کیمیا قارلقی

نویسنده:کیمیا قارلقی

دانشگاه
تعداد مطالب کار شده: ۷۸
آخرین مطالب
معرفی Eduaide؛ دستیار هوش مصنوعی برای طراحی محتوای آموزشی ویژه دانشجویان و معلمان
در آنا بررسی شد

معرفی Eduaide؛ دستیار هوش مصنوعی برای طراحی محتوای آموزشی ویژه دانشجویان و معلمان

وب‌سایت Eduaide به‌عنوان یکی از ابزارهای نوآورانه در حوزه آموزش، توانسته فرآیند طراحی طرح درس و تولید محتوای آموزشی را متحول کند. این پلتفرم با بهره‌گیری از هوش مصنوعی، به دانشجویان و معلمان کمک می‌کند تنها با چند کلیک، محتوایی دقیق، ساختارمند و قابل‌ ارائه تولید کنند.
آموزش بدون درک روان انسان، سطحی و ناپایدار است
در گفت‌و‌گو با آنا بررسی شد

آموزش بدون درک روان انسان، سطحی و ناپایدار است

یکی از استادان دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اهمیت شناخت عمیق از انسان و تفاوت‌های فردی در فرایند آموزش و تربیت گفت: برای دستیابی به رشد متوازن جسمی، روانی و اخلاقی در نسل آینده، لازم است مربیان و معلمان ابتدا درک درستی از مفهوم انسان و ابعاد گوناگون شخصیت او داشته باشند.
برنامه‌ریزی مکتوب و نظم روزانه، مسیر تحصیل را هموار می‌کند
در گفت‌و‌گو با آنا:

برنامه‌ریزی مکتوب و نظم روزانه، مسیر تحصیل را هموار می‌کند

برنامه‌ریزی مکتوب و نظم روزانه، مسیر تحصیل را هموار می‌کند و می‌تواند کلید موفقیت دانشجویان در ترم جدید باشد. استاد دانشگاه فرهنگیان، معتقد است که مدیریت زمان، حضور فعال در کلاس و استفاده از تکنیک‌های مطالعه مؤثر، از همان هفته‌های اول ترم پایه علمی دانشجو را تقویت می‌کند. با برنامه‌ریزی دقیق، دانشجویان می‌توانند میان درس، کار و فعالیت‌های شخصی تعادل برقرار کنند و استرس ناشی از حجم بالای مطالب را کاهش دهند.
آموزش حافظه‌محور، زمینه‌ساز سوءاستفاده از هوش مصنوعی است
یک کارشناس هوش مصنوعی در گفت‌و‌گو با آنا:

آموزش حافظه‌محور، زمینه‌ساز سوءاستفاده از هوش مصنوعی است

به اعتقاد یک کارشناس هوش مصنوعی، ساختار حافظه‌محور نظام آموزشی کشور موجب می‌شود دانشجویان به جای استفاده از هوش مصنوعی برای یادگیری عمیق و خلاق، از آن برای میان‌بر زدن در مسیر آموزش بهره ببرند. وی تأکید کرد که اصلاح شیوه‌های آموزشی و تمرکز بر پرورش تفکر تحلیلی، شرط بهره‌گیری درست از فناوری‌های نو است.
مردم باید در تولید علم دیده شوند
یک پژوهشگر رسانه و ارتباطات در گفت‌و‌گو با آنا:

مردم باید در تولید علم دیده شوند

در عصر تحول دیجیتال و افزایش دغدغه‌های زیست‌محیطی و سلامت عمومی، علم دیگر نمی‌تواند در حصار نهادهای رسمی باقی بماند. مشارکت مردمی در تولید دانش، به یکی از مهم‌ترین رویکردهای علمی جهان تبدیل شده است. در همین رابطه یک پژوهشگر ارتباطات و رسانه، تأکید کرد: علم شهروندی یعنی بازگرداندن علم به مردم؛ یعنی این‌ که شهروندان نه‌تنها شنونده، بلکه همکاران علمی باشند. این مدل، علم را از نخبگان به جامعه پیوند می‌زند.
افسانه‌ها و قصه‌ها ابزار تربیت‌اند؛ دانشجویان فعال در حوزه کودک باید زبان داستان را بیاموزند
یک استاد دانشگاه فرهنگیان در گفت‌و‌گو با آنا:

