ابراهیم‌پور: رشته‌های دانشگاهی نیازمند بازنگری جدی هستند

ابراهیم‌پور: رشته‌های دانشگاهی نیازمند بازنگری جدی هستند
نایب رئیس کمیسیون آموزش مجلس گفت: نظام آموزش عالی ایران باید با تشکیل شورای تخصصی و با رصد تحولات جهانی، ساختار رشته‌ها و سرفصل‌های درسی را بازمهندسی کند تا از تحولات جهانی جا نماند.

به گزارش خبرگزاری آنا، فرشاد ابراهیم‌پور نورآبادی نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، با اشاره به سخنان اخیر وزیر علوم درباره ضرورت به‌روزرسانی رشته‌ها و واحدهای درسی دانشگاهی، گفت: چنین دیدگاهی می‌تواند آغازی امیدوارکننده برای بازتعریف جایگاه دانشگاه در زیست‌بوم علم و فناوری کشور باشد.

نماینده مردم ایذه، باغ‌ملک، دزپارت و صیدون در مجلس، با بیان اینکه امروز علم دیگر در مرزهای ثابت رشد نمی‌کند، افزود: دانش در لبه‌های پویای خود شکل می‌گیرد و اگر آموزش عالی ما همچنان در چهارچوب سنتی رشته‌ها بماند، قطعاً از جریان تحولات جهانی جا خواهد ماند.

این نماینده مردم در مجلس دوازدهم؛ ادامه داد: در نظام‌های پیشرفته دانشگاهی، نگاه ایستا جای خود را به الگوهایی داده که آینده‌محور، منعطف و پاسخگو به نیازهای واقعی جامعه‌ هستند؛ دانشگاه‌ها در این کشورها با تشکیل شوراهای آینده‌نگر، ساختار رشته‌ها را بازبینی می‌کنند، حوزه‌های دانشی را به‌هم پیوند می‌زنند و مسیرهای یادگیری جدیدی را طراحی می‌کنند؛ مسیری که تمرکز آن بیشتر بر مهارت‌افزایی و میان‌رشته‌ای شدن است.

ابراهیم‌پور با اشاره به اینکه دانشگاه‌های ایران نیازمند بازمهندسی جدی در ساختار آموزشی هستند، تصریح کرد: برای این تحول، پیشنهاد می‌شود شورایی از متخصصان علمی، صنعتی و فناورانه تشکیل شود که با رصد دائم تحولات جهانی، نقشه‌ راهی برای بازنگری در سرفصل‌ها و رشته‌ها ارائه دهند.

وی با تاکید بر ضرورت تغییر ساختار رشته‌ها، یادآور شد: سیستم آموزشی ما باید از حالت خشک و یک‌دست خارج شود؛ دانشجو باید این امکان را داشته باشد که مسیر تحصیلی خود را بر اساس مهارت‌های مورد نیاز، فناوری‌های نو و آینده شغلی‌اش انتخاب کند.

این عضو کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی با تاکید بر لزوم ورود سریع رشته‌های نوظهور و میان‌رشته‌ای به نظام آموزش عالی کشور، اظهار داشت: حوزه‌هایی مثل علوم داده، فناوری‌های همگرا، شناخت‌محوری در علوم انسانی یا سیاست‌گذاری فناورانه، فقط موضوعات دانشگاهی نیستند؛ بلکه نیازهای راهبردی کشور به‌شمار می‌روند و باید با حمایت کامل وارد برنامه‌های درسی دانشگاه‌ها شوند.

نایب رییس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس دوازدهم با اشاره به ضرورت توانمندسازی اعضای هیات علمی دانشگاه‌ها؛ ادامه داد: اساتید دانشگاه نباید تنها ناقل دانش باشند؛ آن‌ها باید برای خلق آینده آماده شوند؛ به همین دلیل به‌صورت مستمر و منظم در دوره‌های آموزشی فناورمحور، میان‌رشته‌ای و مهارتی شرکت کنند.

ابراهیم‌پور در پایان خاطر نشان کرد: دانشگاه‌های ایرانی باید از حالت صرفاً آموزشی عبور کرده و به بازیگری مؤثر در آینده‌سازی ملی تبدیل شوند؛ زمان آن رسیده که از محافظه‌کاری در حفظ ساختارها فاصله گرفته و شجاعت بازآفرینی نظام آموزش عالی را داشته باشیم؛ اگر رویکرد وزیر علوم با حمایت‌های اجرایی و قانونی همراه شود، می‌توان به جهشی بزرگ در بازتعریف آموزش عالی کشور امیدوار بود.

انتهای پیام/

ارسال نظر
رسپینا
گوشتیران
قالیشویی ادیب