وبسایت Eduaide بهعنوان یکی از ابزارهای نوآورانه در حوزه آموزش، توانسته فرآیند طراحی طرح درس و تولید محتوای آموزشی را متحول کند. این پلتفرم با بهرهگیری از هوش مصنوعی، به دانشجویان و معلمان کمک میکند تنها با چند کلیک، محتوایی دقیق، ساختارمند و قابل ارائه تولید کنند.
یکی از استادان دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اهمیت شناخت عمیق از انسان و تفاوتهای فردی در فرایند آموزش و تربیت گفت: برای دستیابی به رشد متوازن جسمی، روانی و اخلاقی در نسل آینده، لازم است مربیان و معلمان ابتدا درک درستی از مفهوم انسان و ابعاد گوناگون شخصیت او داشته باشند.
برنامهریزی مکتوب و نظم روزانه، مسیر تحصیل را هموار میکند و میتواند کلید موفقیت دانشجویان در ترم جدید باشد. استاد دانشگاه فرهنگیان، معتقد است که مدیریت زمان، حضور فعال در کلاس و استفاده از تکنیکهای مطالعه مؤثر، از همان هفتههای اول ترم پایه علمی دانشجو را تقویت میکند. با برنامهریزی دقیق، دانشجویان میتوانند میان درس، کار و فعالیتهای شخصی تعادل برقرار کنند و استرس ناشی از حجم بالای مطالب را کاهش دهند.
به اعتقاد یک کارشناس هوش مصنوعی، ساختار حافظهمحور نظام آموزشی کشور موجب میشود دانشجویان به جای استفاده از هوش مصنوعی برای یادگیری عمیق و خلاق، از آن برای میانبر زدن در مسیر آموزش بهره ببرند. وی تأکید کرد که اصلاح شیوههای آموزشی و تمرکز بر پرورش تفکر تحلیلی، شرط بهرهگیری درست از فناوریهای نو است.
در عصر تحول دیجیتال و افزایش دغدغههای زیستمحیطی و سلامت عمومی، علم دیگر نمیتواند در حصار نهادهای رسمی باقی بماند. مشارکت مردمی در تولید دانش، به یکی از مهمترین رویکردهای علمی جهان تبدیل شده است. در همین رابطه یک پژوهشگر ارتباطات و رسانه، تأکید کرد: علم شهروندی یعنی بازگرداندن علم به مردم؛ یعنی این که شهروندان نهتنها شنونده، بلکه همکاران علمی باشند. این مدل، علم را از نخبگان به جامعه پیوند میزند.
یکی از استادان دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اهمیت نقش قصهها و افسانهها در رشد فکری و عاطفی کودکان گفته است که این روایتها از دیرباز ابزار مؤثری در تربیت و انتقال مفاهیم اخلاقی بودهاند. به گفته او، در دنیای امروز نیز همه دانشجویانی که با کودکان سر و کار دارند از معلمان آینده گرفته تا روانشناسان، مشاوران و مربیان باید با زبان داستان و تأثیر آن در فرآیند یادگیری و پرورش کودک آشنا باشند.
در مراسم یازدهمین دوره جایزه ابوریحان بیرونی، پژوهشگران جوان برگزیده کشور با حضور در جمع اساتید و مسئولان علمی، به تشریح دستاوردها و پروژههای پژوهشی خود پرداختند.
در مراسم یازدهمین دوره جایزه ابوریحان بیرونی، رئیس فرهنگستان علوم، با تبریک به برگزیدگان و اساتید علوم پایه، تأکید کرد ابوریحان بیرونی و ابنسینا تنها بهدلیل نبوغ ذاتی ماندگار نشدند، بلکه پشتکار، شجاعت در آزمون و خطا و نگاه جامع به علم، آنها را به چهرههایی جهانی بدل کرد.
در سخنرانی رئیس بنیاد ملی علم ایران در یازدهمین دوره جایزه ابوریحان بیرونی، اعلام شد بنیاد مصمم است تا سهم بودجه پژوهشهای پایه را به ۵۰ درصد برساند؛ اکنون حدود ۲۴ درصد از تعداد طرحها و حدود ۳۰ درصد از اعتبارات بنیاد به علوم پایه اختصاص دارد.
در مراسم یازدهمین دوره جایزه ابوریحان بیرونی، رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، با بیان اینکه علم واقعی مجموعهای از دادهها نیست بلکه ضمیری پویا برای کشف حقیقت است، از نقش علوم پایه به عنوان ریشه اصلی توسعه فناوریها و نوآوریهای بشری سخن گفت. وی ابوریحان بیرونی را «نماد یکپارچگی علم، پایداری در پژوهش و تفکر مبتنی بر تجربه» دانست و تأکید کرد اگر علوم پایه تقویت نشود، نه تولید داده و نه مصرف آن ممکن است.
