19:28 29 / 02 /1404
وزیر ارتباطات:

توسعه هوش مصنوعی بدون اتکا به نوآوری و توانمندی بخش خصوصی ممکن نیست

توسعه هوش مصنوعی بدون اتکا به نوآوری و توانمندی بخش خصوصی ممکن نیست
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در نشست «هوش مصنوعی» در مجلس شورای اسلامی، به نقش تحول‌آفرین هوش مصنوعی در معادلات سیاسی، اقتصادی و اجتماعی اشاره و تأکید کرد دولت در این مسیر باید نقش تسهیل‌گر را ایفا کند.

سید ستار هاشمی، وزیر ارتباطات، در جلسه‌ای که روز یکشنبه با حضور محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، اعضای اتاق بازرگانی، شرکت‌های دانش‌بنیان و تعدادی از نمایندگان مجلس در تالار شهید مدرس مجلس برگزار شد، بر اهمیت راهبردی هوش مصنوعی تأکید کرد و گفت: «زندگی بشر به دو دوره پیش و پس از هوش مصنوعی تقسیم می‌شود؛ زیرا این فناوری فقط یک ابزار فناورانه نیست، بلکه قادر است معادلات را در حوزه‌های اقتصادی، سیاسی و اجتماعی به‌طور قابل توجهی تغییر دهد.»

وی به ورود جوامع به مرحله شخصی‌سازی اطلاعات اشاره کرد و افزود: «هوش مصنوعی به ما این امکان را می‌دهد که خدمات را براساس نیاز‌های فردی طراحی کنیم؛ البته مشروط بر این که داده‌های مرتبط به‌درستی جمع‌آوری و تحلیل شوند.»

هاشمی همچنین بر لزوم ایجاد قوانین پایدار در این زمینه تأکید ورزید و گفت: «ثبات در مقررات، موجب اعتماد و مشارکت فعال بخش خصوصی در توسعه هوش مصنوعی خواهد شد. به علاوه، این فناوری توانایی کمک به مدیریت حجم قوانین و پیش‌بینی آثار مقررات‌گذاری را دارد.»

وزیر ارتباطات همچنین در مورد ظرفیت‌های زبانی هوش مصنوعی خاطرنشان کرد: «هیچ نیازی به تسلط به زبان‌های مختلف نیست تا از تجربیات کشور‌های دیگر بهره‌مند شویم. با استفاده از هوش مصنوعی می‌توان به تحلیل قوانین و اسناد بالادستی دیگر کشور‌ها پرداخته و الگو‌های موفق را استخراج کرد.»

او به تفاوت‌های رویکرد کشور‌های مختلف در حکمرانی حوزه هوش مصنوعی اشاره کرد و گفت: «برخی کشورها، نظیر انگلیس و آمریکا، با رویکردی انعطاف‌پذیر و تنظیم‌گرانه به این حوزه ورود کرده‌اند. این رویکرد بر اهمیت ایجاد تعادل در قانون‌گذاری تأکید دارد؛ نباید آن‌قدر مقررات وضع کرد که مانع از نوآوری شود.»

هاشمی نقش بخش خصوصی در توسعه هوش مصنوعی را حیاتی دانست و اظهار داشت: «ما معتقدیم که توسعه این فناوری بدون اتکا به نوآوری و توانمندی بخش خصوصی ممکن نیست.»

وزیر ارتباطات در پایان با اشاره به سهم پایین اقتصاد دیجیتال در تولید ناخالص داخلی کشور تأکید کرد: «برای بهبود جایگاه ایران در اقتصاد دیجیتال، نیاز به سرمایه‌گذاری ۲۵ تا ۳۰ میلیارد دلاری داریم؛ این هدف تنها با ایجاد انگیزه و جلب مشارکت بخش خصوصی محقق خواهد شد.»

انتهای پیام/

ارسال نظر
گوشتیران
قالیشویی ادیب