اپل و متا در برابر جریمههای DMA اتحادیه اروپا واکنش نشان دادند

میسیون اروپا روز گذشته (۲۳ آوریل ۲۰۲۵) اولین جریمههای خود تحت قانون بازارهای دیجیتال (DMA) را صادر کرد و شرکتهای اپل و متا را به ترتیب ۵۰۰ میلیون یورو و ۲۰۰ میلیون یورو جریمه کرد. این قانون که از سال ۲۰۲۳ اجرایی شده، برای تنظیم رقابت در اقتصاد دیجیتال و محدود کردن سوءاستفاده از قدرت پلتفرمهای بزرگ طراحی شده است.
اپل به دلیل نقض تعهدات «ضد هدایت» جریمه شد. این شرکت با اعمال محدودیتهایی، برنامهها را از اطلاعرسانی به مشتریان درباره پیشنهادهای ارزانتر خارج از اپ استور منع کرده بود که به گفته کمیسیون، انتخاب مشتریان را محدود میکرد. کمیسیون به اپل دستور داد این محدودیت را حذف کند.
متا نیز به دلیل مدل «پرداخت یا رضایت» جریمه شد که کاربران فیسبوک و اینستاگرام را مجبور میکرد برای خدمات بدون تبلیغات هزینه بپردازند یا به استفاده از دادههایشان برای تبلیغات رضایت دهند. کمیسیون اعلام کرد این مدل، الزام DMA برای ارائه گزینهای با استفاده کمتر از دادههای شخصی را نقض میکند. این جریمه مربوط به دوره مارس تا نوامبر ۲۰۲۴ است، زمانی که متا این مدل را اجرا میکرد.
هر دو شرکت به شدت با این جریمهها مخالفت کردند. اپل در بیانیهای اعلام کرد که کمیسیون اروپا «بهطور ناعادلانه» این شرکت را هدف قرار داده و تصمیمات آن به حریم خصوصی و امنیت کاربران آسیب میزند. متا نیز ادعا کرد که این جریمه تلاشی برای «محدود کردن کسبوکارهای موفق آمریکایی» است و به رقابت منصفانه در اروپا آسیب میرساند. هر دو شرکت قصد دارند به این جریمهها اعتراض کنند.
این جریمهها در حالی اعمال شده که تنشهای تجاری بین اتحادیه اروپا و آمریکا افزایش یافته است. itpro نوشت: دولت ترامپ این جریمهها را «اخاذی اقتصادی» خوانده و تهدید به اقدامات تلافیجویانه کرده است. همچنین، کمیسیون اعلام کرد که فیسبوک مارکتپلیس متا دیگر تحت مقررات DMA قرار نمیگیرد، زیرا تعداد کاربران تجاری آن در سال ۲۰۲۴ کمتر از ۱۰,۰۰۰ نفر بوده است.
کمیسیون به اپل و متا ۶۰ روز فرصت داده تا با تصمیمات مطابقت کنند، در غیر این صورت جریمههای دورهای بیشتری اعمال خواهد شد. این اقدام ممکن است پیامدهای گستردهتری برای روابط تجاری بین اروپا و آمریکا داشته باشد، بهویژه با توجه به تحقیقات جاری علیه شرکتهای دیگر مانند گوگل و ایکس داشته باشد.
انتهای پیام/