یک استاد دانشگاه و پژوهشگر هوشمصنوعی هشدار میدهد که استفاده نادرست از ChatGPT در تکالیف و پایاننامهها، کیفیت علمی دانشگاهها را تهدید میکند و میتواند مهارتهای پژوهشی و تفکر انتقادی دانشجویان را کاهش دهد که دانشگاهها برای جلوگیری از این خطر، به تدوین سیاستهای شفاف و آموزش اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی روی آوردهاند.
دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و رباط کریم، یکی از پویاترین واحدهای دانشگاهی کشور، با تمرکز بر فناوری، صنعت و مسئولیت اجتماعی، در مسیر شکلگیری دانشگاهی نوین، کارآفرین و تأثیرگذار گام برمیدارد. در ویژهبرنامه «از نزدیک» خبرگزاری آنا، بهروز دوستی، رئیس این واحد، چشمانداز توسعهی علمی و فناورانه، راهاندازی تونل باد منحصربهفرد، طرح تولید بافتهای پیوندی، پارک علم و فناوری، مدارس عالی مهارتی و تعامل عمیق با جامعه محلی را شرح داد.
یک کارشناس هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال در گفتوگو با آنا:
پیشرفت فناوریهای نوینی مانند ChatGPT تنها زمانی به نفع جامعه خواهد بود که اخلاقمحوری، آموزش تفکر انتقادی و ارتقای سواد دیجیتال در دانشگاهها نهادینه شود. به گفته داود مسعودی، کارشناس هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال؛ هوش مصنوعی بهعنوان عاملی تحولآفرین در آموزش عالی، امکان شخصیسازی یادگیری و بهبود کیفیت تدریس را فراهم میکند، اما استفاده از آن نیازمند رعایت اصول اخلاقی، حفظ حریم خصوصی و مقابله با سوگیریهای الگوریتمی است.
با گسترش ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در دانشگاهها، کارشناسان آموزشی و فناوری تأکید میکنند که نبود سیاستهای شفاف و یکپارچه، میتواند به کاهش کیفیت علمی و بروز نابرابری آموزشی منجر شود. آنان خواستار تدوین دستورالعملهای مشخص برای تفکیک استفاده آموزشی و غیرآموزشی شدند.
با ورود هوش مصنوعی به فضای آموزش عالی، پرسشهای تازهای درباره اصالت علمی، تفکر مستقل و مرزهای اخلاقی مطرح شدهاند. یک استاد دانشگاه در این گفتوگو، از ضرورت شفافسازی استفاده از این فناوری و بازتعریف نقش استاد و دانشجو در عصر الگوریتمها سخن گفت.
استاد دانشگاه علوم تحقیقات با بیان اینکه مشکلات پژوهشی در کشور ارتباطی به تحریمها ندارد، گفت: ضعف در حمایت، نبود مدیریت هوشمند و بیتوجهی به اولویتهای علمی، مانع اصلی پیشرفت تحقیقات دانشگاهی در ایران است.
یک کارشناس حوزه هوش مصنوعی، معتقد است استفاده هوشمندانه از ابزارهایی مانند ChatGPT میتواند به ارتقای کیفیت آموزش در کلاسهای پرجمعیت، بهبود ارزیابیها و افزایش عدالت آموزشی منجر شود. او تأکید میکند که شفافیت، بازآموزی استادان و طراحی تکالیف فرایندمحور، شرط بهرهبرداری درست از هوش مصنوعی در دانشگاهها است.
برای نخستین بار در کشور و در دانشگاه آزاد اسلامی، باکتریهای طبیعی به تولید افزودنی زیستی برای قیر تبدیل شدند؛ مادهای که میتواند دوام جادهها را افزایش و اثرات زیستمحیطی صنعت راهسازی را کاهش دهد. این نوآوری علاوه بر بهبود کیفیت روسازی، میتواند زمینهساز شکلگیری شرکتهای دانشبنیان و کاهش هزینههای نگهداری جادهها شود.
فعال شدن مکانیسم ماشه، فضای علمی و دانشگاهی ایران را با چالشهای تازهای مواجه کرده است؛ اما استادان دانشگاه معتقدند با تقویت انسجام ملی و تکیه بر ظرفیتهای داخلی، علم میتواند به ابزار مقاومت و استقلال کشور در برابر تحریمها تبدیل شود.
پشت بسیاری از کارنامههای درخشان، استعدادهایی خاموش ماندهاند که هیچگاه مجال بروز پیدا نکردهاند؛ نظام نمرهمحور با همه سادگی و ظاهر عادلانهاش، تنها بخشی از تواناییهای دانشآموزان و دانشجویان را به نمایش میگذارد و در سکوت، خلاقیت و مهارتهای واقعی آنان را به حاشیه میراند.