افسانه‌ها و قصه‌ها ابزار تربیت‌اند؛ دانشجویان فعال در حوزه کودک باید زبان داستان را بیاموزند

یکی از استادان دانشگاه فرهنگیان با تأکید بر اهمیت نقش قصه‌ها و افسانه‌ها در رشد فکری و عاطفی کودکان گفته است که این روایت‌ها از دیرباز ابزار مؤثری در تربیت و انتقال مفاهیم اخلاقی بوده‌اند. به گفته او، در دنیای امروز نیز همه دانشجویانی که با کودکان سر و کار دارند از معلمان آینده گرفته تا روان‌شناسان، مشاوران و مربیان باید با زبان داستان و تأثیر آن در فرآیند یادگیری و پرورش کودک آشنا باشند.
پژوهشگران جوان کشور در مراسم جایزه ابوریحان بیرونی دستاوردهای علمی خود را معرفی کردند

پژوهشگران جوان کشور در مراسم جایزه ابوریحان بیرونی دستاوردهای علمی خود را معرفی کردند

در مراسم یازدهمین دوره جایزه ابوریحان بیرونی، پژوهشگران جوان برگزیده کشور با حضور در جمع اساتید و مسئولان علمی، به تشریح دستاوردها و پروژه‌های پژوهشی خود پرداختند.
ابوریحان بیرونی نماد ماندگاری تاریخی علم و پشتکار است؛ بدون تقویت علوم پایه، شجاعت علمی در کشور شکل نمی‌گیرد
رئیس فرهنگستان علوم:

ابوریحان بیرونی نماد ماندگاری تاریخی علم و پشتکار است؛ بدون تقویت علوم پایه، شجاعت علمی در کشور شکل نمی‌گیرد

در مراسم یازدهمین دوره جایزه ابوریحان بیرونی، رئیس فرهنگستان علوم، با تبریک به برگزیدگان و اساتید علوم پایه، تأکید کرد ابوریحان بیرونی و ابن‌سینا تنها به‌دلیل نبوغ ذاتی ماندگار نشدند، بلکه پشتکار، شجاعت در آزمون و خطا و نگاه جامع به علم، آن‌ها را به چهره‌هایی جهانی بدل کرد.
سرمایه‌گذاری روی علوم پایه؛ اولویت بنیاد ملی نخبگان است
رئیس بنیاد ملی علم ایران:

سرمایه‌گذاری روی علوم پایه؛ اولویت بنیاد ملی نخبگان است

در سخنرانی رئیس بنیاد ملی علم ایران در یازدهمین دوره جایزه ابوریحان بیرونی، اعلام شد بنیاد مصمم است تا سهم بودجه پژوهش‌های پایه را به ۵۰ درصد برساند؛ اکنون حدود ۲۴ درصد از تعداد طرح‌ها و حدود ۳۰ درصد از اعتبارات بنیاد به علوم پایه اختصاص دارد.
ابوریحان بیرونی نماد علم یکپارچه و تفکر مبتنی بر تجربه است
رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم:

ابوریحان بیرونی نماد علم یکپارچه و تفکر مبتنی بر تجربه است

در مراسم یازدهمین دوره جایزه ابوریحان بیرونی، رئیس گروه علوم پایه فرهنگستان علوم، با بیان اینکه علم واقعی مجموعه‌ای از داده‌ها نیست بلکه ضمیری پویا برای کشف حقیقت است، از نقش علوم پایه به عنوان ریشه‌ اصلی توسعه فناوری‌ها و نوآوری‌های بشری سخن گفت. وی ابوریحان بیرونی را «نماد یکپارچگی علم، پایداری در پژوهش و تفکر مبتنی بر تجربه» دانست و تأکید کرد اگر علوم پایه تقویت نشود، نه تولید داده و نه مصرف آن ممکن است.
استفاده نادرست از ChatGPT کیفیت علمی را تهدید می‌کند
در گفت‌و‌گو با آنا:

