همراستایی پژوهشها با نیازهای واقعی صنعت اشاره شد. این مسائل با برنامهریزی دقیق، حمایت نهادهای متولی و شبکهسازی علمی قابل حل خواهند بود. مشارکت پژوهشگران و افرادی که در حوزه تصمیمسازی فعالیت میکنند، میتواند نقطه آغازین برای ارتقاء کیفیت تولیدات داخلی و تقویت موقعیت ایران در بازار جهانی بازیهای دیجیتال باشد.
انتهای پیام/