آینده ژانر وحشت در دستان «سلاحها»: آیا کرگر میتواند گیشه را نجات دهد؟

به گزارش خبرنگار خبرگزاری آنا به نقل از ایندیپندنت، ژانر وحشت که زمانی یکی از مطمئنترین منابع درآمد هالیوود بود، امسال در گیشه به شدت افت کرده است. تماشاگران همه فیلمهای این ژانر از «M۳GAN ۲.۰» گرفته تا «Opus» را پس زدهاند، موضوعی که فشار زیادی بر دوش فیلم بلندپروازانه این ماه، «سلاح ها»، وارد کرده است. آدام وایت مینویسد: «موفقیت یا شکست این فیلم پیامدهای مهمی خواهد داشت.»
آیا دیگر کسی علاقهای به تماشای آدمهایی که سلاخی میشوند ندارد؟ ژانر وحشت، که مدتها به عنوان یکی از گنجینههای مطمئن مالی هالیوود شناخته میشد، اکنون دچار بحران شده است، در سال ۲۰۲۵، تعداد کمی از فیلمهای ترسناک موفق شدهاند از نظر مالی بدرخشند، بسیاری کاملاً شکست خوردهاند و اکنون پرسشهای جدی درباره آینده ژانری که زمانی به اندازه شخصیت جیسون وورهیز بادوام به نظر میرسید، مطرح شده است.
فراموش کنید که ستارهای کلاسیک سینما دیگر نمیفروشند؛ اگر سایبورگ روانی و خوش زبانی مثل «مگان» هم نمیتواند فیلمی به را به موفقیت برساند، پس چه کسی میتواند؟در سال ۲۰۲۲، قسمت اول «M۳GAN» – درباره عروسکی با هوش مصنوعی و عطش خون – با بودجهای فقط ۱۲ میلیون دلار، ۱۸۲ میلیون دلار فروش جهانی داشت و ۷۸ میلیون دلار سود خالص برای یونیورسال و استودیوی کمبودجه بلوم هاوس به همراه آورد. با بازاریابی هوشمندانهای که مهارت رقص عجیب شخصیت اصلی را به یک میلیون بازدید تبدیل کرد، «مگان» به نمونه ایده آل فیلم ترسناک مدرن تبدیل شد. هیجانی کم هزینه و هوشمند با جاذبهای غیرقابل مقاومت.
اما چرا قسمت دوم، «M۳GAN ۲.۰»، این قدر بد عمل کرد؟ طی چهار هفته، این دنباله که دارای درونمایه اکشن بیشتری بود، تنها ۳۸ میلیون دلار فروش جهانی داشت – نتیجهای آنقدر فاجعه بار که مدیر بلوم هاوس تنها چند روز بعد از اکران، رسماً اعتراف کرد که کاملاً مسیر را اشتباه رفتهاند؛ و شکست «M۳GAN ۲.۰» تنها مورد نیست.
امسال تعداد حیرت انگیزی از فیلمهای ترسناک در گیشه شکست خوردهاند، از جمله بازسازی «مرد گرگ نما» (با فروش ۳۴ میلیون دلار در برابر بودجه ۲۰ میلیونی)، کمدی ترسناک «Opus» با بازی آییو اِدِبیری (فقط ۲ میلیون دلار فروش در برابر بودجه ۱۰ میلیونی)، فیلم «مرگ یک تک شاخ» با بازی جنا اورتگا (۱۶ میلیون دلار فروش در برابر بودجه ۱۵ میلیونی)، تریلر تحسین شده «او را برگردان» (۲۳ میلیون دلار فروش در برابر بودجه ۱۵ میلیونی) و بازسازی فیلم محبوب دهه نودی «می دانم تابستان گذشته چه کردی» که تنها ۱۳ میلیون دلار در هفته اول در آمریکا فروخت.
درست است که بودجه تولید این فیلمها نسبتاً پایین است (هرچند هزینههای بازاریابی معمولاً محرمانه فاش نمیشود)، و بسیاری از این آثار ممکن است در نهایت از طریق پلتفرمهای دیجیتال به سود برسند، اما هیچ کدام از سرمایه گذاران این فیلمها از این نتایج راضی نخواهند بود؛ سود حاصل چیزی در حد "پول خرد" است.
در سوی دیگر ماجرا، معدود فیلمهای ترسناک موفق امسال قرار دارند – مهم ترینشان فیلم خون آشامی «گناهکاران» با بازی مایکل بی. جردن است که با بودجه ۱۰۰ میلیون دلاری ساخته شد و تاکنون ۳۶۵ میلیون دلار فروش داشته. همچنین «مقصد نهایی: رگهای خونی» با فروش ۲۸۵ میلیون دلاری و «۲۸ سال بعد» از دنی بویل که تاکنون ۱۴۵ میلیون دلار فروش داشته (در برابر بودجه ۶۰ میلیون دلاری) در زمره موفقها هستند. پس مردم هنوز هم به تماشای فیلمهای ترسناک روی پرده سینما علاقه دارند، اما مشابه با روند کلی در دنیای غرب، طبقه متوسط ژانر وحشت در حال نابودی است. این ژانر یا باید با بودجه عظیم و حضور ستارگان بدرخشد یا کاملاً سقوط کند؛ وضعیت میانهای دیگر وجود ندارد؛ و این شرایط، باعث شده فیلم «سلاح ها» که هفته آینده اکران میشود، زیر فشاری زیادی قرار گیرد.
این فیلم، تریلری درباره ناپدید شدن گروهی از کودکان در یکی از شهرهای کوچک آمریکا است، که جولیا گارنر و جاش برولین در آن بازی میکنند. این دومین فیلم زک کِرِگر پس از موفقیت غیرمنتظره «بربر» در سال ۲۰۲۲ است. تبلیغات فیلم قابل قبول بوده است. اما شرایط برای این فیلم حساس است.
زمانی که کرگر فیلمنامه را عرضه کرد، بین استودیوهای مختلف برای خرید آن رقابت شدیدی در گرفت، و در نهایت برادران وارنر برای جلب رضایت این فیلم ساز نوظهور، بودجه ۳۸ میلیون دلاری در اختیارش گذاشتند و به او اجازه دادند نسخه نهایی را خودش تدوین کند. اگر «سلاح ها» فروش خوبی نداشته باشد، سرمایه گذاری روی ایدههای اصیل فیلم سازان جوان و بلندپرواز، از این هم کمتر خواهد شد.
انتهای پیام/