استفاده نادرست از ChatGPT کیفیت علمی را تهدید می‌کند

یک استاد دانشگاه و پژوهشگر هوش‌مصنوعی هشدار می‌دهد که استفاده نادرست از ChatGPT در تکالیف و پایان‌نامه‌ها، کیفیت علمی دانشگاه‌ها را تهدید می‌کند و می‌تواند مهارت‌های پژوهشی و تفکر انتقادی دانشجویان را کاهش دهد که دانشگاه‌ها برای جلوگیری از این خطر، به تدوین سیاست‌های شفاف و آموزش اخلاقی در استفاده از هوش مصنوعی روی آورده‌اند.
گفت‌وگو با بهروز دوستی | رشته‌های نوین، طرح‌های دانش‌بنیان و جشنواره اقوام؛ سه محور تحول واحد پرند
ویژه برنامه «از نزدیک» | قسمت دوم

گفت‌وگو با بهروز دوستی | رشته‌های نوین، طرح‌های دانش‌بنیان و جشنواره اقوام؛ سه محور تحول واحد پرند

دانشگاه آزاد اسلامی واحد پرند و رباط کریم، یکی از پویاترین واحدهای دانشگاهی کشور، با تمرکز بر فناوری، صنعت و مسئولیت اجتماعی، در مسیر شکل‌گیری دانشگاهی نوین، کارآفرین و تأثیرگذار گام برمی‌دارد. در ویژه‌برنامه «از نزدیک» خبرگزاری آنا، بهروز دوستی، رئیس این واحد، چشم‌انداز توسعه‌ی علمی و فناورانه، راه‌اندازی تونل باد منحصربه‌فرد، طرح تولید بافت‌های پیوندی، پارک علم و فناوری، مدارس عالی مهارتی و تعامل عمیق با جامعه محلی را شرح داد.
دانشگاه‌ها باید مرز میان «یادگیری اصیل» و «وابستگی الگوریتمی» را مشخص کنند
یک کارشناس هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال در گفت‌و‌گو با آنا:

دانشگاه‌ها باید مرز میان «یادگیری اصیل» و «وابستگی الگوریتمی» را مشخص کنند

پیشرفت فناوری‌های نوینی مانند ChatGPT تنها زمانی به نفع جامعه خواهد بود که اخلاق‌محوری، آموزش تفکر انتقادی و ارتقای سواد دیجیتال در دانشگاه‌ها نهادینه شود. به گفته داود مسعودی، کارشناس هوش مصنوعی و اقتصاد دیجیتال؛ هوش مصنوعی به‌عنوان عاملی تحول‌آفرین در آموزش عالی، امکان شخصی‌سازی یادگیری و بهبود کیفیت تدریس را فراهم می‌کند، اما استفاده از آن نیازمند رعایت اصول اخلاقی، حفظ حریم خصوصی و مقابله با سوگیری‌های الگوریتمی است.
هوش مصنوعی در آموزش عالی؛ معمای ChatGPT و لزوم تدوین سیاست‌های شفاف برای حفظ کیفیت علمی

هوش مصنوعی در آموزش عالی؛ معمای ChatGPT و لزوم تدوین سیاست‌های شفاف برای حفظ کیفیت علمی

با گسترش ابزارهای هوش مصنوعی مانند ChatGPT در دانشگاه‌ها، کارشناسان آموزشی و فناوری تأکید می‌کنند که نبود سیاست‌های شفاف و یکپارچه، می‌تواند به کاهش کیفیت علمی و بروز نابرابری آموزشی منجر شود. آنان خواستار تدوین دستورالعمل‌های مشخص برای تفکیک استفاده آموزشی و غیرآموزشی شدند.
آنچه دانشگاهیان باید در استفاده از هوش مصنوعی بدانند
در گفت‌و‌گو با خبرگزاری آنا:

آنچه دانشگاهیان باید در استفاده از هوش مصنوعی بدانند

با ورود هوش مصنوعی به فضای آموزش عالی، پرسش‌های تازه‌ای درباره اصالت علمی، تفکر مستقل و مرزهای اخلاقی مطرح شده‌اند. یک استاد دانشگاه در این گفت‌و‌گو، از ضرورت شفاف‌سازی استفاده از این فناوری و بازتعریف نقش استاد و دانشجو در عصر الگوریتم‌ها سخن گفت.
کمبود امکانات پژوهشی ربطی به تحریم‌ها ندارد
استاد دانشگاه علوم تحقیقات در گفت‌و‌گو با آنا:

کمبود امکانات پژوهشی ربطی به تحریم‌ها ندارد

استاد دانشگاه علوم تحقیقات با بیان اینکه مشکلات پژوهشی در کشور ارتباطی به تحریم‌ها ندارد، گفت: ضعف در حمایت، نبود مدیریت هوشمند و بی‌توجهی به اولویت‌های علمی، مانع اصلی پیشرفت تحقیقات دانشگاهی در ایران است.
ChatGPT تهدید نیست، فرصتی برای بازطراحی آموزش عالی است
یک کارشناس هوش مصنوعی در گفت‌و‌گو با آنا:

ChatGPT تهدید نیست، فرصتی برای بازطراحی آموزش عالی است

یک کارشناس حوزه هوش مصنوعی، معتقد است استفاده هوشمندانه از ابزارهایی مانند ChatGPT می‌تواند به ارتقای کیفیت آموزش در کلاس‌های پرجمعیت، بهبود ارزیابی‌ها و افزایش عدالت آموزشی منجر شود. او تأکید می‌کند که شفافیت، بازآموزی استادان و طراحی تکالیف فرایندمحور، شرط بهره‌برداری درست از هوش مصنوعی در دانشگاه‌ها است.
پژوهشگران دانشگاه آزاد از باکتری‌های آسفالت، افزودنی زیستی برای قیر ساختند
آنا گزارش می‌دهد

پژوهشگران دانشگاه آزاد از باکتری‌های آسفالت، افزودنی زیستی برای قیر ساختند

برای نخستین بار در کشور و در دانشگاه آزاد اسلامی، باکتری‌های طبیعی به تولید افزودنی زیستی برای قیر تبدیل شدند؛ ماده‌ای که می‌تواند دوام جاده‌ها را افزایش و اثرات زیست‌محیطی صنعت راه‌سازی را کاهش دهد. این نوآوری علاوه بر بهبود کیفیت روسازی، می‌تواند زمینه‌ساز شکل‌گیری شرکت‌های دانش‌بنیان و کاهش هزینه‌های نگهداری جاده‌ها شود.
دانشگاه‌های ایران در برابر مکانیسم ماشه ایستاده‌اند تا علم را به سنگر مقاومت تبدیل کنند
در گفت‌و‌گو با آنا بررسی شد

دانشگاه‌های ایران در برابر مکانیسم ماشه ایستاده‌اند تا علم را به سنگر مقاومت تبدیل کنند

فعال شدن مکانیسم ماشه، فضای علمی و دانشگاهی ایران را با چالش‌های تازه‌ای مواجه کرده است؛ اما استادان دانشگاه معتقدند با تقویت انسجام ملی و تکیه بر ظرفیت‌های داخلی، علم می‌تواند به ابزار مقاومت و استقلال کشور در برابر تحریم‌ها تبدیل شود.
استعداد‌های فراموش‌شده در نظام نمره‌محور
در گفت‌و‌گو با آنا بررسی شد

استعداد‌های فراموش‌شده در نظام نمره‌محور

پشت بسیاری از کارنامه‌های درخشان، استعدادهایی خاموش مانده‌اند که هیچ‌گاه مجال بروز پیدا نکرده‌اند؛ نظام نمره‌محور با همه سادگی و ظاهر عادلانه‌اش، تنها بخشی از توانایی‌های دانش‌آموزان و دانشجویان را به نمایش می‌گذارد و در سکوت، خلاقیت و مهارت‌های واقعی آنان را به حاشیه می‌راند.